375361_not-searchable
/valg/statistikker/partifin/aar
375361
statistikk
2019-09-05T08:00:00.000Z
Valg;Kultur og fritid
no
partifin, Finansiering av politiske partier, partistøtte, offentlig støtte, støtte fra arbeidslivsorganisasjoner, kapitalinntekter, privat støtte, medlemskontingentPartifinansiering, Organisasjoner og medlemskap, Kultur og fritid, Valg
true

Finansiering av politiske partier

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

500

millioner kroner i offentlig støtte

Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
2018
I altProsent
Inntekter i alt671 584 023100,0
 
Offentlig støtte511 828 58776,2
Statlig støtte428 675 61563,8
Kommunal/fylkeskommunal støtte68 319 56510,2
Annen offentlig støtte14 833 4072,2
I alt
Egen virksomhet i alt116 040 65117,3
Kontingent62 433 4399,3
Lotteriinntekter og lignende7 748 0961,2
Kapitalinntekter9 078 3811,4
Forretningsvirksomhet10 662 5081,6
Annet fra egen virksomhet26 118 2273,9
 
Bidrag i alt43 714 7856,5
Bidrag fra privatpersoner18 162 8682,7
Bidrag fra kommersielle foretak5 138 5470,8
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet11 591 4001,7
Bidrag fra andre8 821 9701,3

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner

Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner1
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
2018
Inntekter i alt671 584 02342 417 37631 214 27541 464 240200 392 57073 805 638158 115 73463 190 88723 128 9102 102 947:29 075 961404 2462 270 587
 
Offentlig støtte511 828 58728 962 77625 044 19330 999 502153 995 74863 773 892120 450 65347 921 24614 174 7381 687 603:20 889 86429 876961 291
Statlig støtte428 675 61522 132 80721 021 76925 408 833120 907 08159 116 322103 963 84340 445 53811 998 9961 399 595:18 357 13029 876956 620
Kommunal/fylkeskommunal støtte68 319 5653 960 0603 199 0835 384 09127 088 6274 155 17514 607 5706 278 6581 112 53376 279:2 452 81804 671
Annen offentlig støtte14 833 4072 869 909823 341206 5786 000 040502 3951 879 2401 197 0501 063 209211 729:79 91600
 
Egen virksomhet i alt116 040 65112 785 4115 310 3515 393 63431 290 0809 190 13125 414 78313 305 7715 177 225407 178:5 978 528241 263726 377
Kontingent62 433 4396 375 3252 677 1343 239 53113 966 4522 902 85515 999 8209 721 0484 012 003104 415:2 036 118181 700628 061
Lotteriinntekter og lignende7 748 0961 392 2161 023 799112 2192 047 9771 441 316454 690668 985390 43574 309:0031 166
Kapitalinntekter9 078 38195 094278 114137 1013 551 523219 9584 461 493213 89051 875667:46 186908128
Forretningsvirksomhet10 662 5081 187 854568 826467 5783 383 694130 82998 5051 121 832247 68746 814:3 394 72914 1600
Annet fra egen virksomhet26 118 2273 734 922762 4781 437 2058 340 4344 495 1734 400 2751 580 016475 225180 973:501 49544 49567 022
 
Bidrag i alt43 714 785669 189859 7315 071 10415 106 742841 61512 250 2981 963 8703 776 9478 166:2 207 569133 107582 919
Bidrag fra privatpersoner18 162 868527 931641 7883 103 2351 686 792110 2007 489 276512 1352 046 4120:1 397 066103 107411 900
Bidrag fra kommersielle foretak5 138 5476 00001 9001 500700 0003 982 728200 00000:75 4000171 019
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet11 591 400001 152 6909 376 710001 060 0002 0000:000
Bidrag fra andre8 821 970135 258217 943813 2794 041 74031 415778 294191 7351 728 5358 166:735 10330 0000

Tabell 2 
Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent

Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent1
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger
2018
Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0:100,0100,0100,0
 
