Statistikkområde
Utdanning: Videregående utdanning
Alt innhold for delområdet videregående utdanning
Vis innholdstyper
- Statistikker (4)
- Publikasjoner og artikler (82)
- Faktasider (2)
Søkeresultat
-
Hva kjennetegner skoler og kommuner som bidrar mer, eller mindre enn forventet til elevenes læring?
Rapporter 2020/23
Siden 2019 har såkalte skolebidragsindikatorer blitt publisert for landets grunnskoler og videregående skoler i Skoleporten.
Publikasjon -
Tyngre vei til universitet og høyskole?
En mindre andel oppnår generell studiekompetanse blant yrkesfagelever som tar et påbyggingsår, enn blant elever som begynner rett på studieforberedende. Noe av forskjellen kan forklares ved å ta hensyn til blant annet prestasjoner fra grunnskoleut...
Artikkel -
Endringer i gjennomføringsstatistikken
Formålet med statistikken Gjennomføring i videregående opplæring er å følge elever og se hvor mange som fullfører og består. Statistikken har frem til nå fulgt elevene i fem år etter skolestart, men fra og med 2020 gjøres det flere endringer.
Artikkel -
Stor variasjon i fullføringsgrad på yrkesfag
2 av 3 elever som starter på yrkesfag, fullfører og består videregående opplæring innen seks år. Fullføringsgraden på de ulike utdanningene varierer imidlertid veldig – fra halvparten på restaurant- og matfag til 76 prosent på elektrofag.
Artikkel -
Skolestenging koster samfunnet 1,7 milliarder per dag
Stenging av utdanningsinstitusjonene har ført til at barn og unge går glipp av tradisjonell undervisning.. En ny analyse viser at barnas læringstap, kombinert med foreldrenes produksjonstap, estimeres til å koste samfunnet om lag 1,7 milliarder kr...
Artikkel -
Hva koster det å stenge utdanningssektoren?
Rapporter 2020/15
Denne analysen har som må å tallfeste kostnadene av smittevernstiltak i utdanningssektoren i forbindelse med COVID-19. Per dags dato er hovedtiltaket stenging av alle fysiske utdanningsinstitusjoner og aktiv bruk av hjemme- og fjernundervisning.
Publikasjon -
Flere innvandrere går i lære
Fra 2010 til 2019 har innvandrerandelen i fagopplæring økt fra 5 til 13 prosent. Blant innvandrere i fagopplæring er det mindre overvekt av menn enn i den øvrige befolkningen, til tross for en økning i andel menn på 10 prosentpoeng i perioden.
Artikkel -
Målrettet og tilrettelagt matematikkundervisning for elever som presterer svakt i matematikk
Rapporter 2020/07
Formålet med denne rapporten er å beskrive og evaluere et tiltak gjennomført i Oslo-skolen. Tiltaket var rettet mot elever med svake matematikkferdigheter på 8. trinn og 1. trinn på videregående (Vg1).
Publikasjon -
Gode skoleresultater – liten endring i yrkesvalg
I dag er 44 prosent av alle som jobber innenfor matematikk, naturfag og teknologi (MNT) kvinner. Ser vi bort fra tannleger, leger og veterinærer, ligger andelen kvinner i yrker innenfor MNT-feltet på rundt 25 prosent, til tross for at jentene i gj...
Artikkel -
Høyest lønn for lastebil- og trailerlærlinger
For første gang har Statistisk sentralbyrå publisert lønnsstatistikk for lærlinger. Lærlingene med yrket som lastebil- og trailersjåfør hadde høyest månedslønn, mens lærlingene med yrket som frisør hadde lavest.
Artikkel -
Fakta om utdanning 2020
Hvor i landet går flest barn i barnehagen og hvilken utdanning er mest populær for tiden? I Fakta om utdanning finner du det meste av tall om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.
Publikasjon -
Utdanningsløpet til personer født i 1975, 1985 og 1995
Rapporter 2019/39
Det norske utdanningssystemet har blitt endret gjennom flere reformer i løpet av de siste tiårene. Men hvordan har utdanningsløp og utdanningsvalg til elever og studenter endret seg over tid?
Publikasjon -
Mobilitet blant personer med fag-/svennebrev
Rapporter 2019/31
Å styrke opplæringen av fagutdannede, definert her som en person som har yrkeskompetanse dokumentert med fagbrev eller svennebrev, har vært en uttalt målsetting for den sittende regjeringen.
Publikasjon -
1 av 4 yrkesfagelever oppnår studiekompetanse
En fjerdedel av elevene som starter på yrkesfag, oppnår studiekompetanse i løpet av fem år. Det er medie- og kommunikasjonselever som i størst grad oppnår studiekompetanse.
Artikkel -
Uflaks med eksamenstrekningen i videregående skole fører til frafall
Ny studie viser at å bli trukket til skriftlig eksamen øker risikoen for å stryke og gjør at svakere studenter ikke klarer å fullføre videregående skole.
Artikkel