På grunn av utsatt frist for levering av skattemelding for personlig næringsdrivende og senere mottak av data, vil publiseringen av Skatt for personer, årlige tall 2019 bli utsatt til tidligst uke 3 i 2021.
Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
132 300
gjennomsnittlig fastsatt skatt for personer med beløp i kroner
2018 | Prosentvis endring i gjennomsnitt | |||
---|---|---|---|---|
Antall personer med beløp | Gjennomsnitt for personer med beløp (kr) | 2017 - 2018 | 2013 - 2018 | |
Bruttoinntekt | 4 221 389 | 471 700 | 3,1 | 14,7 |
Toppskatt-/trinnskattegrunnlag | 4 075 406 | 455 700 | 3,3 | 14,5 |
Alminnelig inntekt etter særfradrag | 4 098 390 | 365 000 | 3,3 | 18,0 |
Skattepliktig bruttoformue | 4 220 047 | 1 269 500 | 0,4 | 33,5 |
Gjeld | 3 139 883 | 1 117 200 | 3,4 | 21,6 |
Trinnskatt | 3 732 530 | 17 000 | 23,2 | . |
Formueskatt | 511 542 | 30 000 | -1,0 | 33,9 |
Fastsatt skatt | 3 792 038 | 132 300 | 3,4 | 14,0 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Skatteoppgjøret for bosatte personer 17 år og eldre. Millioner kroner, antall personer med beløp og gjennomsnitt
2017 | 2018 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Bosatte personer 17 år og eldre med beløp | Millioner kroner for bosatte personer 17 år og eldre | Bosatte personer 17 år og eldre med beløp | Millioner kroner for bosatte personer 17 år og eldre | Gjennomsnitt for bosatte personer 17 år og eldre med beløp (kr) | |
Toppskatt-/trinnskattegrunnlag | 4 036 615 | 1 780 917 | 4 075 406 | 1 857 152 | 455 700 |
Alminnelig inntekt etter særfradrag | 4 062 371 | 1 434 955 | 4 098 390 | 1 496 078 | 365 000 |
Personinntekt lønn | 3 084 898 | 1 335 872 | 3 102 932 | 1 392 083 | 448 600 |
Personinntekt pensjoner | 998 282 | 279 933 | 1 014 213 | 293 799 | 289 700 |
Personinntekt uføretrygd | 387 364 | 89 786 | 398 255 | 94 843 | 238 100 |
Personinntekt fiske og fangst | 11 443 | 6 072 | 11 304 | 6 578 | 581 900 |
Personinntekt fra annen næring | 244 295 | 72 525 | 239 691 | 73 642 | 307 200 |
Skatt formue kommune | 498 040 | 12 441 | 511 538 | 12 639 | 24 700 |
Skatt inntekt kommune og fylke | 3 710 075 | 177 816 | 3 737 242 | 187 048 | 50 000 |
Skatt formue stat | 497 464 | 2 665 | 510 949 | 2 704 | 5 300 |
Toppskatt | . | . | . | . | . |
Trinnskatt | 3 556 957 | 49 878 | 3 579 291 | 61 968 | 17 300 |
Fellesskatt | 3 709 596 | 117 517 | 3 737 163 | 110 673 | 29 600 |
Medlemsavgift til folketrygden | 3 846 287 | 138 236 | 3 891 192 | 144 060 | 37 000 |
Forsinkelsesavgift | : | : | : | : | : |
Tilleggsskatt | : | : | : | : | : |
Finnmarksfradrag | 68 901 | 919 | 68 795 | 939 | 13 600 |
Fradrag for boligsparing | 361 008 | 1 267 | 359 432 | 1 304 | 3 600 |
Skattebegrensning | 12 875 | 281 | 10 659 | 234 | 21 900 |
Skattefradrag for alderspensjonister | 845 357 | 13 457 | 859 186 | 13 450 | 15 700 |
