399743_not-searchable
/utdanning/statistikker/nasjprov/aar
399743
statistikk
2020-01-27T08:00:00.000Z
Utdanning;Innvandring og innvandrere
no
nasjprov, Nasjonale prøver, elever, grunnskoler, resultater, elevprestasjoner, mestringsnivåUtdanning, Grunnskoler, Innvandring og innvandrere, Utdanning
true

Nasjonale prøver

Oppdatert

Nøkkeltall

24,7 % 

av elever på 5. trinn skårer på laveste mestringsnivå i engelsk

Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå på nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn, innvandringsbakgrunn og foreldres utdanningsnivå.
2019
Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå. Engelsk 5 trinn.Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå. Lesing 5 trinn.Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå. Regning 5 trinn.
Alle elever24,723,023,8
 
Kjønn
Gutter22,924,121,0
Jenter26,521,926,7
 
Innvandringsbakgrunn
Innvandrere26,939,839,3
Norskfødte med innvandrerforeldre18,932,734,2
Den øvrige befolkningen25,220,621,4
 
Foreldres utdanningsnivå
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning29,933,034,8
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning21,516,416,7

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5.trinn, etter foreldres utdanningsnivå, sentralitet og år. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5.trinn, etter foreldres utdanningsnivå, sentralitet og år. Prosent
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123123123
2017
Alle elever
Sentrale kommuner21,651,227,222,452,824,822,351,026,7
Noe sentrale kommuner25,252,422,425,454,120,623,752,423,9
Mindre sentrale kommuner28,050,821,229,351,918,826,650,922,5
Minst sentrale kommuner29,050,320,728,552,918,625,552,621,8
 
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner28,651,619,833,853,213,033,451,415,1
Noe sentrale kommuner30,852,017,234,253,712,232,652,315,1
Mindre sentrale kommuner33,548,518,037,451,211,435,050,514,5
Minst sentrale kommuner35,548,815,737,251,011,933,551,914,6
 
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner17,651,131,315,352,831,815,550,933,6
Noe sentrale kommuner21,452,825,818,754,726,617,052,730,3
Mindre sentrale kommuner23,852,823,422,752,924,419,751,528,9
Minst sentrale kommuner23,651,524,920,155,024,818,253,528,3
 
Foreldrenes utdanning er ukjent
Sentrale kommuner23,447,229,542,146,311,637,145,717,2
Noe sentrale kommuner26,546,627,044,142,913,040,744,314,9
Mindre sentrale kommuner35,643,720,750,040,010,044,344,311,3
Minst sentrale kommuner21,055,223,846,544,49,135,446,917,7

Tabell 2 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter sentralitet og foreldres utdanningsnivå. År. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter sentralitet og foreldres utdanningsnivå. År. Prosent
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
2017
Alle elever
Sentrale kommuner7,717,840,721,912,08,317,141,120,912,57,421,437,022,212,0
Noe sentrale kommuner9,620,542,318,98,79,619,143,219,38,78,624,238,820,28,2
Mindre sentrale kommuner10,721,342,017,98,19,621,045,117,36,97,924,339,720,17,9
Minst sentrale kommuner10,021,541,418,38,810,218,944,718,37,98,423,439,220,88,2
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner11,723,442,316,56,113,124,944,213,44,512,130,438,414,64,5
Noe sentrale kommuner13,924,440,615,35,714,525,642,813,43,713,431,437,813,73,7
Mindre sentrale kommuner13,724,541,614,85,413,626,544,511,73,610,730,938,815,83,9
Minst sentrale kommuner13,625,240,815,15,414,223,746,211,84,212,429,539,514,73,9
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner4,814,140,025,515,64,611,839,726,117,93,915,436,527,316,9
Noe sentrale kommuner5,717,444,021,911,05,213,944,024,312,74,418,339,925,411,9
Mindre sentrale kommuner7,518,742,520,810,65,116,146,822,29,84,718,640,924,311,4
Minst sentrale kommuner6,318,242,221,411,95,814,343,924,611,54,317,339,426,812,2
Foreldrenes utdanning er ukjent
Sentrale kommuner20,523,531,813,311,029,631,028,66,74,023,832,527,511,15,0
Noe sentrale kommuner28,124,031,89,46,836,331,026,34,71,826,336,626,39,31,5
Mindre sentrale kommuner28,921,138,27,93,944,933,314,57,20,032,132,129,52,63,8
Minst sentrale kommuner22,223,134,313,96,536,029,029,04,02,022,839,527,27,92,6

