Statistikkområde
Utdanning: Voksenopplæring
Alt innhold for delområdet voksenopplæring
Vis innholdstyper
- Statistikker (10)
- Publikasjoner og artikler (71)
- Faktasider (2)
Søkeresultat
-
Dobling i antall deltakere fra Syria
I løpet av 2015 deltok 37 100 personer i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere – en økning på 2 prosent fra 2014. 4 500 av deltakerne var fra Syria. Dette var nær en dobling av antallet fra året før.
Artikkel -
Livslang læring 2008–2016
Rapporter 2016/29
Kvinner har lenge vært i flertall på landets universiteter og høyskoler. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren viser at de også tar betydelig mer formell videreutdanning enn menn.
Publikasjon -
Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2009-2013
Rapporter 2016/24
I 2014 var 62 prosent av deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet året før, i arbeid eller utdanning. Det er imidlertid betydelig forskjell mellom kvinner og menn.
Publikasjon -
Norge bedre enn EU-snittet på fem av åtte utdanningsmål
Samfunnsspeilet 2/2016
EU har satt 8 mål for utdanning frem mot 2020. Variasjonen mellom EU-landene er stor. Norge skårer bedre enn EU-snittet når det gjelder blant annet barnehage, lesing og utdanningsnivå. Norske ungdommer har derimot problemer i regning og naturfag.
Artikkel -
Fakta om utdanning 2016
I Fakta om utdanning finner du det meste av tall om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.
Publikasjon -
Livslang læring 2008-2015
Rapporter 2016/01
Nesten 70 prosent av de sysselsatte har en jobb som i stor grad krever at de lærer seg nye ting. Det er oftest høyt utdannede og ledere som deltar i jobbrelatert ikke-formell utdanning.
Publikasjon -
Norskopplæring og sysselsetting blant innvandrere som fikk opphold i 2009
Rapporter 2015/38
I 2009 fikk 12 800 innvandrere oppholdstillatelse, og de hadde samtidig rett og/eller plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. 64 prosent av disse var i arbeid eller under utdanning, mens 3 prosent var mottakere av sosialhjelp i november 2...
Publikasjon -
Introduksjonsordningen - en resultatstudie
Rapporter 2015/36
For deltakere i introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere har alder, kjønn og landbakgrunn mye å si for om de kommer seg i jobb eller utdanning. Den lokale arbeidsledigheten i bokommunen er også av betydning, viser ny rapport.
Publikasjon -
Seks av ti deltakere fra introduksjonsprogrammet i arbeid eller utdanning
I 2013 var 62 prosent av dem som gikk ut av introduksjonsprogrammet ett år tidligere, kommet i arbeid eller utdanning. Halvparten av kvinnene og syv av ti menn var enten i arbeid, utdanning eller begge deler.
Artikkel -
Fakta om utdanning 2015
Hvor i landet går færrest barn i barnehage? Innenfor hvilken studieretning er fordelingen mellom kvinner og menn jevnest? Denne brosjyren presenterer hovedtabeller for utdanningsstatistikk i Norge, fra barnehage til høyere utdanning.
Publikasjon -
Tidligere deltakere i introduksjonsprogrammet 2007-2011
Rapporter 2014/15
SSB følger her deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere i 2010 og 2011. Dessuten presenteres mer nøyaktige tall enn i tidligere rapporter for avgangskohortene 2007-2010. Oppdateringen gir særlig utslag for kvinner.
Publikasjon -
Fakta om utdanning 2014
Denne brosjyren inneholder hovedtabeller for utdanningsstatistikk i Norge. Statistikken bygger på tall for 2012.
Publikasjon -
Språket – første skritt mot integrering
Samfunnsspeilet 5/2013
37 000 personer deltok i gratis norskopplæring for nyankomne innvandrere i regi av kommunene i 2011. Mange består muntlig norskprøve, men det er høy strykprosent på de skriftlige prøvene. Kvinner består oftere enn menn, de med høyere utdanning fra...
Artikkel -
Introduksjonsordningen i kommunene
Rapporter 2013/55
SSB har forsøkt å måle resultater av norske kommuners introduksjonsprogram for nyankomne flyktninger på en ny måte. Det er store forskjeller mellom kommunene, men ulikhetene kan ikke forklares på en enkel måte.
Publikasjon -
Ferdigheter i voksenbefolkningen
Rapporter 2013/42
Les om hvordan forskjellige aldersgrupper i Norge klarer tester i lesing, tallforståelse og problemløsning i et IKT-miljø. Rapporten forteller også hvordan Norge hevder seg internasjonalt og om forskjeller mellom menn og kvinner.
Publikasjon