Offentlig støtte76,268,380,274,876,886,476,275,861,380,2:71,87,442,3
Statlig støtte63,852,267,361,360,380,165,864,051,966,6:63,17,442,1
Kommunal/fylkeskommunal støtte10,29,310,213,013,55,69,29,94,83,6:8,40,00,2
Annen offentlig støtte2,26,82,60,53,00,71,21,94,610,1:0,30,00,0
 
Egen virksomhet i alt17,330,117,013,015,612,516,121,122,419,4:20,659,732,0
Kontingent9,315,08,67,87,03,910,115,417,35,0:7,044,927,7
Lotteriinntekter og lignende1,23,33,30,31,02,00,31,11,73,5:0,00,01,4
Kapitalinntekter1,40,20,90,31,80,32,80,30,20,0:0,20,20,0
Forretningsvirksomhet1,62,81,81,11,70,20,11,81,12,2:11,73,50,0
Annet fra egen virksomhet3,98,82,43,54,26,12,82,52,18,6:1,711,03,0
 
Bidrag i alt6,51,62,812,27,51,17,73,116,30,4:7,632,925,7
Bidrag fra privatpersoner2,71,22,17,50,80,14,70,88,80,0:4,825,518,1
Bidrag fra kommersielle foretak0,80,00,00,00,00,92,50,30,00,0:0,30,07,5
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet1,70,00,02,84,70,00,01,70,00,0:0,00,00,0
Bidrag fra andre1,30,30,71,92,10,00,50,37,50,4:2,57,40,0

Tabell 3 
Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner

Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner1
2018
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Inntekter i alt671 584 02342 417 37631 214 27541 464 240200 392 57073 805 638158 115 73463 190 88723 128 9102 102 947:29 075 961404 2462 270 587
Offentlig støtte511 828 58728 962 77625 044 19330 999 502153 995 74863 773 892120 450 65347 921 24614 174 7381 687 603:20 889 86429 876961 291
Egen virksomhet i alt116 040 65112 785 4115 310 3515 393 63431 290 0809 190 13125 414 78313 305 7715 177 225407 178:5 978 528241 263726 377
Bidrag i alt43 714 785669 189859 7315 071 10415 106 742841 61512 250 2981 963 8703 776 9478 166:2 207 569133 107582 919
 
Kostnader i alt588 315 21543 518 11130 342 54234 131 122180 082 71358 617 007146 318 08949 757 61414 499 6832 071 959:23 315 8161 146 9181 499 853
Lønnskostnader268 256 12024 206 55414 051 27717 436 95590 570 40820 213 93754 586 38226 875 9097 757 208145 257:11 338 134877109 114
Andre driftskostnader mv316 710 28119 285 73216 215 21916 548 13288 030 79738 048 12690 548 83922 846 1676 718 7541 923 700:11 967 5991 143 5311 389 801
Finanskostnader3 348 81425 82576 046146 0351 481 508354 9441 182 86835 53823 7213 002:10 0832 510938
 
Resultat83 268 808-1 100 735871 7337 333 11820 309 85715 188 63111 797 64513 433 2738 629 22730 988:5 760 145-742 672770 734

Tabell 4 
Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent

Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent1
2018
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De Kristne
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0:100,0100,0100,0
Offentlig støtte76,268,380,274,876,886,476,275,861,380,2:71,87,442,3
Egen virksomhet i alt17,330,117,013,015,612,516,121,122,419,4:20,659,732,0
Bidrag i alt6,51,62,812,27,51,17,73,116,30,4:7,632,925,7
 
Kostnader i alt87,6102,697,282,389,979,492,578,762,798,5:80,2283,766,1
Lønnskostnader39,957,145,042,145,227,434,542,533,56,9:39,00,24,8
Andre driftskostnader mv47,245,551,939,943,951,657,336,229,091,5:41,2282,961,2
Finanskostnader0,50,10,20,40,70,50,70,10,10,1:0,00,60,0
 