Tabell 3 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent
2019
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123123123
Begge kjønn
Alle utdanningsnivåer24,749,126,223,055,621,523,850,825,4
Grunnskole eller ingen fullført utdanning31,645,423,040,451,97,743,847,19,1
Videregåendeskole-nivå29,549,121,430,956,812,332,252,215,5
Universitets- og høgskoleutdanning21,549,828,716,455,827,916,750,832,5
Uoppgitt28,843,327,945,348,95,941,646,312,1
Gutter
Alle utdanningsnivåer22,948,928,224,154,321,621,049,429,6
Grunnskole eller ingen fullført utdanning29,547,822,642,149,68,439,348,312,3
Videregåendeskole-nivå27,249,623,332,455,012,628,652,718,7
Universitets- og høgskoleutdanning20,048,931,217,354,927,814,648,137,3
Uoppgitt28,745,126,247,146,66,336,150,113,7
Jenter
Alle utdanningsnivåer26,549,324,221,956,821,326,752,221,1
Grunnskole eller ingen fullført utdanning33,543,023,438,954,17,048,145,96,0
Videregåendeskole-nivå31,848,619,629,458,512,135,951,812,3
Universitets- og høgskoleutdanning23,150,826,115,456,727,918,853,627,5
Uoppgitt29,041,629,543,551,15,547,042,510,5

Tabell 4 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent
2019
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
Begge kjønn
Alle utdanningsnivåer8,418,442,419,311,69,814,743,123,39,27,423,338,420,710,3
Grunnskole eller ingen fullført utdanning17,325,539,512,65,124,125,039,39,71,818,639,531,18,42,3
Videregåendeskole-nivå11,322,743,915,36,812,819,546,317,24,29,830,440,314,84,7
Universitets- og høgskoleutdanning5,215,442,322,214,85,410,742,528,512,94,117,338,725,614,3
Uoppgitt21,820,134,114,49,536,923,329,47,82,623,033,729,910,23,2
Gutter
Alle utdanningsnivåer8,216,941,220,912,912,416,743,120,57,46,219,936,723,313,8
Grunnskole eller ingen fullført utdanning17,224,739,613,35,128,126,935,87,91,316,935,434,110,23,4
Videregåendeskole-nivå10,920,943,616,87,816,521,744,514,23,18,126,740,617,96,7
Universitets- og høgskoleutdanning5,013,940,524,116,57,212,743,825,710,63,314,135,428,119,1
Uoppgitt24,519,633,713,68,541,123,128,65,91,221,631,431,012,13,9
Jenter
Alle utdanningsnivåer8,520,043,617,610,37,112,643,126,111,18,526,840,118,06,6
Grunnskole eller ingen fullført utdanning17,426,339,411,95,120,123,143,011,52,320,443,728,16,51,3
Videregåendeskole-nivå11,624,644,113,85,99,117,248,120,35,311,534,239,911,62,8
Universitets- og høgskoleutdanning5,516,944,220,313,13,68,541,131,515,34,820,642,323,09,3
Uoppgitt18,820,734,615,310,632,323,430,29,94,224,536,228,78,22,4

Tabell 5 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent
2019
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123123123
Begge kjønn
Innvandrere26,942,630,539,850,99,339,345,615,1
Norskfødte med innvandrerforeldre18,946,834,332,755,811,434,249,716,1
Den øvrige befolkningen25,249,825,020,755,923,421,451,327,3
Gutter
Innvandrere27,344,028,840,050,39,634,746,119,2
Norskfødte med innvandrerforeldre18,949,231,935,053,611,331,250,218,7
Den øvrige befolkningen23,049,227,821,854,723,618,849,631,6
Jenter
Innvandrere26,641,332,139,551,59,043,745,211,1
Norskfødte med innvandrerforeldre18,944,336,830,458,111,637,449,313,4
Den øvrige befolkningen27,450,522,119,657,123,324,253,122,8

