Statistikkområde

Teknologi og innovasjon: Informasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT

Alt innhold for delområdet informasjons- og kommunikasjonsteknologi - ikt

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Stadig fleire føretak nyttar sosiale medium

    76 prosent av norske føretak med minst ti sysselsette nyttar sosiale medium. Det er dei største føretaka som er dei ivrigaste brukarane.

    Artikkel
  • Åtte av ti har handlet på nett det siste året

    80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år har handlet på nett de siste tolv månedene. Billetter til arrangementer, klær og sportsutstyr er blant det vanligste å kjøpe.

    Artikkel
  • Norske kommuner sliter med digital kompetanse

    I 4 av 10 kommuner er manglende kompetanse et stort hinder for digital utvikling.

    Artikkel
  • Digitalisering i kommunene

    Rapporter 2019/14

    I 2018 ble SSBs undersøkelse «Bruk av IKT i staten» utvidet til «Bruk av IKT i offentlig sektor» ved å omfatte kommuner og fylkeskommuner i tillegg til statlige virksomheter.

    Publikasjon
  • Offentlig sektor sliter med rekruttering av IKT-spesialister

    Tre av fire statlige virksomheter som har forsøkt å ansette IKT-spesialister det siste året opplevde problemer. Blant kommunene er det tilsvarende tallet 36 prosent.

    Artikkel
  • Norge i europatoppen i bruk av offentlige nettjenester

    9 av 10 nordmenn hadde i fjor hatt kontakt med det offentlige via internett i løpet av det siste året. Få andre land i Europa har tilsvarende bruk av offentlige nettjenester.

    Artikkel
  • Datasentre – et område i vekst

    Datasentervirksomheter, foretak som driver med lagring og styring av store mengder data, mer enn doblet verdiskapingen mellom 2010 og 2016. I 2016 var det 557 sysselsatte knyttet til datasentre.

    Artikkel
  • Stadig betre breibanddekning i Noreg

    Det siste året har over 40 000 nye breibandsabonnement blitt teikna. Samtidig fortset internetthastigheitene i landet å auke. For fyrste gong er gjennomsnittshastigheita no over 100 Mbit/s.

    Artikkel
  • Nettreklame meir populært blant norske føretak

    Nesten halvparten av norske føretak med minst ti sysselsette betalar for å vise reklame på internett. Dette er ei auke frå 36 prosent i 2016.

    Artikkel
  • Fire av fem nordmenn bruker sosiale medier

    80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier – en økning på 9 prosentpoeng fra 2015. Og det er blant de middelaldrende bruken øker mest.

    Artikkel
  • Færre IKT-sikkerhetsproblemer i staten

    I den siste undersøkelsen om IKT-bruk i offentlig sektor rapporterer statlige virksomheter om færre problemer knyttet til IKT-sikkerhet enn i undersøkelsen fra 2017. Særlig har andelen som har vært utsatt for virusangrep, ormer eller lignende, bli...

    Artikkel
  • Små endringer for IKT-næringene

    Omsetningen innenfor næringshovedområdet informasjon og kommunikasjon i 2016 var 228,3 milliarder kroner. Driftskostnadene var 207,9 milliarder. Verdiskapingen, målt ved bearbeidingsverdi, endte opp på 104,5 milliarder kroner samme år.

    Artikkel
  • Private breibandsabonnement blir endå raskare

    Private breiband i Noreg har ei medianhastigheit som er 56 prosent raskare enn for eit år sidan. Talet på private breibandsabonnement har òg overstige 2 millionar det siste året. 

    Artikkel
  • Liten nedgang for IKT

    IKT-næringene hadde samlet sett en svak nedgang i omsetning og sysselsetting fra 2015 til 2016. Omsetningen gikk ned med 0,2 prosent til rundt 235,3 milliarder, og antall sysselsatte falt med 0,3 prosent til 95 031.

    Artikkel
  • Bruker sosiale medier til omdømme og rekruttering

    Staten og næringslivet benytter sosiale medier særlig til omdømmeutvikling. 3 av 4 statlige virksomheter og 3 av 5 foretak i næringslivet bruker sosiale medier som hjelp til rekruttering.

    Artikkel