Resultat12,4-2,62,817,710,120,67,521,337,31,5:19,8-183,733,9

Tabell 5 
Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner

Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner12
2018
Kostnader etter aktivitet, i altAdministrasjonskostnaderPartiaktivitetskostnaderValgkampkostnader
1Kostnader etter aktivitet omfatter samtlige kostnader. Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. I tabell 5 som viser inntekter, kostnader og resultat, bygger datagrunnlaget på kostnader etter art. Tabellen her viser hovedgrupper for kostnader etter aktivitet. Summen kan avvike fra sum kostnader etter art fordi opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Mer utførlig omtale finnes i «Om statistikken».
2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Alle partier588 177 359312 808 517254 282 69421 086 148
Kristelig Folkeparti43 517 60433 220 08810 232 12465 392
Venstre30 342 55617 125 65312 124 4901 092 413
Sosialistisk Venstreparti34 131 11920 959 6359 617 0973 554 387
Arbeiderpartiet179 934 47389 679 27184 252 1166 003 086
Fremskrittspartiet58 616 98219 956 60237 938 413721 967
Høyre146 348 24591 940 41047 530 1906 877 645
Senterpartiet49 757 61622 570 22327 051 673135 720
Rødt14 499 6803 884 01310 513 087102 580
Pensjonistpartiet2 075 479314 7371 713 36847 374
Demokratene i Norge::::
Miljøpartiet de Grønne23 306 76110 791 59310 838 3771 676 791
Norges Kommunistiske Parti1 137 178322 014815 1640
Partiet De Kristne1 495 869645 627429 152421 090

Tabell 6 
Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner

Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner12
2018
I altAv dette ungdomsorganisasjoner
1Tabellen omfatter samtlige partiledd som har rapportert. For partiledd som har rapportert at de hadde inntekter utenom offentlig støtte på mindre enn 12 000 kroner, er det benyttet beløp oppgitt av Fylkesmannen i Sogn og Fjordane hhv av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Fylkesmannen betaler ut støtten til kommune- og til fylkesleddene, departementet betaler ut støtten til de sentrale partiorganisasjonene. For partiledd som rapporterte at de hadde inntekter over grensen, er det beløpet brukt som partileddet rapporterte.
2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Alle partier444 890 084..
 
Kristelig Folkeparti23 296 0751 578 108
Venstre22 912 5041 437 636
Sosialistisk Venstreparti26 885 3601 388 815
Arbeiderpartiet124 332 4079 686 261
Fremskrittspartiet58 030 2142 966 148
Høyre105 634 4757 131 660
Senterpartiet44 290 2342 451 856
Rødt13 341 301675 256
Demokratene i Norge507 769.
Det Liberale Folkepartiet..
Kystpartiet394 1739 790
Pensjonistpartiet2 127 774.
Miljøpartiet de Grønne19 484 8381 147 205
Norges Kommunistiske Parti49 779-
Piratpartiet426 1289 519
Partiet De Kristne1 266 98424 676

Om statistikken

Statistikken viser inntektene og kostnadene til de politiske partiene på kommune-, fylkes- og sentralt nivå på grunnlag av årsregnskap satt opp etter retningslinjene fra partiloven. Ungdomsorganisasjonene på sentralt og fylkeskommunalt nivå blir regnet med. Rundt 1/5 av enhetene innad i partiene må rapportere regnskap, noe som dekker omtrent 95 prosent av de totale inntektene.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Registrert politisk parti: Politisk parti som er registrert i Partiregisteret i Brønnøysund. Et parti må oppfylle enkelte krav for å kunne registrere seg (se partiloven § 3, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-102).

Statlig støtte: Støtte utbetalt i henhold til Partiloven § 11, dvs. statlig grunn- og stemmestøtte.

Kommunal/fylkeskommunal støtte: Støtte som fylkeskommunen eller kommunen velger å utbetale på frivillig basis. Inkluderer ikke kommunal/fylkeskommunal støtte som er gitt til partienes grupper i kommunestyrer eller fylkesting.

Annen offentlig støtte: All offentlig støtte som ikke omfattes av Statlig støtte eller Kommunal/fylkeskommunal støtte.