Fradrag for utenlandsskatt | 20 675 | 1 590 | 20 341 | 1 480 | 72 800 |
Fastsatt skatt | 3 759 300 | 480 814 | 3 792 038 | 501 606 | 132 300 |
Antall personer | 4 232 513 | 4 232 513 | 4 268 875 | 4 268 875 | 4 268 875 |
Tabell 2
Skattepliktige inntekter for bosatte personer 17 år og eldre. Millioner kroner, antall personer med beløp og gjennomsnitt
2017 | 2018 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Bosatte personer 17 år og eldre med beløp | Millioner kroner for bosatte personer 17 år og eldre (mill. kr) | Bosatte personer 17 år og eldre med beløp | Millioner kroner for bosatte personer 17 år og eldre (mill. kr) | Gjennomsnitt for bosatte personer 17 år og eldre med beløp (kr) | |
Bruttoinntekt | 4 181 774 | 1 913 035 | 4 221 389 | 1 991 185 | 471 700 |
Personinntekt lønn | 3 084 898 | 1 335 872 | 3 102 932 | 1 392 083 | 448 600 |
¬ Lønn og honorarer | 2 940 758 | 1 231 782 | 2 970 009 | 1 292 321 | 435 100 |
¬ Skattepliktig del av ulykkes- og yrkesskadeforsikring | 1 892 700 | 5 434 | 1 927 655 | 5 439 | 2 800 |
¬ Fri bil | 79 310 | 5 904 | 83 550 | 6 084 | 72 800 |
¬ Beregnet fordel ved elektronisk kommunikasjon | 772 783 | 3 125 | 792 899 | 3 295 | 4 200 |
¬ Dagpenger | 146 115 | 13 498 | 120 605 | 10 618 | 88 000 |
¬ Arbeidsavklaringspenger | 189 542 | 33 713 | 180 753 | 32 059 | 177 400 |
Personinntekt pensjoner | 998 282 | 279 933 | 1 014 213 | 293 799 | 289 700 |
¬ Alderspensjon fra folketrygden | 869 889 | 202 548 | 889 334 | 212 125 | 238 500 |
¬ Avtalefestet pensjon, offentlig sektor | 34 571 | 6 951 | 36 182 | 7 482 | 206 800 |
¬ Avtalefestet pensjon, privat sektor | 66 585 | 3 452 | 75 747 | 3 965 | 52 400 |
Personinntekt uføretrygd | 387 364 | 89 786 | 398 255 | 94 843 | 238 100 |
Næringsinntekt | 271 013 | 84 409 | 266 142 | 86 554 | 325 200 |
Kapitalinntekter | 4 127 692 | 118 450 | 4 168 410 | 119 224 | 28 600 |
¬ Renteinntekter | 4 115 815 | 12 075 | 4 155 023 | 12 933 | 3 100 |
¬ Skattepliktig utbytte | 368 122 | 56 010 | 363 750 | 60 621 | 166 700 |
¬ Skattefritt utbytte og gevinst | 488 644 | 2 319 | 458 498 | 1 793 | 3 900 |
¬ Skattepliktig gevinst ved salg av verdipapir | 268 921 | 19 292 | 233 714 | 18 413 | 78 800 |
Inntektsfradrag | 4 107 395 | 506 607 | 4 082 655 | 511 945 | 125 400 |
¬ Minstefradrag | 3 981 367 | 331 924 | 3 818 881 | 332 638 | 87 100 |
¬ Reiseutgifter | 280 159 | 4 873 | 279 373 | 4 968 | 17 800 |
¬ Renteutgifter | 3 009 567 | 99 802 | 3 042 423 | 103 499 | 34 000 |
¬ Tap ved salg av verdipapirer | 114 308 | 7 895 | 127 729 | 7 116 | 55 700 |
Særfradrag | 166 757 | 6 256 | 159 414 | 6 105 | 38 300 |
Alminnelig inntekt etter særfradrag | 4 062 371 | 1 434 955 | 4 098 390 | 1 496 078 | 365 000 |
Antall personer | 4 232 513 | 4 232 513 | 4 268 875 | 4 268 875 | 4 268 875 |
Tabell 3
Skattepliktig formue for bosatte personer 17 år og eldre. Antall personer med beløp, millioner kroner og gjennomsnitt.
2017 | 2018 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Antall personer med beløp | Millioner kroner | Antall personer med beløp | Millioner kroner | Gjennomsnitt for personer med beløp (kr) | |
1Fra 2017 av kan man via aksjesparekonto eie børsnoterte aksjer, verdipapirfond med en aksjedel på minst 80 prosent og børsnoterte fond i selskap hjemmehørende i land innenfor EØS. Denne formuen inngår da i aksjesparekonto. | |||||
Skattepliktig bruttoformue | 4 179 753 | 5 284 240 | 4 220 047 | 5 357 229 | 1 269 500 |
Skattepliktig bruttofinanskapital | 4 169 526 | 2 743 794 | 4 210 617 | 2 748 322 | 652 700 |
Bankinnskudd | 4 163 379 | 1 184 582 | 4 205 372 | 1 237 223 | 294 200 |
Andeler i verdipapirfond1 | 960 406 | 145 439 | 888 261 | 113 473 | 127 700 |
Aksjesparekonto1 | 206 163 | 77 834 | 382 755 | 104 278 | 272 400 |
Aksjer og verdipapirer1 | 564 754 | 1 155 684 | 557 549 | 1 155 618 | 2 072 700 |
Skattepliktig realkapital | 2 907 168 | 2 540 446 | 2 936 796 | 2 608 908 | 888 400 |
Skatteverdi av primærbolig | 2 270 607 | 1 498 040 | 2 301 228 | 1 530 980 | 665 300 |
Skatteverdi av sekundærbolig | 301 452 | 598 884 | 319 337 | 642 291 | 2 011 300 |
Gjeld | 3 104 243 | 3 354 068 | 3 139 883 | 3 507 882 | 1 117 200 |
Skattepliktig nettoformue | 4 199 209 | 1 930 172 | 4 238 957 | 1 849 347 | 436 300 |
Antall personer | 4 232 513 | 4 232 513 | 4 268 875 | 4 268 875 | 4 268 875 |
Om statistikken
Statistikk for personer gir en oversikt over skattepliktige inntekter, inntektsfradrag og skattepliktig formue, samt skatter og skattefradrag for personer med et skatteforhold til Norge. Statistikken bygger på uttrekk av data fra Skatteetaten.
Definisjoner
-
Sum forskudd
Summen av avregnet forskuddstrekk, avregnet forskuddsskatt og betalt tilleggsforskudd.
Fastsatt skatt
Sum inntekts- og formuesskatt til kommune, fylke og stat, samt medlemsavgifter til folketrygden.
Skatt til gode
Differansen når sum forskudd overstiger sum beregnet skatt.
Restskatt
Differansen når sum beregnet skatt overstiger sum forskudd. Frafalt restskatt er inkludert.
Frafalt restskatt
Restskatt som ikke kreves innbetalt. Frem til og med inntektsåret 1999 ble restskatt under 300 kroner ikke krevd innbetalt. Denne grensen ble endret til 100 kroner fra inntektsåret 2000.
Rentetillegg
Renter på restskatt.
Rentegodtgjørelse
Renter på overskytende forskudd.
Skattefradrag på pensjonsinntekt
Fra og med 2011 ble det innført skattefradrag på pensjonsinntekt. Samtidig ble særfradrag for alder fjernet.
Trinnskattegrunnlag
Trinnskattegrunnlaget omfatter personinntekt fra lønnet arbeid, beregnet personinntekt fra næring og personinntekt fra pensjoner. Grunnlag for trinnskatt.
Alminnelig inntekt etter særfradrag
Beregningsgrunnlag for kommune-, fylkes- og fellesskatt.
De enkelte inntekts- og formuesskattene til kommune, fylke og stat samt medlemsavgiften til folketrygden er oppgitt med brutto beløp, dvs. før fradrag og nedsettelser i skatt er trukket fra.
I noen tilfeller vil ektefeller med felles skattefastsettelse bli slått sammen til én enhet (teller som én skattyter). I slike tilfeller er dette spesielt oppgitt i tabell eller figur.
Medianinntekt
Det inntektsbeløpet som deler en mengde i to like store grupper, etter at inntekten er sortert stigende (eller synkende). Det vil altså være like mange personer med inntekt over som under medianinntekta.
Bruttoinntekt
Omfatter lønnsinntekter, næringsinntekter, pensjoner og kapitalinntekter.
Personinntekt lønn
Omfatter lønn for utført arbeid og ulike pensjonsgivende stønader.
Lønn og honorarer
Utbetalt kontantytelse til arbeidstaker, som ikke er utført som ledd i selvstendig næringsvirksomhet
Personinntekt pensjoner
Omfatter tjenestepensjon og pensjoner fra folketrygden.
Næringsinntekt
Skattemessig overskudd fra næringsvirksomhet.
Kapitalinntekter
Omfatter renteinntekter, aksjeutbytte (skattepliktig og skattefritt), realisasjonsgevinster og andre kapitalinntekter gjennom et kalenderår.
Inntektsfradrag
Sum fradrag i tilknytning til arbeid, næringsaktivitet samt ulike kapitalkostnader.
Skattepliktig nettoformue
Nettoformue er skattepliktig bruttoformue fratrukket gjeld.
Skattepliktig realkapital
Omfatter faste eiendommer, anlegg og skog, driftsløsøre og andre eiendeler i næring og innbo og løsøre.
Formuesverdi av boligeiendom
Fra og med 2010 ble det nye regler for bestemmelse av formuesverdi på boligeiendom. Fra 2010 skiller statistikken på ligningsverdi på primær og sekundærbolig.
Skattepliktig bruttofinanskapital
Omfatter bankinnskudd, andeler i aksjefond, obligasjons- og pengemarkedsfond, aksjer, obligasjoner og andre verdipapirer.
Statistikken omhandler skattepliktige inntekter, samt skjermet (skattefritt) utbytte og gevinst. Størrelsen på beløpene er derfor fastsatt av skattereglene som gjelder til enhver tid.
-
Statistikken gjelder bosatte personer 17 år og eldre per 31.12 i inntektsåret.
Skattekommune er satt lik kommunenummeret per 01.01.året etter.
Bostedskommune er satt lik kommunenummeret per 01.01.året etter.
Alder er satt lik tallet på fylte år ved utgangen av inntektsåret.
Sivilstand er registrert sivilstand ved utgangen av inntektsåret.
Det blir skilt mellom ni ulike grupper av sivilstand. Dette er ugift, gift, separert, skilt, enke/enkemann, registrert partner, separert partner, skilt partner og gjenlevende partner. Registrert partner, separert partner, skilt partner og gjenlevende partner er slått sammen til respektive gift, separert, skilt og enke/enkemann.
Sosioøkonomisk status
En person blir klassifisert som yrkesaktiv dersom lønn og/eller næringsinntekt er større enn to ganger folketrygdens grunnbeløp (for inntektsåret 2010 og tidligere ble folketrygdens minsteytelser til enslige alders- og uførepensjonister brukt som grense).
For å bli klassifisert som selvstendig i jord-, skogbruk og fiske, må sum næringsinntekt være større enn lønn, og større enn pensjonen. Samtidig må næringsinntekt fra jord-, skogbruk og fiske være større enn næringsinntekt fra andre næringer. Tilsvarende gjelder for å bli klassifisert som næringsdrivende i andre næringer. Denne gruppen er tilnærmet lik Statistisk sentralbyrås Standard for inndeling etter sosioøkonomisk status (SNS 5/84).
I gruppa pensjonister og trygdede inngår personer som har pensjon større enn lønn eller næringsinntekt. Denne gruppa omfatter også personer som ikke er folketrygdpensjonister.
Gruppa "andre" er ei restgruppe som har lønn og/eller næringsinntekt som er mindre enn minsteytelsen fra folketrygden. Dette kan være studenter, personer med kapitalinntekter uten lønn-/næringsinntekter og ektefeller uten lønns- og/eller næringsinntekt.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for inntekts- og levekårsstatistikk
-
Hele landet, fylker, kommuner og bydeler.
-
Årlig, foreløpige og endelige tall. Frigis 4.kvartal i året etter det aktuelle inntektsåret.
-
Ingen.
-
Ligningsregisteret slik det overføres fra Skattedirektoratet blir lagret. I tillegg lagres de bearbeidede statistikkfilene. Alle filene fra skattestatistikk for personer og Lønns- og trekkoppgaven (LTO) fra 1993 og ligningsregisteret fra 1967 har blitt lagret.
Bakgrunn
-
Formålet med statistikken er å gi en oversikt over skatteoppgjøret for personer, med oversikt over skattepliktige inntekter, inntektsfradrag, formue, gjeld og fastsatt skatt for personer med skatteplikt i Norge. Statistikken gir summer, gjennomsnittstall og antall personer med ulike skatter, inntekter, inntektsfradrag, formue og gjeld. Statistikken er et viktig grunnlag for Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk.
Statistikken benyttes i datagrunnlaget til Statistisk sentralbyrås skattemodell LOTTE som beregner endringer i skatteprovenyet som følge av diverse endringer i skattereglene. Statistikken benyttes også til egne beregninger av skatteprovenyet på oppdrag for Finansdepartementet.
Sammen med skattestatistikk for selskaper, blir skattestatistikken for personer også presentert i et eget kapittel i statsbudsjettet hvert år (St.prp. nr 1).
Statistisk sentralbyrå har helt siden 1884 utarbeidet årlig statistikk over kommuneskatteligningen og fra 1936 også over statsskatteligningen.
Frem til inntektsåret 1948 var kilden for skattestatistikken skjemaer med summariske oppgaver som ble fylt ut av skattenemdene i hvert skattedistrikt, men fra og med dette året begynte man i tillegg å innhente kopier av skattelistene og bearbeide disse maskinelt slik at man også hadde opplysninger om den enkelte skattyter. Dette ble likevel et for omfattende arbeid for SSB og man gikk i begynnelsen av 1950-årene over til å trekke et representativt utvalg fra skattelistene.
Fra og med 1967 endret skattestatistikken seg ved at man fikk registerbaserte ligningsresultater for den enkelte person på magnetbånd. Ligningsregisteret er et av de eldste elektroniske registrene i SSB og innhentes hver høst fra Skattedirektoratet.
Fra og med inntektsåret 1993 gikk alle likningskontorene over til bruk av IT i likningsbehandlingen, og opplysninger fra den personlige selvangivelsen ble tilgjengelig på elektronisk form. Statistisk sentralbyrå innhenter årlig uttrekk fra Skattedirektoratet etter ordinær likning i oktober året etter likningsåret. For tidligere år hadde Statistisk sentralbyrå bare opplysninger fra et lite utvalg av husholdninger, der det ble innhentet opplysninger fra den personlige selvangivelsen. Fra og med 2004 ble husholdningsstatistikken også publisert for hele befolkningen.
-
Sentral bruker er Finansdepartementet som benytter mye statistikk fra kilden til analyser av regelendringer og provenyberegninger. Andre departement, kommuner og fylkeskommuner, forsknings- og utredningsinstitusjoner, media, private foretak og privatpersoner er også flittige brukere av statistikken.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Skattestatistikk for personer viser skattepliktig inntekt, inntektsfradrag, formue, gjeld, utlignede skatter og fradrag og nedsettelser i skatt for personer. Denne statistikken inngår også i andre statistikker i Statistisk sentralbyrå:
Inntektsstatistikk for husholdninger ( http://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/statistikker/ifhus )
Inntekter, personlig næringsdrivende ( http://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/statistikker/ifpn )
I tillegg inngår opplysninger fra skattestatistikken i en rekke andre undersøkelser, som for eksempel
- Levekårsundersøkelsen
- Helseundersøkelsen
- Folke- og boligtellingene
- Forbruksundersøkelsen
- Boforholdsundersøkelsen
-
Statistikklovens §§ 2-1, 3.2.
-
Ingen.
Produksjon
-
Skattestatistikk for personer er en totaltelling og bygger på oppgaver fra den ordinære fastsettingen av formues- og inntektsskatt. Datagrunnlaget inneholder individdata for alle personer 13 år og eldre med et skatteforhold til Norge i det aktuelle inntektsåret. Skillet på 13 år kommer av at barn som er 13 år eller eldre i inntektsåret skal føre arbeidsinntekt i egen skattemelding. Hvis barnet er 12 år eller yngre i inntektsåret skal arbeidsinntekten føres i foreldrenes skattemelding.
Statistikken omfatter alle individer i skattefastsettingen, også de som er bosatt utenfor landet og som har et skatteforhold til Norge. Fra og med inntektsåret 1999 er også personer skattlagt på Svalbard inkludert i statistikken.
For inntektsårene 2003-2008 og 2010 ble statistikk for lønnstakere og pensjonister frigitt i juni. Resten av de forskuddspliktige får skatteoppgjøret til høsten. Dette gjelder næringsdrivende, lønnstakere og pensjonister som er gift med næringsdrivende, samt lønnstakere og pensjonister med mer kompliserte skatteforhold. Fra og med inntektsåret 2011 er det løpende skatteoppgjør gjennom sommeren, og frigiving av skattestatistikk for lønnstakere og pensjonister i juni opphører. Fra og med innteksåret 2011 blir det frigitt foreløpige tall over skattepliktig lønn og andre ytelser fra arbeidsgiver som er grunnlag for den personlige skattemeldingen. Denne statistikken omfatter ikke skattepliktige kapital- og næringsinntekter.
I sammenheng med publisering av statistikken, blir populasjonen ofte avgrenset til personer 17 år og eldre som er registrert bosatt i landet per 31.12 i inntektsåret. Skillet ved 17 år er satt fordi en fra fylte 17 år normalt skal føre selvangivelse. Alle personer bosatt i landet er inkludert i skattestatistikken for personer, uavhengig av om de har levert selvangivelse eller ikke.
-
Skattestatistikk for personer bygger på data fra Skattedirektoratets registre. Ligningsregisteret inneholder opplysninger på individnivå om alle beregningsgrunnlagene (ansettelsene) for de ulike direkte skattene, inntekts- og formuesskattene til kommune, fylke og stat samt medlemsavgifter til folketrygden, i tillegg til de ulike fradragene og nedsettelsene i skatt. SL (System for ligning) viser skattepliktige inntekter, inntektsfradrag, formue og gjeld for personer med skatteplikt i Norge.
Demografiske opplysninger er hentet fra Statistisk sentralbyrås befolkningsstatistikk.
Fra og med 2009 ble skatteoppgjøret og skattestatistikk for personer, inntekt og formue slått sammen til én statistikk med felles publisering.
For inntektsårene 2010 til 2014 ble LTO også publisert under dette produktet. Fra inntektsåret 2015 hentes tilsvarende opplysninger fra skattemeldingsopplysningene i SL.
Skattestatistikk for personer er en totaltelling og omfatter alle personer med et skatteforhold til Norge.
Tidligere frigivinger:
http://www.ssb.no/selvangivelse/
-
Ligningsregisteret blir innhentet på elektronisk form året etter inntektsåret.
SL blir hentet inn på elektronisk form fra Skattedirektoratet på samme tidspunkt som ligningsregisteret.
I Statistisk sentralbyrå blir det foretatt en rekke maskinelle kontroller for å sikre konsistens i datamaterialet. Det blir foretatt flytting av beløp mellom poster dersom det er mulig for å oppnå konsistens mellom beregningsgrunnlaget (ansettelsen) for skatten og skattebeløpet. Det blir kontrollert at summen av delposter stemmer med hovedpostene fra skattemeldingen. Makrotall fra skattestatistikken blir til slutt sammenlignet med den summariske oversikten til Skattedirektoratet for å avdekke eventuelle store avvik.
På grunn av størrelsen til datamaterialet, både når det gjelder antall observasjoner og antall beløpsfelt, er det ikke praktisk mulig å gjennomføre alle typer konsistenskontroller på individnivå. Flere av de oppgitte variablene kan heller ikke kontrolleres mot andre statistikker, da de bare er oppgitt i dette uttrekket fra Skattedirektoratet. Kontrollene vil derfor ikke avdekke alle feil i datamaterialet.
Statistikken gir oversikt over antall personer med ulike beløpsfelt, og sum, gjennomsnitt og median for de ulike postene. Det blir også laget tabeller på inntekt, formue og skatt etter intervall, desiler og kvartiler.
Alle gjennomsnitt er avrundet til nærmeste 100 kroner.
-
Ikke relevant
-
Bruk av innsamlede data vil skje i samsvar med krav stilt i Statistikklovens bestemmelser. Opplysningene blir lagret og publisert på en forsvarlig måte.
-
Ligningsregisteret er sammenlignbart tilbake til 1948. For tidligere år skilles det ikke mellom forskuddspliktige og etterskuddspliktige. Både datagrunnlaget og prinsippene for statistikken er endret over tid. De endringer som skattesystemet har gjennomgått i årenes løp, reflekteres i datagrunnlaget og påvirker kontinuiteten i tidsseriene.
Det har vært noen endringer i inndelingen av postene i skattemeldingen. Endringene i skattesystemet reflekteres i datagrunnlaget og påvirker sammenhengen over flere år.
Verdipapirfond og aksjesparekonto:
Fram til 2015 ble formue i fond delt to deler i skattemeldingen: "4.1.4 andeler i aksjefond", der alle fond med minst én aksje inngikk og "4.1.5 andeler i obligasjons- og pengemarkedsfond", der alle fond uten noen aksjer inngikk. I 2016 ble disse slått sammen til "4.1.4 andeler i verdipapirfond". I 2017 ble posten delt i "4.1.4 andeler i verdipapirfond - aksjedel" og "4.1.5 andeler i verdipapirfond - rentedel" grunnet innføring av verdsettingsrabatt på aksjedelen av verdipapirfond.
Fra 2017 av kan man via aksjesparekonto eie børsnoterte aksjer, verdipapirfond med en aksjedel på minst 80 prosent og børsnoterte fond i selskap hjemmehørende i land innefor EØS. Denne formuen inngår da i aksjesparekonto.Flere detaljer om ulike endringer er dokumentert i notat nr. 99/13 Selvangivelsesstatistikk 1993-1996.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
En mulig feilkilde er feilrapportering fra oppgavegiver til skattemyndighetene. Det vil si at personer fører opp feil beløp for inntekt, formue eller fradrag i skattemeldingen og i underliggende regnskapsskjemaer, eller at beløpene blir plassert på feil sted i skjemaet. Dette vil i de aller fleste tilfellene bli oppdaget og rettet opp av skattekontoret.
Det blir utført kontroller i datamaterialet for å avdekke manglende konsistens mellom skattene og beregningsgrunnlagene for skatt. På grunn av datamaterialets store omfang er det ikke mulig å avdekke alle slike feil for den enkelte person.
Fra og med skattefastsettingsåret 2003 har SSB innhentet dataene i forbindelse med at skattelistene legges ut. Nytt fra 2003 var også at skattemelding for forskuddspliktige som driver næring kan endres frem til mai året etter ordinær ligning. De publiserte tallene tar ikke hensyn til at enkelte beløp kan bli endret på et senere tidspunkt på grunn av klager eller at skattemyndighetene selv oppdager feil og mangler. For inntektsåret 2002 og tidligere ble uttrekket tatt i november slik at en del klager var behandlet.
-
Ikke relevant
Analyser, artikler og publikasjoner

Stadig færre får fradrag for bompenger
Publisert 2. desember 201959 000 pendlere kunne trekke fra bom- og fergekostnadene sine på skatten i 2018. Det har blitt færre av dem siden 2011, og en regelendring i 2016 reduserte antallet med fradrag med 17 prosent fra året før.
Les artikkelen
Inntektsforskjellen mellom menn og kvinner noe redusert
Publisert 27. november 2019I 2018 økte gjennomsnittlig bruttoinntekt med 3,1 prosent for bosatte 17 år og eldre. Veksten var litt høyere for kvinner enn for menn. Samtidig tjener kvinner 70 prosent av det menn gjør..
Les artikkelen
Nær hver tredje over 65 år betaler formuesskatt
Publisert 17. november 2016De som betaler formuesskatt, blir stadig eldre. Nærmere én av tre personer over 65 år betaler formuesskatt, men for de fleste er beløpet relativt beskjedent.
Les artikkelen
Utlignet skatt etter alder
Publisert 21. oktober 2014Eldre med relativt lave inntekter har fått skattelette etter pensjonsreformen i 2011, mens eldre med høye inntekter har fått en skatteskjerpelse. I 2012 var 60 prosent av dem som betalte formuesskatt over 60 år, og disse betalte 46 prosent av samlet formuesskatt.
Les artikkelen
Skattesystemets omfordelende effekt 2005-2013
Publisert 26. juni 2013Skattesystemet i 2013 er mer omfordelende enn det var i 2005. Skattereformen i 2006 har hatt størst betydning for omfordelingseffekten
Les publikasjonenKontakt
-
Oda Andersen Torgan