Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
500
millioner kroner i offentlig støtte
2018 | ||
---|---|---|
I alt | Prosent | |
Inntekter i alt | 671 584 023 | 100,0 |
Offentlig støtte | 511 828 587 | 76,2 |
Statlig støtte | 428 675 615 | 63,8 |
Kommunal/fylkeskommunal støtte | 68 319 565 | 10,2 |
Annen offentlig støtte | 14 833 407 | 2,2 |
I alt | ||
Egen virksomhet i alt | 116 040 651 | 17,3 |
Kontingent | 62 433 439 | 9,3 |
Lotteriinntekter og lignende | 7 748 096 | 1,2 |
Kapitalinntekter | 9 078 381 | 1,4 |
Forretningsvirksomhet | 10 662 508 | 1,6 |
Annet fra egen virksomhet | 26 118 227 | 3,9 |
Bidrag i alt | 43 714 785 | 6,5 |
Bidrag fra privatpersoner | 18 162 868 | 2,7 |
Bidrag fra kommersielle foretak | 5 138 547 | 0,8 |
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet | 11 591 400 | 1,7 |
Bidrag fra andre | 8 821 970 | 1,3 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner
Alle partier | Kristelig Folkeparti | Venstre | Sosialistisk Venstreparti | Arbeiderpartiet | Fremskrittspartiet | Høyre | Senterpartiet | Rødt | Pensjonistpartiet | Demokratene i Norge | Miljøpartiet de Grønne | Norges Kommunistiske Parti | Partiet De Kristne | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger. | ||||||||||||||
2018 | ||||||||||||||
Inntekter i alt | 671 584 023 | 42 417 376 | 31 214 275 | 41 464 240 | 200 392 570 | 73 805 638 | 158 115 734 | 63 190 887 | 23 128 910 | 2 102 947 | : | 29 075 961 | 404 246 | 2 270 587 |
Offentlig støtte | 511 828 587 | 28 962 776 | 25 044 193 | 30 999 502 | 153 995 748 | 63 773 892 | 120 450 653 | 47 921 246 | 14 174 738 | 1 687 603 | : | 20 889 864 | 29 876 | 961 291 |
Statlig støtte | 428 675 615 | 22 132 807 | 21 021 769 | 25 408 833 | 120 907 081 | 59 116 322 | 103 963 843 | 40 445 538 | 11 998 996 | 1 399 595 | : | 18 357 130 | 29 876 | 956 620 |
Kommunal/fylkeskommunal støtte | 68 319 565 | 3 960 060 | 3 199 083 | 5 384 091 | 27 088 627 | 4 155 175 | 14 607 570 | 6 278 658 | 1 112 533 | 76 279 | : | 2 452 818 | 0 | 4 671 |
Annen offentlig støtte | 14 833 407 | 2 869 909 | 823 341 | 206 578 | 6 000 040 | 502 395 | 1 879 240 | 1 197 050 | 1 063 209 | 211 729 | : | 79 916 | 0 | 0 |
Egen virksomhet i alt | 116 040 651 | 12 785 411 | 5 310 351 | 5 393 634 | 31 290 080 | 9 190 131 | 25 414 783 | 13 305 771 | 5 177 225 | 407 178 | : | 5 978 528 | 241 263 | 726 377 |
Kontingent | 62 433 439 | 6 375 325 | 2 677 134 | 3 239 531 | 13 966 452 | 2 902 855 | 15 999 820 | 9 721 048 | 4 012 003 | 104 415 | : | 2 036 118 | 181 700 | 628 061 |
Lotteriinntekter og lignende | 7 748 096 | 1 392 216 | 1 023 799 | 112 219 | 2 047 977 | 1 441 316 | 454 690 | 668 985 | 390 435 | 74 309 | : | 0 | 0 | 31 166 |
Kapitalinntekter | 9 078 381 | 95 094 | 278 114 | 137 101 | 3 551 523 | 219 958 | 4 461 493 | 213 890 | 51 875 | 667 | : | 46 186 | 908 | 128 |
Forretningsvirksomhet | 10 662 508 | 1 187 854 | 568 826 | 467 578 | 3 383 694 | 130 829 | 98 505 | 1 121 832 | 247 687 | 46 814 | : | 3 394 729 | 14 160 | 0 |
Annet fra egen virksomhet | 26 118 227 | 3 734 922 | 762 478 | 1 437 205 | 8 340 434 | 4 495 173 | 4 400 275 | 1 580 016 | 475 225 | 180 973 | : | 501 495 | 44 495 | 67 022 |
Bidrag i alt | 43 714 785 | 669 189 | 859 731 | 5 071 104 | 15 106 742 | 841 615 | 12 250 298 | 1 963 870 | 3 776 947 | 8 166 | : | 2 207 569 | 133 107 | 582 919 |
Bidrag fra privatpersoner | 18 162 868 | 527 931 | 641 788 | 3 103 235 | 1 686 792 | 110 200 | 7 489 276 | 512 135 | 2 046 412 | 0 | : | 1 397 066 | 103 107 | 411 900 |
Bidrag fra kommersielle foretak | 5 138 547 | 6 000 | 0 | 1 900 | 1 500 | 700 000 | 3 982 728 | 200 000 | 0 | 0 | : | 75 400 | 0 | 171 019 |
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet | 11 591 400 | 0 | 0 | 1 152 690 | 9 376 710 | 0 | 0 | 1 060 000 | 2 000 | 0 | : | 0 | 0 | 0 |
Bidrag fra andre | 8 821 970 | 135 258 | 217 943 | 813 279 | 4 041 740 | 31 415 | 778 294 | 191 735 | 1 728 535 | 8 166 | : | 735 103 | 30 000 | 0 |
Tabell 2
Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent
Alle partier | Kristelig Folkeparti | Venstre | Sosialistisk Venstreparti | Arbeiderpartiet | Fremskrittspartiet | Høyre | Senterpartiet | Rødt | Pensjonistpartiet | Demokratene i Norge | Miljøpartiet de Grønne | Norges Kommunistiske Parti | Partiet De Kristne | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger | ||||||||||||||
2018 | ||||||||||||||
Inntekter i alt | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | : | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Offentlig støtte | 76,2 | 68,3 | 80,2 | 74,8 | 76,8 | 86,4 | 76,2 | 75,8 | 61,3 | 80,2 | : | 71,8 | 7,4 | 42,3 |
Statlig støtte | 63,8 | 52,2 | 67,3 | 61,3 | 60,3 | 80,1 | 65,8 | 64,0 | 51,9 | 66,6 | : | 63,1 | 7,4 | 42,1 |
Kommunal/fylkeskommunal støtte | 10,2 | 9,3 | 10,2 | 13,0 | 13,5 | 5,6 | 9,2 | 9,9 | 4,8 | 3,6 | : | 8,4 | 0,0 | 0,2 |
Annen offentlig støtte | 2,2 | 6,8 | 2,6 | 0,5 | 3,0 | 0,7 | 1,2 | 1,9 | 4,6 | 10,1 | : | 0,3 | 0,0 | 0,0 |
Egen virksomhet i alt | 17,3 | 30,1 | 17,0 | 13,0 | 15,6 | 12,5 | 16,1 | 21,1 | 22,4 | 19,4 | : | 20,6 | 59,7 | 32,0 |
Kontingent | 9,3 | 15,0 | 8,6 | 7,8 | 7,0 | 3,9 | 10,1 | 15,4 | 17,3 | 5,0 | : | 7,0 | 44,9 | 27,7 |
Lotteriinntekter og lignende | 1,2 | 3,3 | 3,3 | 0,3 | 1,0 | 2,0 | 0,3 | 1,1 | 1,7 | 3,5 | : | 0,0 | 0,0 | 1,4 |
Kapitalinntekter | 1,4 | 0,2 | 0,9 | 0,3 | 1,8 | 0,3 | 2,8 | 0,3 | 0,2 | 0,0 | : | 0,2 | 0,2 | 0,0 |
Forretningsvirksomhet | 1,6 | 2,8 | 1,8 | 1,1 | 1,7 | 0,2 | 0,1 | 1,8 | 1,1 | 2,2 | : | 11,7 | 3,5 | 0,0 |
Annet fra egen virksomhet | 3,9 | 8,8 | 2,4 | 3,5 | 4,2 | 6,1 | 2,8 | 2,5 | 2,1 | 8,6 | : | 1,7 | 11,0 | 3,0 |
Bidrag i alt | 6,5 | 1,6 | 2,8 | 12,2 | 7,5 | 1,1 | 7,7 | 3,1 | 16,3 | 0,4 | : | 7,6 | 32,9 | 25,7 |
Bidrag fra privatpersoner | 2,7 | 1,2 | 2,1 | 7,5 | 0,8 | 0,1 | 4,7 | 0,8 | 8,8 | 0,0 | : | 4,8 | 25,5 | 18,1 |
Bidrag fra kommersielle foretak | 0,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,9 | 2,5 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | : | 0,3 | 0,0 | 7,5 |
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet | 1,7 | 0,0 | 0,0 | 2,8 | 4,7 | 0,0 | 0,0 | 1,7 | 0,0 | 0,0 | : | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Bidrag fra andre | 1,3 | 0,3 | 0,7 | 1,9 | 2,1 | 0,0 | 0,5 | 0,3 | 7,5 | 0,4 | : | 2,5 | 7,4 | 0,0 |
Tabell 3
Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner
2018 | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alle partier | Kristelig Folkeparti | Venstre | Sosialistisk Venstreparti | Arbeiderpartiet | Fremskrittspartiet | Høyre | Senterpartiet | Rødt | Pensjonistpartiet | Demokratene i Norge | Miljøpartiet de Grønne | Norges Kommunistiske Parti | Partiet De Kristne | |
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger. | ||||||||||||||
Inntekter i alt | 671 584 023 | 42 417 376 | 31 214 275 | 41 464 240 | 200 392 570 | 73 805 638 | 158 115 734 | 63 190 887 | 23 128 910 | 2 102 947 | : | 29 075 961 | 404 246 | 2 270 587 |
Offentlig støtte | 511 828 587 | 28 962 776 | 25 044 193 | 30 999 502 | 153 995 748 | 63 773 892 | 120 450 653 | 47 921 246 | 14 174 738 | 1 687 603 | : | 20 889 864 | 29 876 | 961 291 |
Egen virksomhet i alt | 116 040 651 | 12 785 411 | 5 310 351 | 5 393 634 | 31 290 080 | 9 190 131 | 25 414 783 | 13 305 771 | 5 177 225 | 407 178 | : | 5 978 528 | 241 263 | 726 377 |
Bidrag i alt | 43 714 785 | 669 189 | 859 731 | 5 071 104 | 15 106 742 | 841 615 | 12 250 298 | 1 963 870 | 3 776 947 | 8 166 | : | 2 207 569 | 133 107 | 582 919 |
Kostnader i alt | 588 315 215 | 43 518 111 | 30 342 542 | 34 131 122 | 180 082 713 | 58 617 007 | 146 318 089 | 49 757 614 | 14 499 683 | 2 071 959 | : | 23 315 816 | 1 146 918 | 1 499 853 |
Lønnskostnader | 268 256 120 | 24 206 554 | 14 051 277 | 17 436 955 | 90 570 408 | 20 213 937 | 54 586 382 | 26 875 909 | 7 757 208 | 145 257 | : | 11 338 134 | 877 | 109 114 |
Andre driftskostnader mv | 316 710 281 | 19 285 732 | 16 215 219 | 16 548 132 | 88 030 797 | 38 048 126 | 90 548 839 | 22 846 167 | 6 718 754 | 1 923 700 | : | 11 967 599 | 1 143 531 | 1 389 801 |
Finanskostnader | 3 348 814 | 25 825 | 76 046 | 146 035 | 1 481 508 | 354 944 | 1 182 868 | 35 538 | 23 721 | 3 002 | : | 10 083 | 2 510 | 938 |
Resultat | 83 268 808 | -1 100 735 | 871 733 | 7 333 118 | 20 309 857 | 15 188 631 | 11 797 645 | 13 433 273 | 8 629 227 | 30 988 | : | 5 760 145 | -742 672 | 770 734 |
Tabell 4
Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent
2018 | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alle partier | Kristelig Folkeparti | Venstre | Sosialistisk Venstreparti | Arbeiderpartiet | Fremskrittspartiet | Høyre | Senterpartiet | Rødt | Pensjonistpartiet | Demokratene i Norge | Miljøpartiet de Grønne | Norges Kommunistiske Parti | Partiet De Kristne | |
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger. | ||||||||||||||
Inntekter i alt | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | : | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Offentlig støtte | 76,2 | 68,3 | 80,2 | 74,8 | 76,8 | 86,4 | 76,2 | 75,8 | 61,3 | 80,2 | : | 71,8 | 7,4 | 42,3 |
Egen virksomhet i alt | 17,3 | 30,1 | 17,0 | 13,0 | 15,6 | 12,5 | 16,1 | 21,1 | 22,4 | 19,4 | : | 20,6 | 59,7 | 32,0 |
Bidrag i alt | 6,5 | 1,6 | 2,8 | 12,2 | 7,5 | 1,1 | 7,7 | 3,1 | 16,3 | 0,4 | : | 7,6 | 32,9 | 25,7 |
Kostnader i alt | 87,6 | 102,6 | 97,2 | 82,3 | 89,9 | 79,4 | 92,5 | 78,7 | 62,7 | 98,5 | : | 80,2 | 283,7 | 66,1 |
Lønnskostnader | 39,9 | 57,1 | 45,0 | 42,1 | 45,2 | 27,4 | 34,5 | 42,5 | 33,5 | 6,9 | : | 39,0 | 0,2 | 4,8 |
Andre driftskostnader mv | 47,2 | 45,5 | 51,9 | 39,9 | 43,9 | 51,6 | 57,3 | 36,2 | 29,0 | 91,5 | : | 41,2 | 282,9 | 61,2 |
Finanskostnader | 0,5 | 0,1 | 0,2 | 0,4 | 0,7 | 0,5 | 0,7 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | : | 0,0 | 0,6 | 0,0 |
Resultat | 12,4 | -2,6 | 2,8 | 17,7 | 10,1 | 20,6 | 7,5 | 21,3 | 37,3 | 1,5 | : | 19,8 | -183,7 | 33,9 |
Tabell 5
Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner
2018 | ||||
---|---|---|---|---|
Kostnader etter aktivitet, i alt | Administrasjonskostnader | Partiaktivitetskostnader | Valgkampkostnader | |
1Kostnader etter aktivitet omfatter samtlige kostnader. Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. I tabell 5 som viser inntekter, kostnader og resultat, bygger datagrunnlaget på kostnader etter art. Tabellen her viser hovedgrupper for kostnader etter aktivitet. Summen kan avvike fra sum kostnader etter art fordi opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Mer utførlig omtale finnes i «Om statistikken». | ||||
2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger. | ||||
Alle partier | 588 177 359 | 312 808 517 | 254 282 694 | 21 086 148 |
Kristelig Folkeparti | 43 517 604 | 33 220 088 | 10 232 124 | 65 392 |
Venstre | 30 342 556 | 17 125 653 | 12 124 490 | 1 092 413 |
Sosialistisk Venstreparti | 34 131 119 | 20 959 635 | 9 617 097 | 3 554 387 |
Arbeiderpartiet | 179 934 473 | 89 679 271 | 84 252 116 | 6 003 086 |
Fremskrittspartiet | 58 616 982 | 19 956 602 | 37 938 413 | 721 967 |
Høyre | 146 348 245 | 91 940 410 | 47 530 190 | 6 877 645 |
Senterpartiet | 49 757 616 | 22 570 223 | 27 051 673 | 135 720 |
Rødt | 14 499 680 | 3 884 013 | 10 513 087 | 102 580 |
Pensjonistpartiet | 2 075 479 | 314 737 | 1 713 368 | 47 374 |
Demokratene i Norge | : | : | : | : |
Miljøpartiet de Grønne | 23 306 761 | 10 791 593 | 10 838 377 | 1 676 791 |
Norges Kommunistiske Parti | 1 137 178 | 322 014 | 815 164 | 0 |
Partiet De Kristne | 1 495 869 | 645 627 | 429 152 | 421 090 |
Tabell 6
Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner
2018 | ||
---|---|---|
I alt | Av dette ungdomsorganisasjoner | |
1Tabellen omfatter samtlige partiledd som har rapportert. For partiledd som har rapportert at de hadde inntekter utenom offentlig støtte på mindre enn 12 000 kroner, er det benyttet beløp oppgitt av Fylkesmannen i Sogn og Fjordane hhv av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Fylkesmannen betaler ut støtten til kommune- og til fylkesleddene, departementet betaler ut støtten til de sentrale partiorganisasjonene. For partiledd som rapporterte at de hadde inntekter over grensen, er det beløpet brukt som partileddet rapporterte. | ||
2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger. | ||
Alle partier | 444 890 084 | .. |
Kristelig Folkeparti | 23 296 075 | 1 578 108 |
Venstre | 22 912 504 | 1 437 636 |
Sosialistisk Venstreparti | 26 885 360 | 1 388 815 |
Arbeiderpartiet | 124 332 407 | 9 686 261 |
Fremskrittspartiet | 58 030 214 | 2 966 148 |
Høyre | 105 634 475 | 7 131 660 |
Senterpartiet | 44 290 234 | 2 451 856 |
Rødt | 13 341 301 | 675 256 |
Demokratene i Norge | 507 769 | . |
Det Liberale Folkepartiet | . | . |
Kystpartiet | 394 173 | 9 790 |
Pensjonistpartiet | 2 127 774 | . |
Miljøpartiet de Grønne | 19 484 838 | 1 147 205 |
Norges Kommunistiske Parti | 49 779 | - |
Piratpartiet | 426 128 | 9 519 |
Partiet De Kristne | 1 266 984 | 24 676 |
Om statistikken
Statistikken viser inntektene og kostnadene til de politiske partiene på kommune-, fylkes- og sentralt nivå på grunnlag av årsregnskap satt opp etter retningslinjene fra partiloven. Ungdomsorganisasjonene på sentralt og fylkeskommunalt nivå blir regnet med. Rundt 1/5 av enhetene innad i partiene må rapportere regnskap, noe som dekker omtrent 95 prosent av de totale inntektene.
Definisjoner
-
Registrert politisk parti: Politisk parti som er registrert i Partiregisteret i Brønnøysund. Et parti må oppfylle enkelte krav for å kunne registrere seg (se partiloven § 3, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-102).
Statlig støtte: Støtte utbetalt i henhold til Partiloven § 11, dvs. statlig grunn- og stemmestøtte.
Kommunal/fylkeskommunal støtte: Støtte som fylkeskommunen eller kommunen velger å utbetale på frivillig basis. Inkluderer ikke kommunal/fylkeskommunal støtte som er gitt til partienes grupper i kommunestyrer eller fylkesting.
Annen offentlig støtte: All offentlig støtte som ikke omfattes av Statlig støtte eller Kommunal/fylkeskommunal støtte.
Kontingentinntekter: Alle kontingentinntekter som partiorganisasjonen mottar fra sine medlemmer.
Inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende.
Kapitalinntekter: Renteinntekter og aksjeutbytte eksklusiv urealiserte inntekter. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle gevinster skal først inntekts ved realisering.
Inntekter fra forretningsvirksomhet: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt som følge av egen forretningsvirksomhet. Dette inkluderer blant annet inntekter fra salg av reklameeffekter.
Andre inntekter fra egen virksomhet: Alle inntekter fra egen virksomhet som ikke omfattes av kontingentinntekter, inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende, kapitalinntekter eller inntekter fra forretningsvirksomhet. Partiinterne overføringer mellom partiledd blir ikke ansett som inntekt i sammenheng med statistikken og inngår ikke i denne variabelen.
Bidrag fra privatpersoner: Inneholder alle pengegaver fra privatpersoner, samt alle andre gaver fra privatpersoner som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.
Bidrag fra kommersielle foretak: Inneholder alle pengegaver fra kommersielle foretak, samt alle andre gaver fra kommersielle foretak som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet: Inneholder alle pengegaver fra organisasjoner i arbeidslivet, samt alle andre gaver fra organisasjoner i arbeidslivet som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.
Bidrag fra andre: Inneholder alle pengegaver samt alle andre gaver som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren der giveren faller inn under en av to grupper definert i partiloven, dvs. fra:
• Bidrag fra andre organisasjoner, foreninger og sammenslutninger, institusjoner, stiftelser og fond.
• Bidrag fra andre, ikke kategoriserte givere, dvs. fra enhver giver som ikke tilordnes noen av de øvrige givergruppene etter loven.
Kostnader etter art og kostnader etter aktivitet er to ulike måter å gruppere kostnadene på. Begge grupperinger skal inneholde samtlige kostnader
Kostnader etter art er i statistikken delt opp i lønnskostnader, andre driftskostnader og finanskostnader.
Lønnskostnader omfatter alle ytelser i ansettelsesforhold, inkludert deltidsansatte og vikarer. Lønnskostnader omfatter arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, reisekostnader, fagforeningskontingenter og andre ytelser. Eventuelle honorarer som føres som lønn, regnes også med.
Andre driftskostnader mv omfatter kostnader knyttet til forbruksvarer i forbindelse med administrasjon, produksjon og salg, for eksempel innkjøp av kontorrekvisita, kaffemaskin og lignende, samt kontormaskiner og utstyr som utgiftsføres. Videre inngår anskaffelse av tjenester, som alle kostnader til ekstern bistand eller ”fremmed tjeneste”, rådgivning, revisorhonorar, vedlikeholdsarbeider med mer, inklusiv godtgjørelse til tillitsvalgte dersom dette ikke inngår i lønn med arbeidsgiveravgift. Dessuten omfattes avskrivninger på alt utstyr som er aktivert i balansen (anleggsmidler), jamfør partilovforskriftens § 3-3. Eventuelle tilgodehavende som ikke kan inndrives, kostnadsføres her.
Finanskostnader omfatter bl.a. betalte renter på lån korrigert for tidligere års periodiseringer, påløpte, ikke betalte renter mv, samt tap ved salg av aksjer og fondsplasseringer. Urealiserte tap på aksjer og fondsplasseringer holdes utenfor og skal ikke kostnadsføres. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle tap skal først kostnadsføres ved realisering.
Resultat er lik sum inntekter redusert for sum kostnader etter art.
Kostnader etter aktivitet er i statistikken delt opp i administrasjonskostnader, partiaktivitetskostnader og valgkampkostnader.
Administrasjonskostnader gjelder kostnader for å administrere partileddets virksomhet, for eksempel telefonkostnader, kopiutgifter, porto, rekvisita mv, finanskostnader, deler av lønnskostnader og andre deler av kostnadene etter art. Avskrivninger og eventuelle nedskrivninger som ikke kan tilordnes andre kostnader etter aktivitet, inngår her.
Partiaktivitetskostnader omfatter kostnader for aktiviteter som fremmer eller oppfyller formålet til partiet eller partileddet, så som kostnader til partimøter, kostnader knyttet til å utforme partiprogram, nominasjonslister mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse partiaktivitetene.
Valgkampkostnader består av kostnader til markedsføringstiltak i sammenheng med valgkamp. Disse kan være pådratt både før, i og etter valgkampperioden. Videre inngår andre kostnader til valgkamp som ikke umiddelbart knyttes direkte til markedsføringen, for eksempel drivstoff til valgkampbil, leie av transportmidler og boder mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse forholdene.
-
Ikke relevant
Administrative opplysninger
-
Seksjon for befolkningsstatistikk
-
Landet
-
Årlig
-
Rapportene fra de enkelte partilag skal offentliggjøres etter partiloven § 22 og blir publisert på nettstedet til det ansvarlige departement, Kommunal og moderniseringsdepartementet, se www.partifinansiering.no.
Bakgrunn
-
Statistikken ble frigitt første gang i 2006 med opplysninger om 2005. Siste frigivning er basert på innberetning av inntekter, kostnader og balanse for regnskapsåret 2017 fra de registrerte politiske partiene. Alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier blir gjennom Partiloven pålagt å avgi årlig innberetning til et sentralt register. Loven ble endret med virkning fra 1. februar 2013. Før endringen, dvs. for 2013 og tidligere år skulle bare inntekter innberettes.
-
Statistikken har et vidt spekter av brukere, som media, forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner, de politiske partier og privatpersoner.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne (likebehandlingsprinsippet).
-
Statistikk over valgkampbidrag som publiseres i forbindelse med hvert valg (https://www.ssb.no/valg/statistikker/valgkamp)
-
Lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven) §§ 18, 19, 20, 20a, 20b, 21
Statistikkloven §§2-1, 3-2
-
Ingen
Produksjon
-
Datainnsamlingen omfatter alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier i Norge. Det vil si alle hovedorganisasjoner, fylkespartier og kommunepartier, samt ungdomshovedorganisasjoner og ungdomsfylkespartier. Politiske partier er enhet i den publiserte statistikken.
Partiloven § 18 fritar partier og partiledd fra fullstendig innberetningsplikt dersom de har hatt årlige inntekter under en bestemt terskelverdi etter fradrag av all offentlig støtte. Terskelverdien var 10 000 kroner fram til og med 2012, fra 2013 er verdien 12 000 kroner, jf. lovendringen den 1. februar 2013. Partier og partiledd som kommer under terskelverdien må avgi en erklæring om dette. De øvrige partiledd har plikt til å innberette fullstendig regnskap etter partilovens og forskriftens spesifisering av inntekter, kostnader og balanse. Disse innberetningene er grunnlaget for statistikken forutsatt at tallene fra det enkelte parti ikke omfatter færre en 3 partiledd – eller der ikke annet nevnes uttrykkelig. (Se også under «Datainnsamling».)
-
Kilde for statistikken er Partifinansieringsregisteret som er etablert med grunnlag i Partiloven. Registerfører for Partifinansieringsregisteret er Statistisk sentralbyrå, jf. partilovforskriften § 2-1. Registeret inneholder rapporter fra alle kommunepartier, fylkespartier og hovedorganisasjoner av registrerte politiske partier, samt deres sentrale ungdomsorgniasasjoner og fylkesungdomsorganisasjoner. De sentrale politiske partier må dessuten være registrert i Partiregisteret som del av Brønnøysundregistrene (se definisjoner, Registrert politisk parti).
Partifinansieringsregisteret omfatter også oversikt over alle bidragsytere som i løpet av regnskapsåret har bidratt med gaver som overskrider bestemte grenseverdier. For perioden fra 2005 til og med 2012 skulle alle bidrag til en verdi av 10 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 20 000 kr til et fylkesparti og 30 000 kr til en hovedorganisasjon rapporteres. Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer bl.a. at ble disse grensene ble justert til 12 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 23 000 kr til et fylkesparti og 35 000 kr til en hovedorganisasjon med virkning for 2013 og senere årganger. Tilsvarende gjelder for sponsorytelser i løpet av året og for långivere ved utgangen av året. Bidragsytere som partiorganisasjonen har inngått skriftlige politiske eller forretningsmessige avtaler med, skal identifiseres uavhengig av beløp
-
Ingen kilder utover Partifinansieringsregisteret.
Skjema for innrapporteringen utarbeides av Statistisk sentralbyrå. Opplysningene ble samlet inn elektronisk ved hjelp av skjema (RA-0604) i Altinn. Noen få partiledd fylte ut utskrift av Altinn-skjemaet, som ble signert og manuelt registrert. Opplysningene brukes slik som de er rapportert inn til Partifinansieringsregisteret. Åpenbare feilføringer i innberetningene blir rettet etter direkte henvendelse til og i samarbeid med det eller de relevante partileddene, for øvrig blir det ikke foretatt noen revisjon av verken registerfører eller av Statistisk sentralbyrå som statistikkprodusent.
Statistikken er en summering av inntektene og kostnadene oppgitt fra de ulike organisatoriske leddene innenfor samme parti der disse faller inn under plikten til å innberette fullstendig regnskap etter partiloven.
Statistikken omfatter ikke interne overføringer, verken som inntekter eller som kostander fordi disse i sum skal oppheve hverandre innen det enkelte parti og ville dermed gi kunstig høye beløp. Det vil allikevel alltid være en viss usikkerhet om alle interne overføringer ført etter samme prinsipper i alle partiledd (både hos mottaker og avgiver), da hvert enkelt partiledd fører sine regnskap for seg, jf "feilkilder og usikkerhet".
Videre tas innrapportert balanse heller ikke med i statistikken. Spesifisering av interne fordringer og gjeld mellom partileddene innen det enkelte parti er ikke rapporteringspliktig etter loven. Slike poster kan derfor ikke «utlignes» innen det enkelte parti. En aggregering av balansen fra de enkelte partiledd ville dermed bli misvisende med feilaktig høye balansesummer. Videre kan det finnes en rekke partiledd i statistikkgrunnlaget med fordringer og/eller gjeld overfor partiledd som ikke inngår i grunnlaget, jamfør rapporteringsplikten beskrevet under «Omfang», dette gjør også at beregning av en balanse på partinivå ikke blir meningsfull.
-
Ikke relevant
-
Ikke relevant
-
Første år statistikken ble publisert var i 2006 (for regnskapsåret 2005). Årlig publisering siden.
Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer brudd i seriene over hvilke partiledd som har full innberetningsplikt. Tall for perioden til og med 2012 omfatter etter loven alle ledd som har inntekter utenom offentlig støtte på 10 000 kroner eller mer, fra og med 2013 inngår partiledd som har tilsvarende inntekter på minst 12 000 kroner per år. Størrelsen på inntektene til partileddene vil variere fra år til år, særlig mellom ikke-valgår og valgår. Dermed vil antall partiledd som er rapporteringspliktige avhenge både av naturlige endringer og av endringer i terskelverdier som nevnt over. Disse forhold kan ha en viss betydning når utviklingen over tid studeres.
Statistikken for 2018 ble utarbeidet på grunnlag av innrapportering fra,705 partiledd. For 2017 var det 766 partiledd (for 2016 var det 716 partiledd, 781 ledd i 2015, 685 ledd i 2014, 693 i 2013 og 634 partiledd i 2012).
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Dataene er rapportert inn til det sentrale registeret ved bruk av elektronisk skjema. Av skjemaet fremgår de ulike kategoriene som inntektene, kostnadene og balansen skal fordeles på. Det er knyttet en viss usikkerhet til i hvilken grad de enkelte forhold er ført på riktig post og om de er tatt med.
Innberetningsskjemaet tar utgangspunkt i at det er brutto inntekter og kostnader som skal føres. Dette innebærer at inntekter som er øremerket til å dekke bestemte kostnader eller skal overføres til andre partiledd i samme parti, først skal føres som inntekt og deretter som kostnad (overføring til andre) i skjemaet til den enheten som opprinnelig mottok beløpet. Beløpet skal føres til inntekt som intern overføring, hos de enhetene som har mottatt slike midler. Enkelte rapportører kan ha bokført slike beløp som refusjoner og rapportert netto beløp, dette vil medføre at både inntekts- og kostnadstallene blir lavere enn hva bokføring etter partiloven tilsier.
Som eksempel nevnes at i 2013 ble kontingenter nettoført i endel partier som mottok kontingentene sentralt fra medlemmene. Større deler av beløpet ble overført til de lokale partileddene. På grunn av nettoføringen ble beløpet for kontingenter for lavt i 2013 og veksten i 2014 blir dermed misvisende. Nyere tall for 2015 fremover kan tyde på at denne type feil er redusert sammenlignet med opplysningene for 2014 og tidligere.
Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art, Dvs å klassifisere totale kostnader på to ulike måter. Det er et visst avvik mellom summen av kostnader etter art og summen etter aktivitet. Dette avviket skyldes at opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Kostnader etter art er rapportert noe høyere enn etter aktivitet for 2018. Avviket utgjør under 0,2 promille av det totalt rapporterte kostnader etter art..
Utviklingen i egenkapital (formålskapital) fra 1. januar til 31. desember avviker i en del tilfeller fra årets resultat. Avviket kan i prinsippet henge sammen med kapitalinnskudd eller uttak som bare er balanseført i motsats til partilovens karv.
Tross oppgaveplikt etter partiloven har noen partiledd unnlatt å svare. Dermed kan noen enheter som har fullstendig rapporteringsplikt, være utelatt. De aggregerte tallene for de enkelte partiene vil da ikke være fullstendig (frafallsfeil). Det foretas ikke imputeringer for å motvirke dette statistisk.
Statistisk sentralbyrå har ikke tall fra partiledd med inntekter under nevnte terskelverdi utenom all offentlig støtte, jamfør partilovens bestemmelser. Dermed blir totaltallene som presenteres i statistikken lavere enn hva de faktisk er. Verken offentlig støtte eller andre inntekter og kostnader disse partileddene har, er med i grunnlaget for statistikken der ikke annet går uttrykkelig fram av tabellen.
Endringer i kommune- og fylkesinndelinger vil være en mulig feilkilde og gi usikkerhet rundt sammenlignbarhet i årene før og rett etter slike endringer er gjennomført. Dette kan ha et større omfang når det på nasjonalt nivå foretas større endringer samtidig i mange kommuner/fylker. Årsaken til dette er fordi partiloven krever at partiledd i de kommuner som skal slås sammen ogsåmå slå seg sammen. Men ikke at sammenslåingen gjøres samtidig som kommunene slår seg sammen. Dette betyr at sammenslåinger kan gjøres på flere forskjellige tidspunkt, alt fra 2 år før kommunene ble slått sammen til først månedene etter kommunesammenslåingen. Dette har nok medført en viss usikkerhet rundt hvilket (nytt og/eller gammelt) partiledd som har rapporteringsplikt, samtidig om hvordan selve sammenslåingen skal bokføres (overføringer av midler fra nedlagte til nye partiledd).
I forbindelse med kommune- og regionsreformen som blir gjennomført fra 2018-2020 er det estimert at ca 1100 partiledd direkte eller indirekte er påvirket at de valg rundt sammenslåingen som gjøres lokalt. Noe som kan ha medført at det er gjennomført forskjellig
-
Ikke relevant
Analyser, artikler og publikasjoner

Tre firedeler av parti-inntektene kom fra det offentlige
Publisert 5. september 2019De politiske partiene fikk i 2018 nær 512 millioner i offentlig støtte. Offentlig støtte utgjorde 76 prosent av de samlede rapporterte inntektene.
Les artikkelenFaktaside
Kontakt
-
Terje Risberg
-
Tove Bergseteren
-
SSBs informasjonstjeneste