Kontingentinntekter: Alle kontingentinntekter som partiorganisasjonen mottar fra sine medlemmer.

Inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende.

Kapitalinntekter: Renteinntekter og aksjeutbytte eksklusiv urealiserte inntekter. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle gevinster skal først inntekts ved realisering.

Inntekter fra forretningsvirksomhet: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt som følge av egen forretningsvirksomhet. Dette inkluderer blant annet inntekter fra salg av reklameeffekter.

Andre inntekter fra egen virksomhet: Alle inntekter fra egen virksomhet som ikke omfattes av kontingentinntekter, inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende, kapitalinntekter eller inntekter fra forretningsvirksomhet. Partiinterne overføringer mellom partiledd blir ikke ansett som inntekt i sammenheng med statistikken og inngår ikke i denne variabelen.

Bidrag fra privatpersoner: Inneholder alle pengegaver fra privatpersoner, samt alle andre gaver fra privatpersoner som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra kommersielle foretak: Inneholder alle pengegaver fra kommersielle foretak, samt alle andre gaver fra kommersielle foretak som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet: Inneholder alle pengegaver fra organisasjoner i arbeidslivet, samt alle andre gaver fra organisasjoner i arbeidslivet som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra andre: Inneholder alle pengegaver samt alle andre gaver som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren der giveren faller inn under en av to grupper definert i partiloven, dvs. fra:

• Bidrag fra andre organisasjoner, foreninger og sammenslutninger, institusjoner, stiftelser og fond.

• Bidrag fra andre, ikke kategoriserte givere, dvs. fra enhver giver som ikke tilordnes noen av de øvrige givergruppene etter loven.

Kostnader etter art og kostnader etter aktivitet er to ulike måter å gruppere kostnadene på. Begge grupperinger skal inneholde samtlige kostnader

Kostnader etter art er i statistikken delt opp i lønnskostnader, andre driftskostnader og finanskostnader.

Lønnskostnader omfatter alle ytelser i ansettelsesforhold, inkludert deltidsansatte og vikarer. Lønnskostnader omfatter arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, reisekostnader, fagforeningskontingenter og andre ytelser. Eventuelle honorarer som føres som lønn, regnes også med.

Andre driftskostnader mv omfatter kostnader knyttet til forbruksvarer i forbindelse med administrasjon, produksjon og salg, for eksempel innkjøp av kontorrekvisita, kaffemaskin og lignende, samt kontormaskiner og utstyr som utgiftsføres. Videre inngår anskaffelse av tjenester, som alle kostnader til ekstern bistand eller ”fremmed tjeneste”, rådgivning, revisorhonorar, vedlikeholdsarbeider med mer, inklusiv godtgjørelse til tillitsvalgte dersom dette ikke inngår i lønn med arbeidsgiveravgift. Dessuten omfattes avskrivninger på alt utstyr som er aktivert i balansen (anleggsmidler), jamfør partilovforskriftens § 3-3. Eventuelle tilgodehavende som ikke kan inndrives, kostnadsføres her.

Finanskostnader omfatter bl.a. betalte renter på lån korrigert for tidligere års periodiseringer, påløpte, ikke betalte renter mv, samt tap ved salg av aksjer og fondsplasseringer. Urealiserte tap på aksjer og fondsplasseringer holdes utenfor og skal ikke kostnadsføres. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle tap skal først kostnadsføres ved realisering.

Resultat er lik sum inntekter redusert for sum kostnader etter art.

Kostnader etter aktivitet er i statistikken delt opp i administrasjonskostnader, partiaktivitetskostnader og valgkampkostnader.

Administrasjonskostnader gjelder kostnader for å administrere partileddets virksomhet, for eksempel telefonkostnader, kopiutgifter, porto, rekvisita mv, finanskostnader, deler av lønnskostnader og andre deler av kostnadene etter art. Avskrivninger og eventuelle nedskrivninger som ikke kan tilordnes andre kostnader etter aktivitet, inngår her.

Partiaktivitetskostnader omfatter kostnader for aktiviteter som fremmer eller oppfyller formålet til partiet eller partileddet, så som kostnader til partimøter, kostnader knyttet til å utforme partiprogram, nominasjonslister mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse partiaktivitetene.

Valgkampkostnader består av kostnader til markedsføringstiltak i sammenheng med valgkamp. Disse kan være pådratt både før, i og etter valgkampperioden. Videre inngår andre kostnader til valgkamp som ikke umiddelbart knyttes direkte til markedsføringen, for eksempel drivstoff til valgkampbil, leie av transportmidler og boder mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse forholdene.

 

Standard klassifikasjoner

Ikke relevant

Administrative opplysninger

Navn og emne

Ansvarlig seksjon

Seksjon for befolkningsstatistikk

Regionalt nivå

Landet

Hyppighet og aktualitet

Årlig

Internasjonal rapportering

Ingen

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Rapportene fra de enkelte partilag skal offentliggjøres etter partiloven § 22 og blir publisert på nettstedet til det ansvarlige departement, Kommunal og moderniseringsdepartementet, se www.partifinansiering.no.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken ble frigitt første gang i 2006 med opplysninger om 2005. Siste frigivning er basert på innberetning av inntekter, kostnader og balanse for regnskapsåret 2017 fra de registrerte politiske partiene. Alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier blir gjennom Partiloven pålagt å avgi årlig innberetning til et sentralt register.  Loven ble endret med virkning fra 1. februar 2013. Før endringen, dvs. for 2013 og tidligere år skulle bare inntekter innberettes.

Brukere og bruksområder

Statistikken har et vidt spekter av brukere, som media, forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner, de politiske partier og privatpersoner.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne (likebehandlingsprinsippet).

Sammenheng med annen statistikk

Statistikk over valgkampbidrag som publiseres i forbindelse med hvert valg (https://www.ssb.no/valg/statistikker/valgkamp)

Lovhjemmel

Lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven) §§ 18, 19, 20, 20a, 20b, 21

Statistikkloven §§2-1, 3-2

EØS-referanse

Ingen

Produksjon

Omfang

Datainnsamlingen omfatter alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier i Norge. Det vil si alle hovedorganisasjoner, fylkespartier og kommunepartier, samt ungdomshovedorganisasjoner og ungdomsfylkespartier. Politiske partier er enhet i den publiserte statistikken.

Partiloven § 18 fritar partier og partiledd fra fullstendig innberetningsplikt dersom de har hatt årlige inntekter under en bestemt terskelverdi etter fradrag av all offentlig støtte. Terskelverdien var 10 000 kroner fram til og med 2012, fra 2013 er verdien 12 000 kroner, jf. lovendringen den 1. februar 2013. Partier og partiledd som kommer under terskelverdien må avgi en erklæring om dette. De øvrige partiledd har plikt til å innberette fullstendig regnskap etter partilovens og forskriftens spesifisering av inntekter, kostnader og balanse. Disse innberetningene er grunnlaget for statistikken forutsatt at tallene fra det enkelte parti ikke omfatter færre en 3 partiledd – eller der ikke annet nevnes uttrykkelig. (Se også under «Datainnsamling».)

Datakilder og utvalg

Kilde for statistikken er Partifinansieringsregisteret som er etablert med grunnlag i Partiloven. Registerfører for Partifinansieringsregisteret er Statistisk sentralbyrå, jf. partilovforskriften § 2-1. Registeret inneholder rapporter fra alle kommunepartier, fylkespartier og hovedorganisasjoner av registrerte politiske partier, samt deres sentrale ungdomsorgniasasjoner og fylkesungdomsorganisasjoner. De sentrale politiske partier må dessuten være registrert i Partiregisteret som del av Brønnøysundregistrene (se definisjoner, Registrert politisk parti).

Partifinansieringsregisteret omfatter også oversikt over alle bidragsytere som i løpet av regnskapsåret har bidratt med gaver som overskrider bestemte grenseverdier. For perioden fra 2005 til og med 2012 skulle alle bidrag til en verdi av 10 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 20 000 kr til et fylkesparti og 30 000 kr til en hovedorganisasjon rapporteres. Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer bl.a. at ble disse grensene ble justert til 12 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 23 000 kr til et fylkesparti og 35 000 kr til en hovedorganisasjon med virkning for 2013 og senere årganger. Tilsvarende gjelder for sponsorytelser i løpet av året og for långivere ved utgangen av året. Bidragsytere som partiorganisasjonen har inngått skriftlige politiske eller forretningsmessige avtaler med, skal identifiseres uavhengig av beløp

Datainnsamling, editering og beregninger

Ingen kilder utover Partifinansieringsregisteret.

Skjema for innrapporteringen utarbeides av Statistisk sentralbyrå. Opplysningene ble samlet inn elektronisk ved hjelp av skjema (RA-0604) i Altinn. Noen få partiledd fylte ut utskrift av Altinn-skjemaet, som ble signert og manuelt registrert. Opplysningene brukes slik som de er rapportert inn til Partifinansieringsregisteret. Åpenbare feilføringer i innberetningene blir rettet etter direkte henvendelse til og i samarbeid med det eller de relevante partileddene, for øvrig blir det ikke foretatt noen revisjon av verken registerfører eller av Statistisk sentralbyrå som statistikkprodusent.

Statistikken er en summering av inntektene og kostnadene oppgitt fra de ulike organisatoriske leddene innenfor samme parti der disse faller inn under plikten til å innberette fullstendig regnskap etter partiloven.

Statistikken omfatter ikke interne overføringer, verken som inntekter eller som kostander fordi disse i sum skal oppheve hverandre innen det enkelte parti og ville dermed gi kunstig høye beløp. Det vil allikevel alltid være en viss usikkerhet om alle interne overføringer ført etter samme prinsipper i alle partiledd (både hos mottaker og avgiver), da hvert enkelt partiledd fører sine regnskap for seg, jf "feilkilder og usikkerhet".

 

Videre tas innrapportert balanse heller ikke med i statistikken. Spesifisering av interne fordringer og gjeld mellom partileddene innen det enkelte parti er ikke rapporteringspliktig etter loven. Slike poster kan derfor ikke «utlignes» innen det enkelte parti. En aggregering av balansen fra de enkelte partiledd ville dermed bli misvisende med feilaktig høye balansesummer. Videre kan det finnes en rekke partiledd i statistikkgrunnlaget med fordringer og/eller gjeld overfor partiledd som ikke inngår i grunnlaget, jamfør rapporteringsplikten beskrevet under «Omfang», dette gjør også at beregning av en balanse på partinivå ikke blir meningsfull.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

 

Første år statistikken ble publisert var i 2006 (for regnskapsåret 2005). Årlig publisering siden.

Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer brudd i seriene over hvilke partiledd som har full innberetningsplikt. Tall for perioden til og med 2012 omfatter etter loven alle ledd som har inntekter utenom offentlig støtte på 10 000 kroner eller mer, fra og med 2013 inngår partiledd som har tilsvarende inntekter på minst 12 000 kroner per år. Størrelsen på inntektene til partileddene vil variere fra år til år, særlig mellom ikke-valgår og valgår. Dermed vil antall partiledd som er rapporteringspliktige avhenge både av naturlige endringer og av endringer i terskelverdier som nevnt over. Disse forhold kan ha en viss betydning når utviklingen over tid studeres.

Statistikken for 2018 ble utarbeidet på grunnlag av innrapportering fra,705 partiledd. For 2017 var det 766 partiledd (for 2016 var det 716 partiledd, 781 ledd i 2015, 685 ledd i 2014, 693 i 2013 og 634 partiledd i 2012).

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Dataene er rapportert inn til det sentrale registeret ved bruk av elektronisk skjema. Av skjemaet fremgår de ulike kategoriene som inntektene, kostnadene og balansen skal fordeles på. Det er knyttet en viss usikkerhet til i hvilken grad de enkelte forhold er ført på riktig post og om de er tatt med.

Innberetningsskjemaet tar utgangspunkt i at det er brutto inntekter og kostnader som skal føres. Dette innebærer at inntekter som er øremerket til å dekke bestemte kostnader eller skal overføres til andre partiledd i samme parti, først skal føres som inntekt og deretter som kostnad (overføring til andre) i skjemaet til den enheten som opprinnelig mottok beløpet. Beløpet skal føres til inntekt som intern overføring, hos de enhetene som har mottatt slike midler. Enkelte rapportører kan ha bokført slike beløp som refusjoner og rapportert netto beløp, dette vil medføre at både inntekts- og kostnadstallene blir lavere enn hva bokføring etter partiloven tilsier.

Som eksempel nevnes at i 2013 ble kontingenter nettoført i endel partier som mottok kontingentene sentralt fra medlemmene. Større deler av beløpet ble overført til de lokale partileddene. På grunn av nettoføringen ble beløpet for kontingenter for lavt i 2013 og veksten i 2014 blir dermed misvisende. Nyere tall for 2015 fremover kan tyde på at denne type feil er redusert sammenlignet med opplysningene for 2014 og tidligere.

Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art, Dvs å klassifisere totale kostnader på to ulike måter. Det er et visst avvik mellom summen av kostnader etter art og summen etter aktivitet. Dette avviket skyldes at opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Kostnader etter art er rapportert noe høyere enn etter aktivitet for 2018. Avviket utgjør under 0,2 promille av det totalt rapporterte kostnader etter art..

Utviklingen i egenkapital (formålskapital) fra 1. januar til 31. desember avviker i en del tilfeller fra årets resultat. Avviket kan i prinsippet henge sammen med kapitalinnskudd eller uttak som bare er balanseført i motsats til partilovens karv.

Tross oppgaveplikt etter partiloven har noen partiledd unnlatt å svare. Dermed kan noen enheter som har fullstendig rapporteringsplikt, være utelatt. De aggregerte tallene for de enkelte partiene vil da ikke være fullstendig (frafallsfeil). Det foretas ikke imputeringer for å motvirke dette statistisk.

Statistisk sentralbyrå har ikke tall fra partiledd med inntekter under nevnte terskelverdi utenom all offentlig støtte, jamfør partilovens bestemmelser. Dermed blir totaltallene som presenteres i statistikken lavere enn hva de faktisk er. Verken offentlig støtte eller andre inntekter og kostnader disse partileddene har, er med i grunnlaget for statistikken der ikke annet går uttrykkelig fram av tabellen.

 Endringer i kommune- og fylkesinndelinger vil være en mulig feilkilde og gi usikkerhet rundt sammenlignbarhet i årene før og rett etter slike endringer er gjennomført. Dette kan ha et større omfang når det på nasjonalt nivå foretas større endringer samtidig i mange kommuner/fylker. Årsaken til dette er fordi partiloven krever at partiledd i de kommuner som skal slås sammen ogsåmå slå seg sammen. Men ikke at sammenslåingen gjøres samtidig som kommunene slår seg sammen. Dette betyr at sammenslåinger kan gjøres på flere forskjellige tidspunkt, alt fra 2 år før kommunene ble slått sammen til først månedene etter kommunesammenslåingen. Dette har nok medført en viss usikkerhet rundt hvilket (nytt og/eller gammelt) partiledd som har rapporteringsplikt, samtidig om hvordan selve sammenslåingen skal bokføres (overføringer av midler fra nedlagte til nye partiledd).

I forbindelse med kommune- og regionsreformen som blir gjennomført fra 2018-2020 er det estimert at ca 1100 partiledd direkte eller indirekte er påvirket at de valg rundt sammenslåingen som gjøres lokalt. Noe som kan ha medført at det er gjennomført forskjellig

 

Revisjon

Ikke relevant

Faktaside

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB