Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
27 %
leser papiravis en gjennomsnittsdag
Prosent | ||||
---|---|---|---|---|
1991 | 2000 | 2018 | 2019 | |
1Inkluderer også strømmetjenester via internett | ||||
Papiravis | 84 | 77 | 30 | 27 |
Fjernsyn | 81 | 82 | 60 | 48 |
Radio | 71 | 57 | 50 | 48 |
Lydmedier | 43 | 50 | 51 | 55 |
Ukeblad | 21 | 17 | 5 | 4 |
Bøker | 24 | 20 | 24 | 25 |
Tidsskrift | 18 | 14 | 6 | 7 |
Tegneserieblad | 11 | 9 | 3 | 3 |
Serier/film/video1 | 10 | 10 | 37 | 43 |
Internett | .. | 27 | 91 | 90 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Andel som har brukt tradisjonelle og nettbaserte medier en gjennomsnittsdag (9-79 år)
2019 | |
---|---|
Prosent | |
1Totaltallene for hver medietype er ikke en sum av de to undergruppene. Dette skyldes at noen har brukt begge undergrupper (f.eks. både papir- og nettavis) i løpet av samme dag. | |
Papiravis | 27 |
Nettavis | 55 |
Avis totalt | 66 |
Radio | 42 |
Nettradio | 9 |
Radio totalt | 48 |
TV | 42 |
Nett-TV | 11 |
TV totalt | 48 |
Bok | 25 |
Elektronisk bok | 3 |
Bok totalt | 26 |
Tidsskrift | 7 |
Nett-tidsskrift | 3 |
Tidsskrift totalt | 3 |
Ukeblad | 4 |
Nett-ukeblad | 1 |
Ukeblad totalt | 4 |
Tegneserieblad | 3 |
Nett-tegneserieblad | 1 |
Tegneserieblad totalt | 3 |
Se alle tall fra denne statistikken
Om statistikken
Statistikken kartlegger bruk av ulike medier som TV, radio, aviser, ukeblader, tegneserier, bøker, internett, ulike strømmetjenester, og tilgangen til disse.
Definisjoner
-
Ikke relevant
-
Alder
Personene er gruppert etter alder ved intervjutidspunkt.
Landsdel
De enkelte landsdeler omfatter følgende fylker i 2019:
Oslo/Akershus
Østlandet ellers: Østfold, Vestfold, Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark
Agder/Rogaland: Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland
Vestlandet: Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal
Trøndelag: Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag
Nord-Norge: Nordland, Troms og Finnmark
Bostedsstrøk
Personer er gruppert etter om de bor i spredtbygd strøk eller i tettbygd strøk i bestemte størrelsesgrupper. Som spredtbygd strøk regnes foruten all spredt bosetting, også husklynger med færre enn 200 bosatte. Tettbygd strøk er område med minst 200 bosatte der avstanden mellom husene som hovedregel ikke overstige 50 meter.
Familiefase
Kjennemerket grupperer den intervjuede personen etter alder, samlivsstatus, om personen har barn og barnas alder. Kjennemerket skiller mellom enslige og par der par både omfatter gifte og samboende. Enslig refererer altså til om personen lever i et parforhold eller ikke, og ikke til om vedkommende bor alene. Gruppene med barn omfatter personer som bor sammen med egne barn (medregnet stebarn og adoptivbarn) i alderen 0-19 år.
Husholdningstype
Husholdning er definert som kosthusholdning. Den omfatter alle personer som er fast bosatt på samme adresse og som har felles kost. Adresse er faktisk adresse, ikke formell. Husholdningene er gruppert etter type etter om de omfatter én eller flere personer, om de omfatter ett par (gift eller samboende) og om paret bor sammen med egne barn i alderen 0-19 år. Par uten egne barn er gruppert etter eldste persons alder.
Husholdningens samlede inntekt
Variabelen inkluderer yrkesinntekter, kapitalinntekter, skattepliktige overføringer og skattefrie overføringer, før skatt. Beløp i norske kroner.
Sosioøkonomisk status
Grupperingen av yrker fra og med 2000 bygger på Standard for yrkesklassifisering (NOS C 521).
Yrkesgruppe 1-2: (1) Administrative ledere og politikere, (2) Akademiske yrker
Yrkesgruppe 3: Yrker med kortere høgskole- og universitetsutdanning og teknikere
Yrkesgruppe 4-5: (4) Kontor- og kundeserviceyrker, (5) Salgs-, service- og omsorgsyrker
Yrkesgruppe 6-9: (6) Yrker innenfor jordbruk, skogbruk og fiske, (7) Håndverkere o.l., (8) Prosess- og
maskinoperatører og transportarbeidere o.l., (9) Yrker uten krav til utdanning
I yrkesgruppe 0: Militære yrker og uoppgitte, plasseres Menige i yrkesgruppe 9, Befal 1 plasseres i yrkesgruppe 3 og Befal 2 plasseres i yrkesgruppe 1-2 .
Grupperingen bygger ellers på Standard for inndeling etter sosioøkonomisk status (Standard for norsk statistikk nr. 5). Yrkesstatus er beregnet for aldersgruppen 16-79 år.
Utdanning (16-79 år)
Utdanningsnivå er basert på egne spørsmål i undersøkelsen. De er kategorisert ifølge Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000), publisert i NOS C 617.
Ungdomsskolenivå: Inkluderer barne- og ungdomsskoleutdanning, 1.-10. klassetrinn
Videregående skolenivå: Inkluderer videregående utdanning 11.-13. klassetrinn og nivået 'Påbygging til videregående utdanning' som omfatter utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som høyere utdanning.
Universitets- og høgskolenivå kort: inkluderer høyere utdanning t.o.m. 4 år.
Universitets- og høgskolenivå lang: inkluderer utdanninger på mer enn 4 år, samt forskerutdanning.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
-
Landsrepresentativ, det gis tall for landsdeler og bostedsstrøk.
-
Årlig.
-
Ikke relevant
Bakgrunn
-
Formålet har vært å samle inn data for befolkningen for å måle bruk av og tilgang til medietilbud. Denne typen undersøkelser ble første gang gjennomført i 1991 og har deretter blitt fulgt opp med små endringer. Tidligere har SSB gjennomført lytter- og seerundersøkelser for NRK siden siste halvdel av 1960-tallet. Det har også vært noen spørsmål i levekårsundersøkelsene om kulturbruk siden 1970-tallet.
-
Viktige brukere har vært Kulturdepartementet og Medietilsynet. De senere årene er det Medietilsynet som har ansvaret for tildeling av midler og de har finansiert medieundersøkelsen over statsbudsjettet. Ellers har Institutt for journalistikk brukt dataene jevnlig og de inngår som en viktig del av statistikktilbudet på www.medienorge.uib.no ved Universitetet i Bergen. Ellers blir dataene mye brukt blant personer innen medieprofesjonen.
Dataene blir særlig brukt til å vise hvem som er brukere av medietilbud og utviklingen på disse feltene fra år til år.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. For mer informasjon, se Prinsipper for likebehandling
-
Mediebruksundersøkelsen er en egen avgrenset undersøkelse og kan derfor ikke kobles direkte til annen statistikk.
-
Frivillig
-
Ingen
Produksjon
-
Populasjonen er et representativt utvalg av den norske befolkningen i alderen 9-79 år. Hver person som er med i undersøkelsen blir intervjuet om sin mediebruk og hva slags tilgang de har til slike tilbud. Intervjuet til mediebruksundersøkelsen varer i gjennomsnitt om lag 25 minutter.
-
Mediebruksundersøkelsen er en egen uavhengig surveyundersøkelse. I de siste undersøkelsen er de fleste bakgrunnsvariablene (utdanning, husholdningstype, fødeland osv) er innhentet fra SSB sine personregistre.
Til undersøkelsene trekkes det et landsrepresentativt utvalg på fra 2600 til 2800 personer i alderen 9-79 år. Etter frafall blir nettoutvalget på i underkant av 2000 personer.
-
Datainnsamling
Telefonintervju med CATI.
Revisjon
Intervjuet foregår ved bruk av PC-basert spørreskjema. Dette inneholder flere kontroller for å forebygge feil svar eller registreringsfeil under intervjuet. I noen tilfeller får intervjueren advarsler ved registrering av svar. I andre tilfeller er det lagt inn grenseverdier som ikke kan overskrides. Dessuten kontrolleres at bare gyldige koder for svaralternativer registreres.
Beregninger
Undersøkelsen er basert i svar fra respondenter og beregninger blir ikke gjort i tilknytning til svarene.
-
Ikke relevant
-
Alle som arbeider i Statistisk sentralbyrå har taushetsplikt. Undersøkelsen gjennomføres etter lovpålagte regler og SSB er underlagt kontroll både fra Datatilsynet og vårt eget personvernombud. Det vil aldri bli kjent utenfor SSB hva enkeltpersoner har svart på spørsmålene.
-
I hovedtrekk er det sammenlignbarhet fra og med undersøkelsen i 1991. I de tilfelle sammenlignbarheten avviker, er dette påpekt i publikasjonene.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Varians
Utvalgsusikkerhet får en fordi resultatene bygger på opplysninger om bare en del av den befolkningen undersøkelsen omfatter, ofte kalt utvalgsvarians. Ved å beregne en størrelse som kalles standardavviket, får en et mål for størrelsen av utvalgsusikkerhet. Standardavviket vil variere med hvilken variabel man ser på. Det er laget en tabell som viser hvordan standardavviket i gjennomsnitt avhenger av antallet observasjoner(intervjuede personer) som ligger til grunn for et prosenttall og prosenttallet.
For å illustrere usikkerheten, kan vi bruke et intervall for å angi nivået på den sanne verdi av en beregnet størrelse (den verdien vi ville ha fått om vi hadde foretatt en totaltelling i stedet for en utvalgsundersøkelse). Slike intervaller kalles konfidensintervaller dersom de er konstruert på en spesiell måte. I denne sammenheng kan vi bruke følgende metode. La M være den beregnede størrelse og la S være et anslag for standardavviket til M. Konfidensintervallet blir da intervallet med grenser (M-2*S) og (M+2*S). Denne metode vil med omtrent 95 prosent sannsynlighet gi et intervall som inneholder den sanne verdi.
Følgende eksempel illustrerer hvordan en kan bruke tabell a til å finne konfidensintervaller. Anslaget på standardavviket til et observert prosenttall på 70 er 3,2 når linjesummen (tallet på observasjoner) er 300. Konfidensintervallet for den sanne verdi får grensene 70 + 2*3,2, dvs. det strekker seg fra 63,6 til 76,4 prosent.
Tabell a. Størrelsen av standardavvik i prosent
Tallet på observasjoner
Prosenttall
5(95)
10(90)
15(85)
20(80)
25(75)
30(70)
35(65)
40(60)
45(55)
50(50)
50
3,8
5,2
6,2
6,9
7,5
7,9
8,3
8,5
8,6
8,7
75
3,1
4,2
5,1
5,7
6,1
6,5
6,8
6,9
7
7,1
100
2,7
3,7
4,4
4,9
5,3
5,6
5,8
6
6,1
6,1
150
2,2
3
3,6
4
4,3
4,6
4,8
4,9
5
5
200
1,9
2,6
3,1
3,5
3,8
4
4,1
4,2
4,3
4,3
250
1,7
2,3
2,8
3,1
3,4
3,6
3,7
3,8
3,9
3,9
300
1,5
2,1
2,5
2,8
3,1
3,2
3,4
3,5
3,5
3,5
400
1,3
1,8
2,2
2,5
2,7
2,8
2,9
3
3,1
3,1
600
1,1
1,5
1,8
2
2,2
2,3
2,4
2,5
2,5
2,5
800
0,9
1,3
1,6
1,7
1,9
2
2,1
2,1
2,2
2,2
1000
0,8
1,2
1,4
1,6
1,7
1,8
1,9
1,9
1,9
1,9
1500
0,7
1
1,1
1,3
1,4
1,5
1,5
1,6
1,6
1,6
2000
0,6
0,8
1
1,1
1,2
1,3
1,3
1,3
1,4
1,4
2500
0,5
0,7
0,9
1
1,1
1,1
1,2
1,2
1,2
1,2
3000
0,4
0,6
0,7
0,8
0,9
0,9
1
1
1
1
4000
0,4
0,6
0,7
0,8
0,8
0,9
0,9
1
1
1
Frafall og skjevhet
Svarprosenten i mediebruksundersøkelsene har i de seinere åra ligget mellom 55 og 65 prosent. Dersom frafallet ikke er like stort i alle grupper vil det skape et skjevt utvalg som ikke lenger fullt ut er representativt for den befolkningen som undersøkes. Hvor skjevt et utvalg er vil variere med hvilken variabel en ser på. For nærmere opplysninger om skjevhet på grunn av frafall i de ulike undersøkelsene se publikasjonene for de enkelte undersøkelsene.
Undersøkelsene dekker de fire månedene mars, juni, september og desember og alle dager i uka. For å korrigere for at frafallet i disse periodene kan skape et skjevt utvalg, er tallene i tabellene vektet, slik at alle periodene teller like mye. I de åra da undersøkelsen omfatter både kulturbruk og mediebruk, er det brukt et doblet utvalg av barn fra 9-15 år. I tabellene er denne aldersgruppen vektet ned til å ha halv verdi, slik at utvalget blir i overensstemmelse med den reelle befolkningen.
-
Ikke relevant
Analyser, artikler og publikasjoner

Halvparten av befolkningen dropper TV
Publisert 19. mai 2020Andelen som så på lineær-TV, inkludert direktesendt nett-TV i 2019, falt med 12 prosentpoeng fra året før. Kun 48 prosent ser dermed på direktesendt TV en gjennomsnittsdag.
Les artikkelen
Kulturvaner 1991-2015
Publisert 13. juni 2016Kvinner er mer interessert i kultur og bruker kulturtilbud mer enn det menn gjør. Det er flest barn og menn blant de 15 prosentene av befolkningen som bruker kulturtilbud svært lite.
Les publikasjonen
Kulturbruk ute og hjemme
Publisert 13. mars 2018Gjennomsnittsalderen på dem som benytter seg av kulturtilbud har de siste 25 årene økt fra 39,1 til 41,7 år. Det er dem med høy utdanning som bruker kulturtilbudene mest.
Les publikasjonen
Mediebruksundersøkelsen 2019
Publisert 30. mars 2020I dette notatet legger Statistisk sentralbyrå (SSB) fram en metodisk dokumentasjon av Mediebruksundersøkelsen 2019.
Les publikasjonen
Kulturstatistikk 2018
Publisert 12. desember 2019Denne publikasjonen presenterer oppdaterte tal og statistikk for ulike område relatert til kultur. Føremålet med publikasjonen er å skildre og gje ei samla oversikt over den tilgjengelege statistikken for ulike kulturområde i Noreg.
Les publikasjonen
Norsk mediebarometer 2019
Publisert 19. mai 2020Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
Les publikasjonenFaktasider
Kontakt
-
Emma Schiro
-
Emmie Stolpe Foss
-
Elisabeth Haraldsrud