Tabell 6 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent
2019
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
Begge kjønn
Innvandrere16,619,836,116,610,926,922,934,512,23,517,832,331,912,85,1
Norskfødte med innvandrerforeldre7,917,044,719,411,014,820,444,116,44,311,730,236,615,26,3
Den øvrige befolkningen7,618,442,719,511,77,813,443,824,910,26,021,839,121,911,1
Gutter
Innvandrere18,419,135,617,49,530,824,732,59,42,516,328,933,114,67,1
Norskfødte med innvandrerforeldre9,018,043,818,111,118,622,841,713,43,410,527,436,117,58,5
Den øvrige befolkningen7,216,641,521,413,310,215,444,122,18,24,918,437,124,614,9
Jenter
Innvandrere14,920,436,615,712,323,021,236,514,94,419,335,730,711,03,2
Norskfødte med innvandrerforeldre6,716,145,720,710,910,818,046,519,55,113,033,237,112,93,9
Den øvrige befolkningen8,120,344,017,510,15,311,343,427,712,27,125,441,319,17,1

Tabell 7 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter foreldrenes utdanningsnivå og elevenes mestringsnivå ved tilsvarende prøve på 5.trinn. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter foreldrenes utdanningsnivå og elevenes mestringsnivå ved tilsvarende prøve på 5.trinn. Prosent1
2019
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
1Nasjonale prøver i engelsk på 5. trinn ble avlyst i 2011, det finnes derfor ikke resultat dette året.
Elevenes mestringsnivå på 5.trinn
Alle elever
121,741,734,02,30,321,432,941,93,50,219,154,425,21,20,1
22,515,059,618,94,03,311,257,124,63,82,419,155,520,52,5
30,20,718,939,840,30,51,121,045,532,00,31,919,041,637,2
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn34,525,524,88,36,950,222,819,15,92,035,332,720,97,73,5
 
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning
125,742,829,91,50,125,434,937,02,40,121,955,721,70,70,0
23,618,161,014,92,35,015,058,819,02,23,424,655,415,11,5
30,41,225,542,130,80,92,529,845,621,20,83,828,042,424,9
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn41,729,121,94,82,557,423,715,53,00,342,937,315,43,01,4
 
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning
117,940,738,03,00,416,730,647,74,80,215,452,829,91,90,1
21,913,358,621,25,02,38,756,128,04,81,715,855,623,83,0
30,10,516,438,944,10,40,718,745,534,80,21,316,441,440,6
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn25,422,427,612,312,336,521,625,511,54,925,824,927,015,27,1
 
Foreldres utdanning er ukjent
123,842,530,92,20,626,335,737,01,00,023,955,420,10,70,0
22,011,865,216,74,36,216,355,718,33,54,122,954,217,71,2
30,50,520,744,134,01,53,025,443,326,91,16,926,441,424,1
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn33,122,726,79,77,955,222,817,13,61,332,633,523,77,23,0

Tabell 8 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn og 9.trinn. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn og 9.trinn. Prosent
2017
Mestringsnivå lesingMestringsnivå regning
1234512345
Trinn
8.trinn8,817,842,020,211,27,722,237,621,610,8
9.trinn5,111,636,325,621,54,315,233,626,320,6

Tabell 9 
Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori

Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori
2019
SkalapoengAntall elever
EngelskLesingRegningEngelskLesingRegning
 
Begge kjønn50505060 73560 68361 360
Gutter51505130 62130 58231 140
Jenter50504930 11430 10130 220
 
Fylke
Østfold (-2019)4949483 5173 5073 556
Akershus (-2019)5151518 0958 1068 161
Oslo5252526 5866 5676 625
Hedmark (-2019)5050502 0632 0542 079
Oppland (-2019)4849481 9421 9461 965
Buskerud (-2019)5050503 1173 1233 165
Vestfold (-2019)5050492 8102 8182 868
Telemark (-2019)5049491 7881 8021 816
Aust-Agder (-2019)4849491 4531 4561 458
Vest-Agder (-2019)4949492 3942 4072 423
Rogaland5150506 1176 1176 138
Hordaland (-2019)5049506 1086 1296 196
Sogn og Fjordane (-2019)5049501 2701 2701 278
Møre og Romsdal5049503 1033 0913 142
Sør-Trøndelag (-2017)000000
Nord-Trøndelag (-2017)000000
Nordland4948482 6032 6072 651
Troms - Romsa (-2019)4949491 7721 7571 784
Finnmark - Finnmárku (-2019)504949778706782
Uoppgitt fylke000000
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Ikke universitets- og høgskolenivå49474621 48521 49521 764
Universitets- og høgskoleutdanning51525237 67537 71937 962
Uoppgitt5044451 5751 4691 634
 
Innvandringskategori
Innvandrere5146463 7293 6323 866
Norskfødte med innvandrerforeldre5247475 7755 7385 771
Den øvrige befolkning50515051 23151 31351 723

Tabell 10 
Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori

Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori
2019
SkalapoengAntall elever
EngelskLesingRegningEngelskLesingRegning
 
Begge kjønn50505060 15660 34060 550
Gutter51495130 49430 58230 757
Jenter50514829 66129 75829 793
 
Fylke
Østfold (-2019)4949493 3723 3893 395
Akershus (-2019)5151518 0618 0728 100
Oslo5352526 2476 2406 255
Hedmark (-2019)4950492 0672 0742 075
Oppland (-2019)4849492 0922 0942 093
Buskerud (-2019)5050503 3243 3283 334
Vestfold (-2019)5050492 9192 9442 938
Telemark (-2019)5050491 9001 9111 920
Aust-Agder (-2019)4949491 4181 4381 440
Vest-Agder (-2019)4950502 3172 3342 336
Rogaland5150506 0516 0576 075
Hordaland (-2019)5049495 9426 0126 020
Sogn og Fjordane (-2019)5050511 2671 2711 279
Møre og Romsdal5049493 0263 0343 045
Sør-Trøndelag (-2017)000000
Nord-Trøndelag (-2017)000000
Nordland4949492 4312 4342 448
Troms - Romsa (-2019)4950491 8171 8381 834
Finnmark - Finnmárku (-2019)484847805746822
Uoppgitt fylke000000
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Ikke universitets- og høgskolenivå48474622 31722 50622 527
Universitets- og høgskoleutdanning52525236 30036 39436 459
Uoppgitt4742441 5391 4401 564
 
Innvandringskategori
Innvandrere4844454 6734 6814 797
Norskfødte med innvandrerforeldre5047474 4954 5104 498
Den øvrige befolkning50515150 98851 14951 255

Tabell 11 
Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 9. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori

Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 9. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori
2019
SkalapoengAntall elever
LesingRegningLesingRegning
 
Begge kjønn545458 43458 530
Gutter525529 53729 633
Jenter555228 89728 897
 
Fylke
Østfold (-2019)52523 2803 274
Akershus (-2019)55547 7467 758
Oslo56566 0186 024
Hedmark (-2019)54532 0021 943
Oppland (-2019)54532 0032 009
Buskerud (-2019)54533 2093 201
Vestfold (-2019)53532 8632 862
Telemark (-2019)53521 8811 876
Aust-Agder (-2019)53531 3221 335
Vest-Agder (-2019)53532 1802 193
Rogaland54545 6325 634
Hordaland (-2019)53535 7635 779
Sogn og Fjordane (-2019)54551 3821 392
Møre og Romsdal53533 0733 092
Sør-Trøndelag (-2017)0000
Nord-Trøndelag (-2017)0000
Nordland52522 5852 590
Troms - Romsa (-2019)53531 7431 752
Finnmark - Finnmárku (-2019)5251693750
Uoppgitt fylke0000
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Ikke universitets- og høgskolenivå505022 16022 157
Universitets- og høgskoleutdanning565634 90334 875
Uoppgitt45471 3711 498
 
Innvandringsbakgrunn
Innvandrere48494 7134 878
Norskfødte med innvandrerforeldre50504 2154 199
Den øvrige befolkning555449 50649 453

Om statistikken

Formålet med nasjonale prøver er å kartlegge elevenes ferdigheter i lesing, regning og engelsk. Prøvene er en del av underveisvurderingen og danner grunnlag for kvalitetsutvikling i skolen. Prøvene gjennomføres om høsten på 5., 8. og 9. trinn (9. trinn har bare prøver i lesing og regning).

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Mestringsnivå -- Skalaen med ulike mestringsnivå har tre nivåer for 5.trinn og fem nivåer for 8.trinn og 9. trinn. Elevene blir fordelt på de ulike mestringsnivåene etter beregnet poengsum (skalapoeng) på prøvene.

Skalapoeng -- I tillegg til mestringsnivåene, vil elevenes resultater fra og med 2014 publiseres på en ny skala med et gjennomsnitt på 50 skalapoeng og et standardavvik på 10. Elevenes poengsum er aldri like fra en prøve til en annen, og det vil alltid være forskjeller i vanskelighetsgrad på prøvene fra et år til et annet. Det er derfor utviklet en felles skala som beskriver ferdighetene til elevene med samme tall, til tross for at elevenes resultater er fra ulike prøver. For å få elevenes resultater på en slik felles skala, er det blitt brukt en IRT-modell (Item Response Theory). Deretter har elevenes resultater blitt regnet om til skalapoeng, der gjennomsnittet ble satt til 50.

For utdypende informasjon om skalapoeng og hva som er nytt med gjennomføring av nasjonale prøver fom. 2014, se Utdanningsdirektoratets hjemmeside.

Tabellen under viser skalapoenggrensene for hvert mestringsnivå i engelsk, lesing og regning på 5., 8. og 9. trinn (NB: poenggrensene for prøvene i lesing er ikke endelig fastsatt):

Engelsk 5. trinn

Mestringsnivå

Skalapoeng (min-max)

1

19-42

2

43-56

3

57-78

Lesing 5. trinn

1

19-42

2

43-56

3

57-74

Regning 5. trinn

1

19-42

2

43-56

3

57-78

Engelsk 8. trinn

1

19-36

2

37-44

3

45-56

4

57-62

5

63-78

Lesing 8. trinn

1

18-36

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-75

Regning 8. trinn

1

20-36

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-80

Lesing 9. trinn

1

18-36

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-75

Regning 9. trinn

1

10-37

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-90

Standard klassifikasjoner

Foreldres høyeste fullførte utdanning er hentet fra registerinformasjon i nasjonal utdanningsdatabase NUDB. Det er de nye nivådefinisjonene av befolkningens utdanningsnivå som benyttes.

Sosial bakgrunn henviser til foreldrenes høyeste fullførte utdanning. Den av foreldrene som har høyest utdanningsnivå definerer elevens sosiale bakgrunn/foreldrenes høyeste fullførte utdanning.

Innvandringskategori er kodet etter Standard for innvandringskategori 2008 . Kategoriene A, D, E, F og G inngår i den øvrige befolkningen .

Sentraliteten i elevens skolekommune er kodet etter Standard for sentralitet 2008 .

Administrative opplysninger

Navn og emne

Ansvarlig seksjon

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Regionalt nivå

Tall for fylkesnivå og nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Årlig.

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

All utdanningsstatistikk i SSB er lagret på forsvarlige og standardiserte måter i samråd med blant annet Datatilsynet.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet med nasjonale prøver er å vurdere i hvilken grad skolen har klart å utvikle ferdighetene til elevene i lesing og regning og i deler av faget engelsk. Resultatene skal brukes av skoler og skoleeiere som grunnlag for en kvalitetsutvikling i opplæringen. Prøvene er en del av underveisvurderingen og skal gjennomføres om høsten på 5., 8. og 9. trinn (9.trinn har bare prøver i lesing og regning).

Nasjonale prøver på 5. og 8. årstrinn har blitt gjennomført årlig siden 2007. Høsten 2010 ble det også gjennomført nasjonale prøver i lesing og regning på 9. årstrinn.

Prøvene avholdes på begynnelsen av 5. og 8. årstrinn, men tar utgangspunkt i kompetansemål i læreplaner for 4. og 7. årstrinn. Elevene på 9. årstrinn gjennomfører de samme prøvene som elevene på 8. trinn.

Det gjennomføres tre prøver på 5. og 8. trinn, i lesing på norsk, regning og lesing på engelsk. Som nevnt avholdes det kun prøver i lesing og regning på 9. årstrinn. Fra og med høsten 2010 er prøvene i regning og lesing på engelsk blitt avholdt elektronisk.

Prøvene i lesing og regning skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med mål for de grunnleggende ferdighetene lesing på norsk og regning, slik de er integrert i kompetansemål i læreplaner for fag i læreplanen Kunnskapsløftet (LK06). Engelsk er ikke en del av de grunnleggende ferdighetene i LK06. Derfor skiller prøvene i engelsk seg fra de andre nasjonale prøvene ved at den tar utgangspunkt i kompetansemål i ett fag – engelsk.

Brukere og bruksområder

Viktige brukere av utdanningsstatistikken er offentlig forvaltning, interesseorganisasjoner, media, forskere og næringsliv. Sentrale brukere blant departementer og direktorater er spesielt Kunnskapsdepartementet (KD) og Utdanningsdirektoratet.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Denne statistikken kan sees i sammenheng med statistikk over elever i grunnskole.

Lovhjemmel

Statistikkloven § 2-2.

EØS-referanse

Ikke relevant.

Produksjon

Omfang

Nasjonale prøver gjennomføres på 5., 8. og fra 2010 9. trinn i grunnskolen. Prøvene er obligatoriske for alle elever på disse trinnene, jf. forskriften til opplæringsloven av 23. juni 2006, § 2-4, og forskriften til privatskoleloven av 14. juli 2006, § 2-4. Skolen kan etter gitte vilkår fatte vedtak om fritak fra plikten til å delta i nasjonale prøver.

Statistikken omfatter elever i grunnskolen som har gjennomført nasjonale prøver i engelsk, lesing og/eller regning. Elever på disse trinnene som er fritatt fra deltagelse, eller av annen grunn ikke har gjennomført de nasjonale prøvene er ikke inkludert.

Utdanningsdirektoratet har publisert tall for elever som er fritatt fra deltagelse eller av annen grunn ikke har gjennomført nasjonale prøver på deres nettsider Skoleporten.

I statistikken for Nasjonale prøver 2011 er det publisert tall for prøvedeltagelse på regning 5. trinn som viser andelen elever som har tatt prøven i forhold til det tilsvarende elevtallet i GSI per 1. oktober.

I statistikken for Nasjonale prøver 2013 er det publisert tall for andel elever med fritak etter prøve.

I statistikken for Nasjonale prøver 2014 er det publisert andel deltatt, fritatt og ikke deltatt på 5. trinn, etter innvandringskategori.

 

Datakilder og utvalg

Resultatene fra nasjonale prøver rapporteres inn gjennom prøveadministrasjonssystemet PAS som er eid av Utdanningsdirektoratet.

SSB mottar årlig et spesifisert uttrekk av data for de nasjonale prøvene fra Utdanningsdirektoratet, med hjemmel i statistikkloven.

Statistikken for nasjonale prøver er ikke basert på utvalgstrekking.

Datainnsamling, editering og beregninger

Den enkelte skole er ansvarlig for at resultatene for nasjonale prøver registreres i prøveadministrasjonssystemet PAS. Data for nasjonale prøver oppbevares i PAS i en tidsbegrenset periode. Før data for nasjonale prøver pseudonymiseres mottar SSB årlig et spesifisert uttrekk av dataene, med hjemmel i statistikkloven. Disse dataene gjennomgår deretter kontroll og editering, før de langtidslagres hos SSB til bruk i offisiell statistikk.

Det gjennomføres maskinelle kontroller av data etter mottak i Statistisk sentralbyrå. Disse omfatter dublettkontroll, sjekk av variasjoner mellom årets og fjorårets datamateriale, og tester av hvorvidt observasjoner har gyldige verdier på variablene i forhold til kravspesifikasjonen. Fødsels- og personnummer kontrolleres for gyldighet, og ugyldige/manglende nummer kontrolleres mot BEREG (befolkningsregisteret) for å finne korrekte opplysninger.

Rapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre som for eksempel opplysninger om innvandringsbakgrunn og foreldres utdanningsnivå. Det gjennomføres også kontroller under og etter editering og påføring av nye variable for å sikre at tilførte variable blir korrekt plassert, og at det ikke oppstår feil i statistikkgrunnlaget som følge av selve bearbeidingen.

Statistikken er basert på opptellinger (innenfor hvert mestringsnivå for hver av de nasjonale prøvene) av antall elever med de angitte egenskapene, f.eks. kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Andeler på de ulike mestringsnivåene beregnes ved å dividere antall elever på mestringsnivået med antallet elever på alle mestringsnivåer.

Sesongjustering

Ikke relevant.

Konfidensialitet

Hovedregelen er at en ikke offentliggjør tall dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, og dette medfører fare for identifisering, dvs. at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar person. Dette følger statikkloven § 2.6.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Fram til 2013 har poenggrensene for hvert mestringsnivå blitt satt på nytt hvert år. Fra og med 2014 er grensene for hvert av nivåene satt fast for de prøvene som gjennomføres elektronisk, altså engelsk og regning. Dette gjør det meningsfullt å se endringer i prosentandelen elever på hvert nivå fra ett år til et annet.

Fra og med 2014 blir i tillegg ett sett med hemmeligholdte oppgaver, kalt ankeroppgaver, besvart av et representativt utvalg på 6 prosent av elevene hvert år. Prøvene som avlegges ett år blir deretter lenket sammen med prøvene året etter ved hjelp av disse ankeroppgavene. Dette gjør det mulig å måle utviklingen til elevenes resultater i engelsk og regning over tid fra og med 2015. For lesing ble dette mulig fra 2017, fordi denne prøven ble elektronisk først i 2016.

I 2007 ble prosentfordelingen mellom de ulike mestringsnivåene fastsatt på bakgrunn av innholdet i mestringsbeskrivelsene og statistiske analyser. Hvert år, til og med 2013, ble poenggrensene fastsatt med utgangspunkt i at de på nasjonalt nivå skulle gi tilnærmet samme gjennomsnitt og fordeling på nivåer som tidligere år. Bakgrunnen for dette var å gi best mulig sammenligningsgrunnlag for lokalt nivå.

Når det gjelder nasjonale prøver fra 2007-2013 er det viktig å understreke at endringer over tid for en gruppe elever ikke bør sees på som en absolutt endring. Mindre andel elever på nivå 1 og flere på nivå 3 i et gitt fylke er ikke nødvendigvis et uttrykk for at elevenes ferdigheter har bedret seg i absolutt forstand. Det kan antas at det underliggende ferdighetsnivået på landsplan endrer seg lite på ett år, men særlig hvis man gjør sammenligninger over flere år er det viktig å ha i tankene at forbedring relativt til det nasjonale nivået også kan skyldes at det underliggende ferdighetsnivået i landet som helhet har gått ned. Man bør med andre ord være varsom med å tolke framgang i resultater som annet enn framgang i forhold til andre grupper eller i forhold til den fastsatte fordelingen på nasjonalt nivå.

Fra og med de nasjonale prøvene høsten 2010 er det mulig å sammenligne resultatene til elevene på 8.trinn med de samme elevenes resultater på 5.trinn tre år tidligere. For en del elever har vi ikke resultater fra 5.trinn tre år tidligere. Dette kan skyldes at det hadde fritak/ikke møtte til prøvene på 5.trinn, har kommet til landet etter 5.trinn eller har feil i fødselsnummer som gjør at vi ikke får koblet de to årgangene. Ved sammenligninger mellom 5. og 8.trinn er det også viktig å huske at mestringsnivåskalaen har tre nivåer på 5.trinn og fem nivåer på åttende trinn.

Nasjonale prøver i engelsk på 5. trinn ble avlyst i 2011, det finnes derfor ikke resultat fra denne prøven dette året.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Når datagrunnlaget er uttak av data fra administrative registre forekommer ikke måle- og bearbeidingsfeil, frafallsfeil og uttaksfeil i samme forstand som ved skjemainnhenting av opplysninger. Den sentrale kilde til usikkerhet og feil ved slike uttak er hvorvidt data er korrekt registrert inn eller om registrene er av den karakter som er forutsatt gjennom spesifikasjonen for uttaket. Dersom det er uoverensstemmelser eller manglende forståelse av definisjonene av de opplysninger som ligger i kildesystemet, vil skjevheter som skyldes definisjoner forplante seg i datagrunnlaget for statistikken.

For den sentrale delen av datagrunnlaget er det grunn til å anta lite problemer med utilstrekkelig registrering, og en god overensstemmelse mellom kravspesifikasjonene for uttrekk, og karakteristika ved data som ligger i registrene.

Selv om statistikken for nasjonale prøver ikke er basert på utvalgstrekking, må vi være forsiktige når vi sammenligner gjennomsnitt basert på få elever. Resultater for grupper med få elever i vil være sårbare for enkeltprestasjoner, der én elevs svært gode eller dårlige resultat vil kunne påvirke gjennomsnittet i stor grad.

Revisjon

Ikke relevant.

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB