Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
35,8 %
av 19-24 åringer var i høyere utdanning i 2019
2009 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|
Studenter i høyere utdanning | |||
I alt | 235 300 | 293 287 | 296 182 |
Menn | 92 656 | 118 809 | 119 186 |
Kvinner | 142 644 | 174 478 | 176 996 |
Andel 19-24 år i høyere utdanning | |||
I alt | 30,7 | 35,3 | 35,8 |
Menn | 24,5 | 28,4 | 28,5 |
Kvinner | 37,2 | 42,8 | 43,5 |
Andel 25-29 år i høyere utdanning | |||
I alt | 14,8 | 15,9 | 15,9 |
Menn | 13,1 | 14,0 | 13,9 |
Kvinner | 16,6 | 17,9 | 17,9 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Studenter registrert bosatt i Norge etter innvandringskategori
2019 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I alt | Innvandrere | Norskfødte med innvandrerforeldre | Den øvrige befolkningen | |||||
Menn | Kvinner | Menn | Kvinner | Menn | Kvinner | Menn | Kvinner | |
I alt, 19-34 år | 96 316 | 132 544 | 9 853 | 13 357 | 4 973 | 6 093 | 81 490 | 113 094 |
19 år | 4 839 | 8 075 | 404 | 683 | 521 | 749 | 3 914 | 6 643 |
20 år | 9 023 | 14 902 | 677 | 1 033 | 660 | 963 | 7 686 | 12 906 |
21 år | 12 028 | 18 072 | 833 | 1 187 | 732 | 923 | 10 463 | 15 962 |
22 år | 12 166 | 17 070 | 857 | 1 170 | 628 | 818 | 10 681 | 15 082 |
23 år | 11 874 | 15 127 | 912 | 1 175 | 600 | 698 | 10 362 | 13 254 |
24 år | 10 019 | 11 952 | 795 | 1 008 | 503 | 528 | 8 721 | 10 416 |
25 år | 7 990 | 9 341 | 737 | 934 | 378 | 399 | 6 875 | 8 008 |
26 år | 6 072 | 7 315 | 710 | 859 | 258 | 286 | 5 104 | 6 170 |
27 år | 4 981 | 6 157 | 666 | 826 | 196 | 210 | 4 119 | 5 121 |
28 år | 3 903 | 4 991 | 589 | 753 | 153 | 154 | 3 161 | 4 084 |
29 år | 3 298 | 4 476 | 527 | 711 | 102 | 113 | 2 669 | 3 652 |
30-34 år | 10 123 | 15 066 | 2 146 | 3 018 | 242 | 252 | 7 735 | 11 796 |
Andel som studerer ved universitet eller høgskole | ||||||||
I alt, 19-34 år | 16,3 | 23,7 | 8,4 | 11,8 | 26,7 | 35,1 | 18,0 | 26,4 |
19 år | 14,0 | 25,2 | 9,6 | 20,8 | 27,7 | 41,2 | 13,8 | 24,7 |
20 år | 26,0 | 46,7 | 15,2 | 30,6 | 38,2 | 60,0 | 26,9 | 47,9 |
21 år | 35,3 | 56,7 | 18,7 | 31,8 | 46,7 | 65,4 | 37,2 | 59,7 |
22 år | 34,7 | 52,4 | 18,9 | 29,6 | 43,3 | 58,3 | 36,8 | 55,4 |
23 år | 33,0 | 45,0 | 18,7 | 25,6 | 40,9 | 50,6 | 35,0 | 47,9 |
24 år | 27,8 | 35,5 | 14,7 | 20,5 | 34,2 | 39,5 | 29,9 | 38,0 |
25 år | 22,1 | 27,3 | 12,8 | 16,6 | 27,4 | 32,8 | 23,7 | 29,2 |
26 år | 16,5 | 20,9 | 10,7 | 13,5 | 20,9 | 24,7 | 17,7 | 22,5 |
27 år | 13,1 | 17,1 | 9,1 | 11,0 | 16,8 | 20,0 | 13,9 | 18,7 |
28 år | 10,1 | 13,5 | 7,5 | 9,4 | 14,8 | 15,1 | 10,6 | 14,6 |
29 år | 8,4 | 11,7 | 6,2 | 7,7 | 10,5 | 12,5 | 9,0 | 13,0 |
30-34 år | 5,3 | 8,2 | 4,0 | 5,7 | 7,4 | 8,2 | 5,8 | 9,3 |
Tabell 2
Lærested for studenter
Studenter | |||
---|---|---|---|
2019 | |||
Begge kjønn | Menn | Kvinner | |
1I de senere år er flere institusjoner slått sammen til større enheter. | |||
Lærested i alt | 296 182 | 119 186 | 176 996 |
Nord universitet | 10 801 | 4 001 | 6 800 |
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet | 5 552 | 2 166 | 3 386 |
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | 41 654 | 20 627 | 21 027 |
OsloMet - storbyuniversitetet | 20 729 | 6 598 | 14 131 |
UiT - Norges arktiske universitet | 16 424 | 6 749 | 9 675 |
Universitetet i Agder | 12 849 | 5 358 | 7 491 |
Universitetet i Bergen | 17 955 | 7 324 | 10 631 |
Universitetet i Oslo | 27 177 | 10 841 | 16 336 |
Universitetet i Stavanger | 11 629 | 4 728 | 6 901 |
Universitetet i Sørøst-Norge | 17 890 | 6 786 | 11 104 |
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo | 722 | 328 | 394 |
Handelshøyskolen BI | 19 301 | 9 726 | 9 575 |
Høgskolen i Molde - vitenskapelig høgskole i logistikk | 2 447 | 1 063 | 1 384 |
Kunsthøgskolen i Oslo | 569 | 187 | 382 |
MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn | 1 287 | 471 | 816 |
Norges Handelshøyskole | 3 623 | 2 200 | 1 423 |
Norges idrettshøgskole | 1 133 | 574 | 559 |
Norges musikkhøgskole | 768 | 389 | 379 |
VID vitenskapelige høgskole | 4 755 | 726 | 4 029 |
Høgskolen i Innlandet | 14 259 | 4 810 | 9 449 |
Høgskolen i Østfold | 6 891 | 2 418 | 4 473 |
Høgskulen i Volda | 4 234 | 1 331 | 2 903 |
Høgskulen på Vestlandet | 16 134 | 5 680 | 10 454 |
Sámi allaskuvla - Samisk høgskole | 174 | 33 | 141 |
Bjørknes Høyskole AS | 1 858 | 413 | 1 445 |
Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning | 1 468 | 247 | 1 221 |
Høyskolen Kristiania | 9 105 | 3 533 | 5 572 |
NLA Høgskolen | 2 700 | 884 | 1 816 |
Politihøgskolen | 2 921 | 1 505 | 1 416 |
Militære høgskoler | 493 | 400 | 93 |
Andre høgskoler | 4 200 | 1 567 | 2 633 |
Utlandet | 14 480 | 5 523 | 8 957 |
Tabell 3
Fagfelt for studenter i Norge og i utlandet
Antall | Prosent | Prosent | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I alt | Menn | Kvinner | |||||||
2009 | 2018 | 2019 | 2009 | 2018 | 2019 | 2009 | 2018 | 2019 | |
1Inkluderer forkurs til utdanning ved universiteter og høgskoler. Inkluderer ikke forkurs til ingeniørutdanning f.o.m. 2014. | |||||||||
2Studenter som tar hele utdanningen sin i utlandet (gradsstudenter). | |||||||||
Fagfelt | |||||||||
Studenter i Norge | 222 920 | 278 334 | 281 702 | 39,3 | 40,5 | 40,3 | 60,6 | 59,5 | 59,7 |
Allmenne fag1 | 1 750 | 387 | 371 | 80,9 | 77,3 | 68,5 | 19,1 | 22,7 | 31,5 |
Humanistiske og estetiske fag | 26 604 | 28 120 | 28 491 | 36,9 | 39,8 | 40,2 | 63,5 | 60,2 | 59,8 |
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk | 31 948 | 47 769 | 48 266 | 23,8 | 28,0 | 27,6 | 76,2 | 72,0 | 72,4 |
Samfunnsfag og juridiske fag | 30 721 | 35 455 | 36 467 | 38,3 | 36,0 | 36,4 | 62,0 | 64,0 | 63,6 |
Økonomiske og administrative fag | 40 570 | 51 606 | 52 383 | 45,6 | 47,1 | 47,0 | 54,1 | 52,9 | 53,0 |
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag | 35 711 | 49 898 | 49 764 | 67,6 | 65,9 | 65,9 | 32,9 | 34,1 | 34,1 |
Helse-, sosial- og idrettsfag | 48 325 | 54 828 | 55 543 | 20,8 | 22,6 | 21,6 | 77,7 | 77,4 | 78,4 |
Primærnæringsfag | 1 097 | 1 552 | 1 562 | 51,0 | 49,8 | 48,8 | 50,4 | 50,2 | 51,2 |
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag | 4 587 | 7 024 | 6 971 | 67,6 | 62,6 | 62,1 | 33,2 | 37,4 | 37,9 |
Uoppgitt fagfelt | 1 607 | 1 695 | 1 884 | 41,0 | 37,0 | 42,8 | 59,0 | 63,0 | 57,2 |
Norske studenter i utlandet2 | 12 380 | 14 953 | 14 480 | 40,7 | 38,5 | 38,1 | 59,3 | 61,5 | 61,9 |
Allmenne fag1 | 0 | 0 | 0 | . | . | . | . | . | . |
Humanistiske og estetiske fag | 1 841 | 1 867 | 1 768 | 30,7 | 33,3 | 31,7 | 69,3 | 66,7 | 68,3 |
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk | 183 | 101 | 91 | 30,1 | 30,7 | 28,6 | 69,9 | 69,3 | 71,4 |
Samfunnsfag og juridiske fag | 2 139 | 2 870 | 2 845 | 32,8 | 24,5 | 25,0 | 67,2 | 75,5 | 75,0 |
Økonomiske og administrative fag | 2 433 | 3 025 | 2 827 | 51,0 | 50,1 | 51,4 | 49,0 | 49,9 | 48,6 |
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag | 1 347 | 2 130 | 2 086 | 53,7 | 54,1 | 53,3 | 46,3 | 45,9 | 46,7 |
Helse-, sosial- og idrettsfag | 4 265 | 4 625 | 4 598 | 39,6 | 35,6 | 34,9 | 60,4 | 64,4 | 65,1 |
Primærnæringsfag | 42 | 39 | 43 | 14,3 | 17,9 | 14,0 | 85,7 | 82,1 | 86,0 |
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag | 128 | 15 | 20 | 39,1 | 53,3 | 75,0 | 60,9 | 46,7 | 25,0 |
Uoppgitt fagfelt | 2 | 281 | 202 | 0,0 | 27,0 | 16,8 | 100,0 | 73,0 | 83,2 |
Tabell 4
Studieland for studenter i utlandet
I alt | Menn | Kvinner | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2018 | 2019 | 2009 | 2018 | 2019 | 2009 | 2018 | 2019 | |
1Studenter som tar hele utdanningen sin i utlandet (gradsstudenter). | |||||||||
Studieland | |||||||||
I alt | 12 380 | 14 953 | 14 480 | 5 033 | 5 763 | 5 523 | 7 347 | 9 190 | 8 957 |
Danmark | 2 202 | 2 257 | 2 258 | 712 | 793 | 785 | 1 490 | 1 464 | 1 473 |
Sverige | 768 | 575 | 529 | 301 | 232 | 213 | 467 | 343 | 316 |
Frankrike | 206 | 198 | 174 | 74 | 83 | 79 | 132 | 115 | 95 |
Irland | 123 | 73 | 64 | 22 | 21 | 23 | 101 | 52 | 41 |
Italia | 63 | 94 | 104 | 26 | 41 | 46 | 37 | 53 | 58 |
Nederland | 338 | 566 | 591 | 156 | 246 | 259 | 182 | 320 | 332 |
Polen | 1 261 | 1 533 | 1 590 | 577 | 599 | 615 | 684 | 934 | 975 |
Spania | 71 | 285 | 346 | 26 | 103 | 118 | 45 | 182 | 228 |
Storbritannia | 2 965 | 3 892 | 3 728 | 1 133 | 1 382 | 1 293 | 1 832 | 2 510 | 2 435 |
Sveits | 61 | 66 | 71 | 27 | 33 | 37 | 34 | 33 | 34 |
Tyskland | 188 | 287 | 292 | 67 | 140 | 139 | 121 | 147 | 153 |
Ungarn | 687 | 822 | 761 | 261 | 251 | 226 | 426 | 571 | 535 |
Tsjekkia | 249 | 251 | 211 | 125 | 102 | 90 | 124 | 149 | 121 |
Slovakia | 263 | 528 | 506 | 121 | 191 | 176 | 142 | 337 | 330 |
Resten av Europa | 222 | 570 | 567 | 105 | 266 | 259 | 117 | 304 | 308 |
Afrika | 63 | 40 | 23 | 25 | 15 | 8 | 38 | 25 | 15 |
Asia | 109 | 340 | 304 | 70 | 136 | 121 | 39 | 204 | 183 |
Canada | 176 | 136 | 132 | 83 | 47 | 58 | 93 | 89 | 74 |
USA | 932 | 1 695 | 1 610 | 503 | 848 | 797 | 429 | 847 | 813 |
Resten av Nord- og Mellom-Amerika | 12 | 2 | 2 | 5 | 0 | 0 | 7 | 2 | 2 |
Sør-Amerika | 35 | 14 | 11 | 14 | 1 | 3 | 21 | 13 | 8 |
Australia | 1 307 | 674 | 557 | 575 | 221 | 170 | 732 | 453 | 387 |
Resten av Oseania | 76 | 50 | 41 | 25 | 12 | 6 | 51 | 38 | 35 |
Uoppgitt | 3 | 5 | 8 | 0 | 0 | 2 | 3 | 5 | 6 |
Tabell 5
Studenter i utvalgte utdanninger etter innvandringskategori
2019 | ||||
---|---|---|---|---|
Antall | Prosent | |||
I alt | Innvandrere | Norskfødte med innvandrerforeldre | Den øvrige befolkningen | |
Menn | ||||
3-årige studier, bachelor | 55 254 | 10,8 | 5,3 | 83,9 |
Av dette | ||||
Førskole-/barnehagelærerutdanning | 1 532 | 11,3 | 4,7 | 84,0 |
Fag- og yrkesfaglærerutdanning | 757 | 3,6 | 2,4 | 94,1 |
Ingeniørutdanning | 8 991 | 12,9 | 5,7 | 81,4 |
Sykepleieutdanning | 2 117 | 21,4 | 2,9 | 75,7 |
Økonomiske og administrative fag | 13 844 | 9,9 | 6,8 | 83,3 |
4-årige studier, bachelor | 983 | 3,8 | 2,0 | 94,2 |
Av dette | ||||
Allmenn-/grunnskolelærerutdanning | 580 | 3,1 | 2,2 | 94,7 |
5-årige studier, master | 30 862 | 11,8 | 3,7 | 84,6 |
Av dette | ||||
Master i rettsvitenskap | 1 832 | 2,9 | 5,2 | 91,9 |
Master i farmasi | 140 | 43,6 | 17,1 | 39,3 |
Master i odontologi | 179 | 21,2 | 14,0 | 64,8 |
Master i økonomi og ledelse - siviløkonom | 1 945 | 8,2 | 6,3 | 85,5 |
Master i teknologi/sivilingeniør | 7 938 | 9,5 | 4,5 | 86,0 |
Master, grunnskolelærerutdanning | 2 606 | 2,7 | 3,4 | 93,9 |
Master, lektorutdanning | 2 004 | 4,3 | 3,3 | 92,4 |
6-årige profesjonsstudier | 1 759 | 8,0 | 6,0 | 86,0 |
Av dette | ||||
Medisin (Cand.med.) | 1 148 | 9,6 | 8,0 | 82,4 |
Teologi (Cand.theol.) | 103 | 8,7 | 1,0 | 90,3 |
Psykologi (Cand.psychol.) | 451 | 4,7 | 2,9 | 92,5 |
Veterinærstudiet (Cand.med.vet.) | 57 | 1,8 | 0,0 | 98,2 |
Kvinner | ||||
3-årige studier, bachelor | 73 772 | 11,7 | 4,5 | 83,8 |
Av dette | ||||
Førskole-/barnehagelærerutdanning | 6 934 | 11,6 | 3,5 | 84,9 |
Fag- og yrkesfaglærerutdanning | 645 | 7,1 | 2,8 | 90,1 |
Ingeniørutdanning | 2 224 | 17,6 | 6,3 | 76,1 |
Sykepleieutdanning | 13 048 | 11,1 | 2,6 | 86,3 |
Økonomiske og administrative fag | 13 560 | 11,5 | 5,1 | 83,4 |
4-årige studier, bachelor | 1 767 | 5,1 | 1,8 | 93,1 |
Av dette | ||||
Allmenn-/grunnskolelærerutdanning | 1 454 | 3,9 | 1,9 | 94,2 |
5-årige studier, master | 42 161 | 10,9 | 3,2 | 86,0 |
Av dette | ||||
Master i rettsvitenskap | 3 488 | 4,7 | 4,6 | 90,7 |
Master i farmasi | 428 | 30,4 | 22,2 | 47,4 |
Master i odontologi | 531 | 19,4 | 14,7 | 65,9 |
Master i økonomi og ledelse - siviløkonom | 1 280 | 9,1 | 6,6 | 84,3 |
Master i teknologi/sivilingeniør | 3 924 | 8,3 | 4,3 | 87,5 |
Master, grunnskolelærerutdanning | 5 773 | 3,4 | 2,5 | 94,0 |
Master, lektorutdanning | 2 932 | 5,8 | 4,2 | 90,0 |
6-årige profesjonsstudier | 4 715 | 6,6 | 5,6 | 87,9 |
Av dette | ||||
Medisin (Cand.med.) | 2 699 | 7,0 | 7,5 | 85,5 |
Teologi (Cand.theol.) | 84 | 7,1 | 0,0 | 92,9 |
Psykologi (Cand.psychol.) | 1 563 | 5,1 | 3,6 | 91,3 |
Veterinærstudiet (Cand.med.vet.) | 369 | 9,2 | 0,8 | 90,0 |
Tabell 6
Foreldrenes utdanningsnivå for studenter bosatt i Norge
2004 | 2014 | 2019 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Bosatte i alt | Andel som studerer ved universitet eller høgskole | Bosatte i alt | Andel som studerer ved universitet eller høgskole | Bosatte i alt | Andel som studerer ved universitet eller høgskole | |
19-24 år | ||||||
Menn | 166 830 | 25,1 | 210 447 | 27,1 | 210 338 | 28,5 |
Mor eller far har lang høyere utdanning | 16 167 | 54,6 | 22 632 | 54,7 | 27 930 | 53,5 |
Mor eller far har kort høyere utdanning | 42 170 | 37,5 | 63 726 | 37,6 | 70 282 | 36,7 |
Mor eller far har videregående utdanning | 80 379 | 18,2 | 87 773 | 19,3 | 79 313 | 19,6 |
Mor eller far har grunnskoleutdanning | 20 989 | 8,8 | 20 637 | 11,6 | 17 731 | 14,1 |
Uoppgitt | 7 125 | 10,0 | 15 679 | 8,2 | 15 082 | 7,9 |
Kvinner | 160 953 | 36,5 | 198 641 | 41,3 | 195 647 | 43,5 |
Mor eller far har lang høyere utdanning | 14 988 | 64,4 | 21 379 | 64,8 | 26 116 | 62,9 |
Mor eller far har kort høyere utdanning | 40 389 | 51,7 | 60 003 | 53,5 | 66 488 | 52,7 |
Mor eller far har videregående utdanning | 75 991 | 31,3 | 82 239 | 36,3 | 74 515 | 37,3 |
Mor eller far har grunnskoleutdanning | 19 932 | 16,3 | 19 570 | 21,4 | 16 636 | 25,6 |
Uoppgitt | 9 653 | 12,3 | 15 450 | 12,8 | 11 892 | 14,6 |
25-29 år | ||||||
Menn | 144 957 | 15,4 | 178 900 | 13,5 | 188 750 | 13,9 |
Mor eller far har lang høyere utdanning | 11 792 | 35,6 | 15 352 | 30,5 | 18 226 | 28,8 |
Mor eller far har kort høyere utdanning | 30 508 | 23,8 | 42 427 | 21,2 | 51 833 | 20,1 |
Mor eller far har videregående utdanning | 73 850 | 11,8 | 68 279 | 10,4 | 73 031 | 9,9 |
Mor eller far har grunnskoleutdanning | 17 124 | 6,2 | 18 056 | 6,7 | 17 185 | 7,0 |
Uoppgitt | 11 683 | 9,2 | 34 786 | 6,2 | 28 475 | 7,5 |
Kvinner | 143 281 | 17,9 | 172 831 | 17,0 | 180 313 | 17,9 |
Mor eller far har lang høyere utdanning | 11 216 | 35,8 | 14 487 | 31,2 | 17 184 | 31,2 |
Mor eller far har kort høyere utdanning | 28 674 | 27,0 | 40 020 | 25,5 | 48 870 | 24,2 |
Mor eller far har videregående utdanning | 70 896 | 15,1 | 64 889 | 15,5 | 68 275 | 15,4 |
Mor eller far har grunnskoleutdanning | 16 664 | 9,1 | 17 011 | 10,9 | 16 228 | 11,7 |
Uoppgitt | 15 831 | 10,5 | 36 424 | 7,6 | 29 756 | 9,1 |
Om statistikken
Statistikken omfatter alle personer registrert som studenter ved universiteter og høgskoler per 1. oktober. Personer registrert i doktorgradsprogram er ikke inkludert. Informasjon om studenter i høyere utdanning i utlandet gjelder studenter som tar hele utdanningen sin i utlandet (gradsstudenter). Statistikk om nye studenter i høyere utdanning blir oppdatert i juni.
Definisjoner
-
Igangværende utdanning: Studenter som er registrert ved universiteter og høgskoler i Norge, samt studenter som tar hele utdanningen sin i utlandet (gradsstudenter).
Skoleslag: Ved gruppering av skoleslag benyttes den inndeling av utdanningsinstitusjonene som er fastlagt i Standard for næringsgruppering 2007. Skolene er klassifisert som universitet, vitenskapelig høgskole eller høgskoler, der høgskoler er igjen inndelt i tre hovedgrupper: statlige høgskoler, militære høgskoler og andre høgskoler. Les mer om de ulike skoleslagene her.
Utdanningsaktivitet: Klassifisert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) som grupperer utdanninger etter nivå og fagfelt.
Skolefylke/-kommune: Det fylket/kommunen hvor lærestedet har adresse.
Bostedsfylke ved 16 år: Det fylket personen var registrert bosatt i ved 16 års alder.
Foreldrenes utdanningsnivå: Foreldrenes utdanningsnivå er delt inn i følgende fire kategorier: (1) Utdanning på grunnskolenivå, (2) Videregående utdanning, (3) Kort høyere utdanning (f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år) og (4) Lang høyere utdanning (mer enn 4 år). Foreldrenes utdanningsnivå er definert ved den av foreldrene som har det høyeste utdanningsnivået. Dersom foreldrenes utdanningsnivå eksempelvis er «kort høyere utdanning» betyr dette at minst en av foreldrene har utdanning på dette nivået. Tilfeller hvor det ikke foreligger informasjon om utdanningsnivået til noen av foreldrene havner i gruppen Uoppgitt. Se også definisjoner av utdanningsnivået.
Studenter med innvandrerbakgrunn: Innvandrere er personer som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Norskfødte med innvandrerforeldre: Norskfødte med innvandrerforeldre er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk omfatter: Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Ulike bachelorutdanninger innenfor førskole-/barnehagelærerutdanning, fag-/yrkesfaglærerutdanning og innenfor pedagogikk. Allmennlærer-/grunnskolelærerutdanning og fag-/yrkesfaglærerutdanning. Masterutdanninger innenfor lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk og innenfor lektor- og grunnskoleutdanning. Videreutdanninger for lærere.
Alder: Beregnes per 31. desember.
-
Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble utarbeidet av SSB i 1970, og sist revidert i 2000 (NUS2000). Skoleslag er inndelt etter Standard for næringsgruppering. Begge standarder er tilgjengelige via SSBs standardbase.
Til internasjonale statistikkformål benyttes ISCED 2011 - The International Standard Classification of Education.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
-
Statistikken er presentert på nasjonalt nivå, etter bostedskommune ved 16-års alder og på lærested. Grunnlagsdataene inneholder opplysninger som gjør det mulig å gi tall på ulike andre regionale inndelinger.
-
Statistikken publiseres årlig i mars/april.
-
Det rapporteres data til OECD, UNESCO og Eurostat (U-O-E).
-
All utdanningsstatistikk i SSB er langtidslagret på forsvarlige og standardiserte måter i samråd med blant annet Datatilsynet.
Statistisk sentralbyrå kan på oppdrag levere utfyllende data og tabeller knyttet til denne statistikken. Bestilling av oppdrag sendes til oppdragutdanning@ssb.no. Pris på oppdrag vil avhenge av omfanget i bestillingen.
Bakgrunn
-
Det er et stort samfunnsbehov for en samlet offisiell utdanningsstatistikk. Formålet med utdanningsstatistikken er å dokumentere alle utdanningsaktiviteter for igangværende studenter ved universiteter og høgskoler i Norge og i utlandet. Statistikken er individbasert og bygger på opplysninger om den enkelte student.
De årlige studentopplysningene ligger til grunn for statistikk om studenter ved universiteter og høgskoler, og inngår også i Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). NUDB er bygget opp på grunnlag av eksisterende individdata innenfor utdanningsstatistikken - data om utdanningsnivå, igangværende utdanninger og fullførte utdanninger. Gjennom en større omlegging ble utdanningsstatistikken på begynnelsen av 1970-tallet individbasert, det vil si at det ble knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet. Innrapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre, som for eksempel bostedsopplysninger og innvandringsopplysninger.
Formålet med denne statistikken er å lage enkle analyser om studenter ved universiteter og høgskoler i Norge og i utlandet.
-
Viktige brukere av utdanningsstatistikken er Kunnskapsdepartementet, offentlige etater, forskningsinstitusjoner, interesseorganisasjoner, internasjonale organisasjoner (Eurostat, OECD, UNESCO), media, næringsliv og privatpersoner.
I tillegg brukes statistikken internt i SSB til publisering og oppdrag.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Utdanningsopplysninger fra universitetene og høgskolene blir slått sammen med utdanningsopplysninger fra statlige høgskoler, militære høgskoler og andre høgskoler, og inngår i Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). Les om de ulike skoleslagene her.
-
Statistikkloven §§ 2-1, 2-2, 3-2.
-
Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) 452/2008 med hensyn til statistikk over utdanning og opplæringssystemer.
Produksjon
-
Statistikken omfatter utdanningsinstitusjoner som etter Standard for næringsgruppering er gruppert som universitet, vitenskapelig høgskole eller høgskole, der høgskoler er igjen inndelt i tre hovedgrupper: statlige høgskoler, militære høgskoler og andre høgskoler. Les mer om de ulike skoleslagene her.
Nedgang i antall studenter ved høgskoler, samt tilsvarende økning ved universiteter og vitenskapelige høgskoler i 2016/2017, skyldes at flere høgskoler er slått sammen med universiteter og vitenskapelige høgskoler.
Statistikken omfatter alle personer registrert som studenter ved universiteter og høgskoler, med 1. oktober som tellingstidspunkt. Personer registrert i doktorgradsprogram er ikke inkludert. Elever/studenter på forkurs for ingeniørutdanning tilsvarer innholdsmessig påbyggingsåret i videregående skole, og er fra 2014 klassifisert som videregående utdanning.
Det er flere kriterier til hvordan utdanningsaktiviteten til en student registreres. En student er kun registrert på én utdanningsaktivitet i statistikken selv om vedkommende kan være registrert på flere utdanningsaktiviteter ved samme eller flere læresteder. Utdanning på høyeste nivå beholdes fremfor andre. Utdanningsaktivitet på vitenskapelig høgskole velges fremfor utdanning ved andre skoleslag. Studentens utdanningsaktivitet som er registrert som en heltidsaktivitet velges fremfor deltidsaktiviteter. Dersom en student er registrert på flere deltidsaktiviteter velges den med høyest klassetrinn.
Informasjonen om studenter i utlandet gjelder studenter som tar hele utdanningen sin i utlandet (gradsstudenter). Studenter som er på utveksling i utlandet er ikke inkludert.
-
SSB henter inn utdanningsopplysninger fra DBH (Database for statistikk om høgre utdanning) og fra enkelte høgskoler. Opplysningene studentene selv gir ved betaling av semesteravgift er med på å danne grunnlaget for statistikken. Opplysninger om studenter i utlandet hentes fra Lånekassen.
Statistikken er basert på fulltelling. Det benyttes ikke utvalg i denne statistikken.
-
Datainnsamling: Med hjemmel i Statistikkloven henter SSB inn utdanningsopplysninger fra DBH (Database for statistikk om høgre utdanning) og fra utdanningsinstitusjoner som ikke rapporterer til DBH. Opplysninger om studenter i utlandet hentes fra Lånekassen.
Editering: Med editering menes kontroll, gransking og endring av data. Fra og med høsten 1999 er det blitt gjennomført en maskinell mottakskontroll av utdanningsopplysningene. Mottakskontrollen sjekker om observasjonene har gyldige verdier på de ulike variablene og sammenlikner med fjorårets opplysninger. Data gjennomgår også en omkoding og tilrettelegging slik at variablene får gyldige verdier.
I en grovkontroll sjekkes de prosentvise variasjonene i antallet studenter i høyere utdanning mellom årets og fjorårets datamateriale, for å finne ut om det er mangler i årets opplysninger.
Alle fødselsnummer kontrolleres for gyldighet, og ugyldige kontrolleres mot BeReg (kopi av Det sentrale folkeregister (DSF)) for å finne korrekte fødselsnummer. En gyldighetskontroll sjekker de nye påførte variablene og korrigerer feil som kan ha oppstått i selve bearbeidingen av opplysningene. Til slutt fjernes dubletter, som betyr at en student kun telles én gang selv om studenten er registrert ved flere utdanningsaktiviteter eller utdanningsinstitusjoner. I tillegg omkodes også enkelte variabler, som for eksempel alder per 31. desember.
Beregninger: Statistikken er basert på fulltelling av antallet studenter i høyere utdanning, og bruk av registre.
-
Ikke relevant
-
Hovedregelen er at man ikke kan offentliggjøre tall hvis færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen og dette medfører fare for identifisering, dvs. at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar person.
-
Startåret for innsamling av individbasert utdanningsstatistikk er 1973/74, og det har deretter blitt utgitt årlig statistikk på dette området. De fleste variablene er sammenliknbare over tid, mens andre har endret seg. Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) er blitt omkodet for å gjøre sammenlikning med eldre årganger mulig.
Andre endringer, som for eksempel næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke sammenliknes i samme grad. For enkelte årganger er totalsummen for antall studenter på skoleslag ikke sammenlignbar fordi enkelte utdanningsinstitusjoner har endret skoleslag. Les mer om endringer i høyere utdanningsinstitusjoner her.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan oppstå ved innsamling av opplysninger der enheter vi undersøker ikke alltid er helt identiske med de enhetene vi ønsker å undersøke. Det kan også oppstå feil ved koding av de utdanningsopplysningene som hentes inn.
Feil kan skyldes opplysningene studentene selv gir ved betaling av semesteravgift. De fleste feil i utdanningsstatistikken kan føres tilbake til grunnlagsmaterialet for statistikken. Når datamaterialet bygger på opplysninger gitt av den enkelte student er mulighetene for feil særlig aktuelt. Statistikken omfatter studenter som har betalt semesteravgift, og tallet på registrerte studenter vil kunne avvike noe fra aktive studenter da en del av de som betaler semesteravgift ikke planlegger å gjennomføre emner eller kurs. Det finnes ikke godt nok grunnlag for å anslå hvor stort avvik dette medfører.
Opplysninger om studenter i utlandet hentes fra Lånekassen. Studenter i utlandet som ikke er registrert i Lånekassen er ikke inkludert i statistikken. Det finnes ikke godt nok grunnlag for å anslå hvor mange personer det dreier seg om
SSBs offisielle tellingsdato for studenter som er i gang med utdanning, er 1. oktober. Hvis dataleverandørene bruker en annen tellingsdato kan dette føre til at studentstatistikken ikke blir helt korrekt. Andre mulige feil kan være at personer som blir rapportert som igangværende studenter skulle ha blitt innrapportert som personer som har avsluttet en utdanning.
Analyser, artikler og publikasjoner

Her er de mest populære studiene i Norge
Publisert 26. mars 2020Hver femte student i Norge tar en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, samfunnsfag og juridiske fag, eller sykepleie.
Les artikkelen
Fakta om utdanning 2020
Publisert 7. januar 2020Hvor i landet går flest barn i barnehagen og hvilken utdanning er mest populær for tiden? I Fakta om utdanning finner du det meste av tall om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.
Les publikasjonen
Flere vil bli lærere i grunnskolen
Publisert 28. mars 2019Selv med strengere karakterkrav og lenger studium lokker grunnskolelærerutdanningen til seg flere studenter. Antall studenter økte med 400 fra 2017 til 2018 – mest av alle lærerutdanningene.
Les artikkelen
Dette er de største studiestedene i Norge
Publisert 19. august 2019De seks største universitetene og høgskolene tiltrekker seg over halvparten av alle som tar høyere utdanning.
Les artikkelen
Hvilke studenter er mest fornøyde med undervisningen?
Publisert 26. februar 201865 prosent av studentene i Norge er fornøyde eller svært fornøyde med undervisningskvaliteten, men forskjellene er store. Studentene er mest fornøyde på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og på Norges Handelshøyskole.
Les artikkelenFaktasider
Kontakt
-
Geir Nygård
-
Maj-Lisa Lervåg