På grunn av utsatt frist for levering av skattemelding for personlig næringsdrivende og senere mottak av data fra skatteetaten, som er en viktig kilde for denne statistikken, vil publiseringen av Inntekts- og formuesstatistikk for husholdninger 2019 bli utsatt til tidligst februar 2021.
Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
0,0 %
endring i median inntekt etter skatt for alle husholdninger fra 2017 til 2018, målt i faste kroner
Median inntekt etter skatt | Prosentvis endring2 | ||
---|---|---|---|
2018 | 2017 - 2018 | 2013 - 2018 | |
1Personer i studenthusholdninger er utelatt. | |||
2I faste kroner | |||
Alle husholdninger | 524 200 | 0,0 | -0,2 |
Aleneboende under 45 år | 303 800 | 0,9 | 0,4 |
Aleneboende 45-64 år | 339 000 | 0,1 | 0,0 |
Aleneboende 65 år og eldre | 274 000 | 0,1 | 1,6 |
Par uten barn, eldste person under 45 år | 629 900 | 1,4 | 0,9 |
Par uten barn, eldste person 45-64 år | 792 100 | 0,8 | 3,1 |
Par uten barn, eldste person 65 år og eldre | 590 200 | 0,1 | 2,1 |
Par med barn, yngste barn 0-6 år | 787 700 | 0,5 | -0,4 |
Par med barn, yngste barn 7-17 år | 918 600 | 0,5 | 1,1 |
Par med voksne barn, yngste barn 18 år og eldre | 1 029 400 | 0,8 | 2,1 |
Enslig mor/far med barn 0-17 år | 421 200 | 0,0 | -2,3 |
Enslig mor/far med voksne barn, 18 år og eldre | 566 600 | 0,4 | 0,6 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Registrerte inntekter for hushald etter hushaldstype. Gjennomsnitt
2018 | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alle hushald | Aleinebuande under 30 år | Aleinebuande 30-44 år | Aleinebuande 45-66 år | Aleinebuande 67 år og eldre | Par utan barn, eldste person under 30 år | Par utan barn, eldste person 30-44 år | Par utan barn, eldste person 45-66 år | Par utan barn, eldste person 67 år og eldre | Par med barn 0-5 år | Par med barn 6-17 år | Par med barn 18 år og eldre | Einsleg mor/far med barn 0-5 år | Einsleg mor/far med barn 6-17 år | Einsleg mor/far med barn 18 år og eldre | Fleirfamiliehushald | |
1Aleinebuande barn under 18 år er utelatne. | ||||||||||||||||
2Par omfattar ektepar, sambuarpar og registrerte partnarar. | ||||||||||||||||
3Studentar er utelatne. | ||||||||||||||||
4Nye mottakarar av overgangsstønad frå 1. april 2014, får stønaden skattlagt som lønnsinntekt. Stønaden er inkludert i ytelser frå folketrygda frå og med inntektsåret 2015. | ||||||||||||||||
5Inkluderer mottakarar av gammal privat ordning for avtalefesta pensjon (AFP). | ||||||||||||||||
6Sjukepengar utbetala frå folketrygda. Feriepengar av sjukepengar er medrekna. | ||||||||||||||||
7Andre skattepliktige overføringar omfattar mellom anna fødselspengar, livrenter, introduksjonsstønad for nyankomne flyktninger og kvalifiseringsstønad (frå og med 2008). | ||||||||||||||||
8Andre skattefrie overføringar omfattar mellom anna stønad til barnetilsyn, eingongsstønad ved fødsel, yrkesskadeerstatning, utdanningsstønad og mottekne underhaldsbidrag underlagt offentleg avtale (underhaldsbidrag motteke gjennom privat avtale inngår ikkje). Frå 2009 inngår tiltakspengar (individstønad) og frå 2014 inngår kompensasjonstillegg for avtalefesta pensjon (AFP). | ||||||||||||||||
9Negative overføringar omfattar betalte underhaldsbidrag underlagt offentleg avtale (underhaldsbidrag betalt gjennom privat avtale inngår ikkje), føderådsytingar, premie og tilskudd til privat og offentleg pensjonsordning i arbeidsforhold. | ||||||||||||||||
Yrkesinntekter (kr) | 568 800 | 299 700 | 393 100 | 348 400 | 24 700 | 688 100 | 868 700 | 903 000 | 142 200 | 891 300 | 1 184 600 | 1 197 600 | 241 400 | 456 000 | 564 800 | 749 200 |
Lønnsinntekter (kr) | 536 300 | 291 200 | 375 400 | 327 300 | 20 400 | 670 700 | 835 000 | 845 600 | 122 500 | 846 800 | 1 118 000 | 1 121 700 | 232 600 | 435 600 | 533 400 | 697 300 |
Netto næringsinntekter (kr) | 32 500 | 8 500 | 17 700 | 21 100 | 4 300 | 17 400 | 33 600 | 57 500 | 19 800 | 44 500 | 66 600 | 76 000 | 8 800 | 20 400 | 31 400 | 51 800 |
Kapitalinntekter (kr) | 45 200 | 5 500 | 12 000 | 27 300 | 25 000 | 12 000 | 23 500 | 95 000 | 69 000 | 41 600 | 82 800 | 92 100 | 10 800 | 23 500 | 31 100 | 44 900 |
Renteinntekter (kr) | 5 300 | 1 800 | 1 800 | 3 300 | 5 700 | 4 600 | 4 700 | 7 700 | 12 000 | 4 200 | 4 700 | 8 600 | 1 400 | 2 100 | 4 900 | 5 800 |
Aksjeutbytte (kr) | 25 800 | 1 700 | 5 800 | 15 400 | 9 500 | 3 200 | 11 100 | 60 900 | 31 700 | 23 700 | 55 500 | 57 600 | 4 200 | 14 300 | 16 000 | 24 800 |
Realisasjonsvinster (kr) | 11 100 | 1 600 | 3 600 | 7 100 | 8 300 | 2 800 | 5 700 | 21 100 | 20 700 | 10 400 | 17 500 | 19 300 | 4 400 | 5 700 | 7 300 | 10 000 |
Realisasjonstap (kr) | 3 400 | 600 | 1 800 | 2 700 | 2 500 | 1 000 | 3 300 | 5 800 | 5 100 | 3 600 | 4 900 | 5 500 | 1 000 | 1 900 | 2 700 | 4 600 |
Andre kapitalinntekter (kr) | 6 400 | 1 000 | 2 600 | 4 200 | 4 000 | 2 400 | 5 300 | 11 200 | 9 800 | 6 900 | 10 000 | 12 200 | 1 800 | 3 200 | 5 600 | 8 800 |
Overføringar (kr) | 218 700 | 46 200 | 67 800 | 144 500 | 319 800 | 52 800 | 70 500 | 241 600 | 610 000 | 179 600 | 125 200 | 243 700 | 201 700 | 141 400 | 209 300 | 314 000 |
Skattepliktige overføringar (kr) | 202 100 | 34 600 | 58 300 | 137 600 | 317 400 | 34 700 | 61 100 | 237 800 | 606 700 | 138 200 | 91 200 | 232 700 | 122 600 | 85 300 | 194 500 | 282 300 |
Ytelser frå folketrygda (kr)4 | 136 500 | 22 200 | 38 900 | 99 400 | 246 300 | 18 300 | 32 400 | 147 800 | 458 500 | 21 200 | 49 300 | 157 200 | 69 800 | 54 400 | 143 200 | 198 000 |
Alderspensjonar (kr) | 86 300 | 0 | 0 | 11 100 | 243 100 | 0 | 0 | 42 100 | 432 800 | 300 | 2 600 | 61 100 | 100 | 800 | 52 400 | 107 400 |
Uføretrygd (kr) | 35 200 | 11 100 | 25 300 | 72 900 | 2 700 | 5 900 | 16 100 | 85 800 | 23 100 | 7 600 | 26 000 | 69 300 | 9 700 | 25 400 | 63 400 | 61 600 |
Arbeidsavklaringspengar (kr) | 13 300 | 11 100 | 13 400 | 13 200 | 200 | 12 300 | 16 300 | 19 300 | 2 200 | 12 300 | 20 100 | 26 400 | 16 700 | 19 400 | 23 800 | 24 200 |
Tenestepensjonar (kr) | 29 700 | 200 | 700 | 14 200 | 66 200 | 200 | 800 | 35 500 | 123 600 | 1 300 | 7 000 | 29 500 | 1 000 | 5 000 | 21 700 | 32 200 |
Avtalefesta pensjon (kr) | 4 800 | 0 | 0 | 5 000 | 1 900 | 0 | 0 | 18 300 | 16 400 | 0 | 300 | 6 700 | 0 | 100 | 2 300 | 4 300 |
Avtalefesta pensjon offentlig sektor (kr)5 | 3 100 | 0 | 0 | 3 500 | 800 | 0 | 0 | 12 300 | 10 900 | 0 | 100 | 4 000 | 0 | 0 | 1 400 | 2 700 |
Avtalefesta pensjon privat sektor (kr) | 1 700 | 0 | 0 | 1 500 | 1 100 | 0 | 0 | 6 100 | 5 500 | 0 | 200 | 2 700 | 0 | 0 | 900 | 1 600 |
Dagpengar ved arbeidsløyse (kr) | 4 400 | 2 400 | 5 700 | 4 000 | 100 | 3 500 | 7 300 | 5 900 | 700 | 8 100 | 5 700 | 6 800 | 5 700 | 4 000 | 5 300 | 8 000 |
Sjukepengar (kr)6 | 16 000 | 5 000 | 9 900 | 14 200 | 400 | 10 500 | 17 500 | 29 000 | 3 800 | 27 700 | 26 000 | 30 700 | 16 700 | 19 200 | 19 900 | 24 400 |
Andre skattepliktige overføringar (kr)7 | 10 700 | 4 700 | 3 200 | 900 | 2 500 | 2 300 | 3 000 | 1 200 | 3 800 | 79 800 | 2 900 | 1 900 | 29 300 | 2 700 | 2 100 | 15 400 |
Skattefrie overføringar (kr) | 16 700 | 11 600 | 9 500 | 6 900 | 2 500 | 18 200 | 9 400 | 3 900 | 3 300 | 41 400 | 34 000 | 11 100 | 79 100 | 56 100 | 14 800 | 31 700 |
Barnetrygd (kr) | 6 100 | 100 | 1 200 | 400 | 0 | 0 | 500 | 100 | 0 | 21 400 | 21 100 | 1 000 | 24 700 | 23 800 | 1 500 | 9 500 |
Bostøtte (kr) | 1 100 | 1 800 | 1 700 | 1 400 | 700 | 700 | 700 | 200 | 100 | 1 100 | 500 | 300 | 8 500 | 3 500 | 1 000 | 1 300 |
Studiestipend (kr) | 2 200 | 3 800 | 500 | 0 | 0 | 13 900 | 4 600 | 100 | 0 | 3 300 | 4 000 | 4 300 | 4 100 | 3 800 | 3 300 | 8 000 |
Sosialhjelp (kr) | 2 700 | 4 400 | 4 500 | 3 300 | 200 | 2 000 | 2 100 | 800 | 100 | 3 700 | 2 200 | 1 600 | 16 900 | 7 500 | 3 900 | 4 300 |
Grunn- og hjelpestønad (kr) | 1 400 | 500 | 600 | 900 | 900 | 600 | 600 | 900 | 1 200 | 1 600 | 3 300 | 1 800 | 1 500 | 3 100 | 1 700 | 2 400 |
Kontantstøtte (kr) | 700 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 700 | 0 | 0 | 4 200 | 0 | 0 | 1 300 |
Andre skattefrie overføringer (kr)8 | 2 500 | 1 000 | 700 | 900 | 600 | 1 000 | 1 000 | 1 700 | 1 900 | 4 600 | 2 900 | 2 100 | 19 200 | 14 400 | 3 400 | 4 900 |
Samla inntekt (kr) | 832 700 | 351 400 | 472 800 | 520 300 | 369 500 | 752 900 | 962 700 | 1 239 700 | 821 200 | 1 112 500 | 1 392 500 | 1 533 500 | 453 900 | 620 900 | 805 200 | 1 108 100 |
Utlikna skatt og negative overføringar (kr) | 213 100 | 78 700 | 121 900 | 141 200 | 65 900 | 171 800 | 251 700 | 359 400 | 169 000 | 286 400 | 398 700 | 417 800 | 80 100 | 140 100 | 193 000 | 259 300 |
Utlikna skatt (kr) | 208 200 | 76 900 | 117 900 | 137 100 | 65 700 | 167 500 | 245 000 | 351 700 | 167 900 | 278 600 | 389 200 | 408 500 | 77 100 | 135 200 | 187 700 | 252 800 |
Negative overføringar (kr)9 | 4 900 | 1 800 | 4 000 | 4 200 | 200 | 4 300 | 6 700 | 7 700 | 1 000 | 7 800 | 9 500 | 9 200 | 2 900 | 4 900 | 5 300 | 6 400 |
Inntekt etter skatt (kr) | 619 600 | 272 700 | 351 000 | 379 000 | 303 600 | 581 100 | 711 000 | 880 300 | 652 300 | 826 100 | 993 800 | 1 115 700 | 373 900 | 480 800 | 612 200 | 848 800 |
Talet på hushald | 2 398 247 | 164 310 | 203 714 | 309 370 | 275 130 | 50 120 | 65 063 | 213 656 | 246 170 | 227 970 | 258 783 | 118 992 | 25 780 | 84 608 | 63 005 | 91 576 |
Tabell 2
Inntektsfordelingen belyst ved ulike ulikhetsmål. Inntekt etter skatt per forbruksenhet (EU-skala)
Hele befolkningen | Hele befolkningen eksklusive personer i studenthusholdninger | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ginikoeffisient | Standardavvik Ginikoeffisient | P90/P102 | S80/S203 | Ginikoeffisient | Standardavvik Ginikoeffisient | P90/P102 | S80/S203 | |
1Negative beløp er satt lik 0. | ||||||||
2Forholdstallet mellom inntekten til den personen som befinner seg mellom desil 9 og desil 10 (P90) og inntekten til den personen som befinner seg mellom desil 1 og desil 2 (P10). | ||||||||
3Forholdet mellom gjennomsnittsinntektene til høyeste og laveste 20 prosent i befolkningen. | ||||||||
1995 | 0,236 | 0,003 | 2,7 | 3,4 | 0,231 | 0,003 | 2,6 | 3,2 |
1996 | 0,245 | 0,004 | 2,7 | 3,5 | 0,240 | 0,004 | 2,6 | 3,4 |
1997 | 0,249 | 0,004 | 2,7 | 3,5 | 0,243 | 0,004 | 2,6 | 3,4 |
1998 | 0,238 | 0,003 | 2,7 | 3,4 | 0,233 | 0,003 | 2,6 | 3,2 |
1999 | 0,242 | 0,004 | 2,7 | 3,4 | 0,236 | 0,004 | 2,6 | 3,3 |
2000 | 0,262 | 0,004 | 2,7 | 3,7 | 0,257 | 0,004 | 2,6 | 3,6 |
2001 | 0,229 | 0,002 | 2,6 | 3,2 | 0,223 | 0,002 | 2,5 | 3,1 |
2002 | 0,264 | 0,004 | 2,7 | 3,8 | 0,258 | 0,004 | 2,6 | 3,6 |
2003 | 0,274 | 0,003 | 2,8 | 3,9 | 0,267 | 0,003 | 2,7 | 3,7 |
2004 | 0,283 | .. | 2,7 | 4,1 | 0,276 | .. | 2,6 | 3,8 |
2005 | 0,327 | .. | 2,8 | 4,8 | 0,319 | .. | 2,7 | 4,5 |
2006 | 0,243 | .. | 2,8 | 3,5 | 0,235 | .. | 2,6 | 3,3 |
2007 | 0,252 | .. | 2,8 | 3,7 | 0,244 | .. | 2,7 | 3,5 |
2008 | 0,248 | .. | 2,8 | 3,6 | 0,240 | .. | 2,7 | 3,4 |
2009 | 0,241 | .. | 2,8 | 3,5 | 0,231 | .. | 2,6 | 3,3 |
2010 | 0,245 | .. | 2,8 | 3,6 | 0,236 | .. | 2,6 | 3,3 |
2011 | 0,247 | .. | 2,8 | 3,6 | 0,237 | .. | 2,7 | 3,4 |
2012 | 0,249 | .. | 2,9 | 3,7 | 0,239 | .. | 2,7 | 3,4 |
2013 | 0,250 | .. | 2,9 | 3,7 | 0,241 | .. | 2,7 | 3,4 |
2014 | 0,256 | .. | 2,9 | 3,8 | 0,247 | .. | 2,8 | 3,5 |
2015 | 0,271 | .. | 3,0 | 4,0 | 0,263 | .. | 2,8 | 3,8 |
2016 | 0,261 | .. | 3,0 | 3,9 | 0,252 | .. | 2,8 | 3,6 |
2017 | 0,261 | .. | 3,0 | 3,9 | 0,252 | .. | 2,8 | 3,6 |
2018 | 0,260 | .. | 3,0 | 3,9 | 0,251 | .. | 2,8 | 3,6 |
Tabell 3
Formuesrekneskap for hushald
2018 | 2017 - 2018 | |||
---|---|---|---|---|
Gjennomsnitt for dei med beløp (kroner) | Hushald med beløp (prosent) | Millionar kroner | Prosentvis endring (millionar kroner) | |
1Studentar er utelatne. | ||||
2Alle formuespostar tek utgangspunkt i verdiane før eventuelle skattemessige verdsetjingsrabattar. | ||||
3Frå og med 2017 kan ein i ein aksjesparekonto eige børsnoterte aksjar og aksjefondsdelar. | ||||
Berekna realkapital | 3 689 100 | 81,8 | 7 240 066 | 2,6 |
Berekna marknadsverdi primærbustad | 3 666 600 | 69,2 | 6 089 170 | 2,3 |
Berekna marknadsverdi sekundærbustad | 2 819 900 | 10,5 | 709 344 | 7,1 |
Bruttofinanskapital | 1 316 400 | 99,2 | 3 130 853 | 7,2 |
Bankinnskot | 507 600 | 99,1 | 1 206 900 | 4,6 |
Aksjar og andre verdipapir | 2 876 900 | 19,9 | 1 371 845 | 8,1 |
Aksjesparekonto3 | 409 000 | 13,0 | 127 796 | 49,2 |
Partar i verdipapirfond | 184 900 | 28,4 | 125 756 | -18,0 |
Skattepliktig formue i utlandet ekskl. fast eiendom | 415 600 | 3,7 | 36 534 | -15,3 |
Berekna bruttoformue | 4 357 600 | 99,2 | 10 370 919 | 4,0 |
Gjeld | 1 726 500 | 85,6 | 3 545 539 | 5,6 |
Studiegjeld | 241 300 | 25,4 | 146 730 | 6,0 |
Berekna nettoformue | 2 857 800 | 99,6 | 6 825 379 | 3,1 |
Positiv nettoformue | 3 663 000 | 80,9 | 7 109 726 | 3,4 |
Negativ nettoformue | -635 500 | 18,7 | -284 347 | 10,9 |
Formuesskatt | 42 800 | 14,7 | 15 141 | 1,4 |
Tabell 4
Desilfordelt berekna nettoformue, gjennomsnitt og lågaste verdi i desil for hushald
2018 | |||
---|---|---|---|
Del av berekna nettoformue (prosent) | Gjennomsnitt (kr) | Lågaste verdi i desil (kr) | |
1Studenthushald er utelatne | |||
I alt | 100,0 | 2 846 000 | .. |
Desil 1 | -3,9 | -1 099 300 | .. |
Desil 2 | -0,3 | -86 200 | -253 400 |
Desil 3 | 0,3 | 73 500 | 1 900 |
Desil 4 | 1,7 | 486 800 | 215 200 |
Desil 5 | 3,9 | 1 105 400 | 786 000 |
Desil 6 | 6,3 | 1 781 700 | 1 432 500 |
Desil 7 | 9,0 | 2 550 300 | 2 144 600 |
Desil 8 | 12,4 | 3 524 900 | 2 987 200 |
Desil 9 | 17,8 | 5 065 100 | 4 141 100 |
Desil 10 | 52,9 | 15 057 700 | 6 297 200 |
Høgaste 5 prosent | 39,8 | 22 668 700 | 9 029 900 |
Høgaste 1 prosent | 22,3 | 63 411 600 | 20 617 500 |
Høgaste 0,1 prosent | 10,9 | 309 711 200 | 97 192 100 |
Tabell 5
Registrerte inntekter for busette personar. Talet på personar med beløp og beløp i millionar kroner.
2017 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|
Talet på personar med beløp | Millionar kroner | Talet på personar med beløp | Millionar kroner | |
1Nye mottakarar av overgangsstønad frå 1. april 2014, får stønaden skattlagt som lønnsinntekt. Stønaden er inkludert i ytelser frå folketrygda frå og med inntektsåret 2015. | ||||
2Inkluderer mottakarar av gammal privat ordning for avtalefesta pensjon (AFP). | ||||
3Sjukepengar utbetala frå folketrygda. Feriepengar av sjukepengar er medrekna. | ||||
4Andre skattepliktige overføringar omfattar blant anna fødselspengar, livrenter, introduksjonsstønad for nyankomne flyktninger og kvalifiseringsstønad (frå og med 2008). | ||||
5Andre skattefrie overføringar omfattar blant anna stønad til barnetilsyn, eingongsstønad ved fødsel, yrkesskadeerstatning, utdanningsstønad og mottekne underhaldsbidrag underlagt offentleg avtale (underhaldsbidrag motteke gjennom privat avtale inngår ikkje). Frå 2009 inngår tiltakspengar (individstønad) og frå 2014 inngår kompensasjonstillegg for avtalefesta pensjon (AFP). | ||||
6Negative overføringar omfattar betalte underhaldsbidrag underlagt offentleg avtale (underhaldsbidrag betalt gjennom privat avtale inngår ikkje), føderådsytingar, premie og tilskudd til privat og offentleg pensjonsordning i arbeidsforhold. | ||||
YRKESINNTEKTER | 3 126 555 | 1 313 138,6 | 3 153 020 | 1 374 080,3 |
Lønnsinntekter | 3 017 563 | 1 234 801,9 | 3 046 433 | 1 295 838,2 |
Netto næringsinntekter | 323 385 | 78 336,6 | 317 201 | 78 242,1 |
KAPITALINNTEKTER | 4 133 572 | 107 759,4 | 4 173 837 | 109 579,5 |
Renteinntekter | 4 121 466 | 12 080,8 | 4 160 312 | 12 938,9 |
Aksjeutbytte | 536 002 | 58 329,9 | 518 217 | 62 414,8 |
Realisasjonsvinster | 284 278 | 30 847,3 | 243 706 | 26 980,2 |
Realisasjonstap | 125 975 | 9 364,1 | 132 765 | 8 337,4 |
Andre kapitalinntekter | 1 494 531 | 15 865,4 | 1 540 582 | 15 583,0 |
OVERFØRINGAR | 3 089 816 | 522 141,7 | 3 087 762 | 537 172,5 |
SKATTEPLIKTIGE OVERFØRINGAR | 2 227 616 | 478 352,3 | 2 222 714 | 492 607,2 |
Ytelser frå folketrygda1 | 1 378 607 | 321 232,2 | 1 394 923 | 333 933,6 |
Alderspensjonar | 869 889 | 202 548,5 | 889 333 | 212 125,1 |
Uføretrygd | 336 442 | 80 688,3 | 348 977 | 85 694,0 |
Arbeidsavklaringspengar | 189 543 | 33 713,4 | 180 705 | 32 051,1 |
Tenestepensjonar mv | 844 862 | 69 036,4 | 864 064 | 72 377,7 |
Avtalefesta pensjon | 101 143 | 10 403,2 | 111 920 | 11 447,4 |
Avtalefesta pensjon offentlig sektor2 | 34 571 | 6 950,8 | 36 182 | 7 482,0 |
Avtalefesta pensjon privat sektor | 66 585 | 3 452,4 | 75 747 | 3 965,4 |
Dagpengar ved arbeidsløyse | 147 382 | 13 577,8 | 121 899 | 10 689,4 |
Sjukepengar3 | 703 665 | 38 216,8 | 699 934 | 38 481,3 |
Andre skattepliktige overføringar4 | 265 949 | 25 885,9 | 258 801 | 25 677,7 |
SKATTEFRIE OVERFØRINGAR | 1 540 732 | 43 789,4 | 1 535 811 | 44 565,4 |
Barnetrygd | 709 587 | 14 769,3 | 705 359 | 14 627,0 |
Bostøtte | 139 682 | 2 793,4 | 127 941 | 2 684,6 |
Studiestipend | 391 996 | 8 449,4 | 394 378 | 9 025,4 |
Sosialhjelp | 129 995 | 6 451,3 | 130 771 | 6 866,5 |
Grunn-og hjelpestønad | 166 928 | 3 470,5 | 166 587 | 3 450,7 |
Kontantstøtte | 45 222 | 1 573,1 | 41 857 | 1 624,5 |
Andre skattefrie overføringar5 | 270 057 | 6 282,4 | 269 848 | 6 286,8 |
SAMLA INNTEKT | 4 382 970 | 1 943 039,7 | 4 419 071 | 2 020 832,3 |
Utlikna skatt og negative overføringar | 3 796 584 | 492 319,3 | 3 830 398 | 513 547,6 |
Utlikna skatt | 3 762 141 | 480 946,0 | 3 794 808 | 501 738,3 |
Negative overføringar6 | 1 228 160 | 11 373,3 | 1 248 189 | 11 809,3 |
INNTEKT ETTER SKATT | 4 383 205 | 1 450 720,4 | 4 419 307 | 1 507 284,7 |
TALET PÅ PERSONAR | 5 295 619 | .. | 5 328 212 | .. |
Om statistikken
Statistikken gir tall for husholdningenes inntekter og formue. I inntektene inngår de fleste kontante inntekter, både skattepliktige og skattefrie (for oversikt over inntekter som ikke inngår i statistikken, se avsnittet om inntekter som ikke inngår i inntektsstatistikken under Definisjoner). Statistikken viser generell utvikling i inntekts- og formuesnivå og fordelingen av inntekt og formue blant ulike husholdningstyper og andre grupper.
Definisjoner
-
Begrepene som er gitt her, er forklart i hht. den betydning de har i denne statistikken. Disse forklaringene kan avvike fra den allmenne definisjonen av begrepene.
Husholdning / privathusholdning
Som en husholdning regnes alle personer som er fast bosatt i boligen og som har felles husholdningsøkonomi. Statistikken omfatter bare personer i privathusholdninger. Privathusholdninger inkluderer ikke personer som er registrert bosatt på institusjon.
Studenthusholdning
En studenthusholdning er definert som en husholdning der hovedinntektstaker ikke er definert som primært yrkestilknyttet eller trygdemottaker, men mottar studielån fra Lånekassen.
Hovedinntektstaker
Hovedinntektstaker er den personen i husholdningen som har fått registrert høyest samlet inntekt før skatt. I de tilfellene der det ikke er noen inntektstakere i husholdningen, er eldste person hovedinntektstaker.
Samlet inntekt
Summen av yrkesinntekter, kapitalinntekter, skattepliktige og skattefrie overføringer i løpet av kalenderåret. Fastsatt skatt og andre negative overføringer er ikke trukket fra.
Inntekt etter skatt
Samlet inntekt der fastsatt skatt og negative overføringer er trukket fra.
Yrkesinntekter
Yrkesinntekter er summen av lønnsinntekter og næringsinntekter i løpet av kalenderåret. Sykepenger og foreldrepenger er ikke inkludert i yrkesinntekt etter 2006.
Næringsinntekter
Næringsinntekter er overskudd fra næringsvirksomhet.
Kapitalinntekter
Kapitalinntekter omfatter renteinntekter, aksjeutbytte, realisasjonsgevinster og andre typer kapitalinntekter i løpet av kalenderåret. Til fradrag kommer årets realisasjonstap.
Skattepliktige overføringer
Skattefrie overføringer omfatter stønader som f. eks. barnetrygd, bostøtte, studiestipend, sosialhjelp, grunn- og hjelpestønad, engangsstønad ved fødsel og adopsjon, registrerte barnebidrag og kontantstøtte. Barnebidrag mottatt gjennom private avtaler registreres ikke, og er derfor ikke med i statistikkgrunnlaget.
Skattefrie overføringer
Skattefrie overføringer omfatter stønader som f. eks. barnetrygd, bostøtte, studiestipend, sosialhjelp, grunn- og hjelpestønad, engangsstønad ved fødsel og adopsjon, registrerte barnebidrag og kontantstøtte. Barnebidrag betalt gjennom private avtaler registreres ikke, og er derfor ikke med i statistikkgrunnlaget.
Fastsatt skatt og negative overføringer
Inntekts- og formuesskatt til stat og kommune og negative overføringer i løpet av kalenderåret. Negative overføringer er for eksempel pensjonspremier i arbeidsforhold og betalt barnebidrag gjennom offentlig ordning.
Beregnet realkapital
Beregnet verdi av eiendom, anlegg, eiendeler mv. For primær- og sekundærboliger, næringseiendom, skog og gårdsbruk gjelder beregnet markedsverdi. For annen fast eiendom, driftsløsøre og andre eiendeler i næring samt innbo og løsøre gjelder skattemessig formuesverdi.
Primærbolig
Er den bolig hvor eier har folkeregistrert adresse ved årets utgang. Verdsetting er beregnet markedsverdi. Man kan kun eie én primærbolig. I inntekts- og formuesstatistikken regnes ikke våningshus på gårdsbruk som primærbolig.
Sekundærbolig
Bolig man eier som ikke er primærbolig. Dette gjelder blant annet pendlerbolig, utleiebolig og helårsbolig brukt som fritidsbolig. Verdsetting er beregnet markedsverdi. Hytter og fritidsboliger regnes ikke som sekundærbolig.
Beregnet bruttofinanskapital
Omfatter bankinnskudd, andeler i aksje-, obligasjons- og pengemarkedsfond, aksjer, formue i aksjesparekonto, obligasjoner og andre verdipapirer.
Før 2008 ble det gitt en rekke rabatter vedrørende verdsettingen av børsnoterte aksjer og ikke-noterte aksjer, aksjefond, grunnfondsbevis mv. I formuesstatistikken er disse verdiene satt lik ligningsverdi.
Mellom 2008 og 2016 ble det ikke gitt aksjerabatter. Ligningsverdier vil dermed være tilnærmet lik markedsverdier.
I 2017 og 2018 er det på nytt innført aksjerabatter i beskatningen av slik finansformue. I disse årene er verdiene i formuesstatistikken imidlertid oppjustert til antatt markedsverdier eller omsetningsverdier.
Beregnet bruttoformue
Summen av beregnet realkapital og beregnet bruttofinanskapital.
Gjeld
Omfatter gjeld til fordringshavere samt andel av boligselskapets gjeld for eiere i borettslag. Det er fra 2017 oppgitt markedsverdi av gjeld med skattemessige verdsettelsesrabatter. Før 2017 var det ingen forskjell mellom skattepliktig gjeld og markedsverdi av gjeld.
I 2017 og 2018 ble det innført en forholdsmessig reduksjon i sum gjeld som trekkes fra i beregning av formuesskatt, der reduksjonen avhenger av hvilke formuesobjekter en eier.
I inntekts- og formuesstatistikken er det imidlertid sum gjeld før eventuell gjeldsreduksjon som inngår i formuesdefinisjonen.
Beregnet nettoformue
Beregnet bruttoformue fratrukket gjeld.
Medianinntekten
Det inntektsbeløpet som deler en fordeling i to like store grupper, etter at inntekten er sortert stigende (eller synkende). Dersom fordelingen gjelder husholdninger, vil det være like mange husholdninger med inntekt over som under medianinntekten.
Inntekt per forbruksenhet / Ekvivalentinntekt
For å kunne sammenligne inntektsnivået etter skatt mellom forskjellige husholdninger (som en tilnærming til å sammenligne levestandard), er det vanlig at man i tillegg til husholdningsinntekten også tar hensyn til antall personer i husholdningen. Dette gjøres ved å dividere husholdningsinntekten på antall forbruksvekter eller forbruksenheter i husholdningen. Antall forbruksenheter beregnes ved hjelp av såkalte ekvivalensskalaer. Forbruksenhetene gjør at man både tar hensyn til at husholdninger med mange personer trenger høyere inntekt enn husholdninger med få personer for å ha tilsvarende levestandard, og at husholdninger med mange personer vil ha stordriftsfordeler når det gjelder flere goder (f.eks. TV, vaskemaskin, avis, bredbåndstilknytning, elektrisitetsutgifter etc.). Det eksisterer flere typer ekvivalensskalaer som brukes i ulike sammenhenger. I inntekts- og formuesstatistikken benyttes i hovedsak den såkalte EU-skalaen (se nedenfor).
Forbruksenheter beregnet etter EU-skalaen
tilordner første voksne i husholdningen vekt=1, deretter de neste voksne vekt=0,5 og barn under 17 år vekt=0,3. Ifølge denne ekvivalensskalaen må f.eks. en husholdning på to voksne og to barn ha en husholdningsinntekt som er 2,1 ganger så høy som en enslig for å ha samme økonomiske velferd.
Forbruksenheter beregnet etter OECD-skalaen
tilordner første voksne i husholdningen vekt=1, deretter de neste voksne vekt=0,7 og barn under 17 år vekt=0,5. Ifølge denne ekvivalensskalaen må f.eks. en husholdning på to voksne og to barn ha en husholdningsinntekt som er 2,7 ganger så høy som en enslig for å ha samme økonomiske velferd.
Lavinntektsgrense
Lavinntektsgrensene beregnes som en gitt andel av median inntekt etter skatt per forbruksenhet i hele befolkingen, ved å bruke EUs eller OECDs metode for å beregne inntekt etter skatt per forbruksenhet. Vanlig brukte andeler er 50 eller 60 prosent av median inntekt etter skatt per forbruksenhet. Det finnes ingen fast definert lavinntektsgrense i Norge. Statistisk sentralbyrå beregner ulike lavinntektsgrenser som er relative til inntektsnivået i befolkningen som helhet, og som dermed følger inntektsutviklingen og kan sammenlignes på tvers av ulike typer husholdninger.
Person med lavinntekt
Personer som tilhører en husholdning som har en årlig inntekt etter skatt per forbruksenhet under lavinntektsgrensen.
Yrkestilknyttet
I inntekts-og formuesstatistikken regnes en person som yrkestilknyttet dersom årlig lønn og/eller næringsinntekt er større enn to ganger folketrygdens grunnbeløp. Fram til og med inntektsåret 2010 ble folketrygdens minsteytelser til enslige alders- og uførepensjonister brukt som grense. Denne definisjonen av yrkestilknyttet skiller seg fra begrepet «sysselsatt», som angir hvorvidt en person er i et arbeidsforhold på et gitt tidspunkt.
Enslige forsørgere
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker er "mor/far med barn der yngste barns alder er 0-17 år".
Alderspensjonister
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker har status som alderspensjonist ifølge NAV.
Uføretrygdede
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker har status som uføretrygdet ifølge NAV. Før 2015 var tilsvarende definisjon mottakere av varig uførepensjon, foreløpig uførestønad, tidsbegrenset uførestønad og behovsprøvd barnetillegg til de med tidsbegrenset uførestønad. Barnetillegg er inkludert fra og med 2007.
Pensjonister med avtalefestet pensjon (AFP-pensjonister)
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker har status som AFP-pensjonist ifølge NAV.
Etterlattepensjonister (gjenlevende ektefelle)
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker har status som etterlattpensjonist ifølge NAV (gjenlevende ektefelle).
Minstepensjonister
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker mottar pensjon med minste pensjonsnivå, eller som mottar særtillegg eller pensjonstillegg ifølge NAV. I NAV sin egen definisjon av minstepensjonist regnes kun de som mottar pensjon med minste pensjonsnivå.
I statistikken kan denne gruppen sees på under ett, eller deles inn i personer som mottar minste nivå av alderspensjon fra folketrygden, eller uføre som mottar minsteytelse for uføretrygd.
Mottakere av arbeidsavklaringspenger (AAP)
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker har nedsatt arbeidsevne og mottar arbeidsavklaringspenger fra NAV per desember i inntektsåret. Til og med inntektsåret 2009 var tilsvarende definisjon «langtidssyke», og disse ble definert som personer som mottok rehabiliterings- og attføringspenger, var yrkeshemmet under utredning/i ventefase og yrkeshemmede på tiltak. Frem til 2005 omfattet ikke yrkeshemmede de på tiltak under folketrygden (skole, egen etablering og hospitering) og yrkeshemmede på arbeidspraksis som mottar attføringspenger.
Personer med nedsatt arbeidsevne som ikke mottar arbeidsavklaringspenger (AAP)
Personer som er registrert med nedsatt arbeidsevne hos NAV, men som ikke mottok AAP i desember i inntektsåret.
Langtidsledige
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker har vært registrert som arbeidsledig i sammenhengende 6 måneder eller mer i løpet av året.
Sosialhjelpsmottakere
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker har mottatt sosialhjelp i løpet av året.
Aleneboende
Personer som er eneste person i en husholdning.
Innvandrere
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Norskfødte med innvandrerforeldre
Personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Flyktning
Personer som har innvandret til Norge av fluktgrunner.
Personer med flyktningbakgrunn
Personer i husholdninger der hovedinntektstaker er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Alder
Fylte år ved utgangen av året.
Sosioøkonomisk status
Beskrives gjennom graden av yrkestilknytning og mottak av ulike overføringer (se forklaring ovenfor).
Gruppen yrkestilknyttede deles i selvstendige og ansatte. Dersom næringsinntekten er større enn lønnsinntekten, blir personen klassifisert som selvstendig næringsdrivende, i motsatt tilfelle som ansatt.
Vi har følgende sosioøkonomiske grupper i inntektsstatistikken:
- Yrkestilknyttede
- Selvstendig næringsdrivende i primærnæringer
- Selvstendig næringsdrivende i andre næringer
- Ansatte - Ikke-yrkestilknyttede
- Pensjonister og trygdede
- Andre ikkeyrkestilknyttede
Nærmere om inntektsbegrepene og inntekter som ikke inngår i inntektsstatistikken
Inntekt etter skatt omfatter summen av alle yrkesinntekter (lønn- og næringsinntekter), kapitalinntekter (renteinntekter av bankinnskudd og avkastning på diverse verdipapirer) samt ulike overføringer (for eksempel pensjoner, barnetrygd, bostøtte og sosialhjelp). Til fratrekk kommer utlignet skatt og negative overføringer (det vil si pensjonspremier i arbeidsforhold og betalt barnebidrag).
Dette inntektsbegrepet ligger tett opp til den «praktiske» definisjonen av inntekt, slik blant annet Canberra-rapporten anbefaler (United Nations Economic Commision for Europe 2011).
Selv om inntektsbegrepet omfatter de fleste kontante inntekter som husholdningene mottar, vil det også være andre faktorer som i stor grad påvirker inntektsnivået til barn og voksne, men som ikke omfattes av denne inntektsdefinisjonen. Dette gjelder følgende komponenter:
- Verdien av alle offentlige tjenester, som for eksempel verdien av alle kommunale og statlige helsetjenester og støtte til utdanning. Det har blitt vist at den økonomiske verdien av slike tjenester er betydelig for husholdningene (Nørgaard 2001), og at slike inntekter er med på å jevne ut inntektsforskjeller (Aaberge m.fl. 2010, OECD 2011).
- Verdien av hjemmeproduksjon. Dette kan omfatte ubetalte omsorgstjenester fra slektninger, naboer og venner, eller verdien av den egeninnsatsen en selv utfører i egen bolig og som en ellers måtte kjøpe i markedet. Beregninger har vist at verdien av ulønnet husarbeid er betydelig i det norske samfunnet (Reiakvam og Skoglund 2009). Det er også grunn til å tro at denne inntektskomponenten har en betydelig utjevnende effekt på inntektsfordelingen (Mattila-Wiro 2004, Tsakloglou m.fl. 2010, UNECE 2017).
- Verdien av boligtjenester og andre varige konsumgoder. Dette omfatter den økonomiske fordelen husholdningen har av å bo i egen bolig, framfor å være leietakere. I tillegg omfatter denne inntektsposten tilsvarende fordel en har av å eie ulike varige forbruksgoder som for eksempel vaskemaskin, komfyr, kjøleskap etc. (UNECE 2011).
- Inntekter som unndras beskatning eller inntekter opptjent ved ulovlig virksomhet er ikke med.
- Prinsipielt skulle inntektsbegrepet omfatte alle kapitalinntekter, herunder avkastningen av egen bolig og husholdningskapital, mens kapitalutgifter, typisk renteutgifter, skulle bli trukket fra. Når dette ikke er gjort, skyldes det at inntektsstatistikken ikke har gode nok opplysninger om den økonomiske fordelen en har av å bo i egen bolig. Derimot foreligger det fullstendige opplysninger om husholdningenes renteutgifter, som i sin helhet kan trekkes fra på selvangivelsen. Som en grov korreksjon for at inntekt av egen bolig ikke er med i inntektsbegrepet, har en valgt ikke å gjøre fratrekk for renteutgifter.
- Nye regler for utregning av barnebidrag ble innført fra og med 1. oktober 2003. Mottatte barnebidrag ble fra denne datoen skattefri inntekt. Fra og med 2004 omfatter inntektsstatistikken kun mottatte og betalte barnebidrag som er underlagt offentlig avtale. Mottatte barnebidrag gjennom private avtaler inngår ikke i inntektsbegrepet, og betalt privat bidrag trekkes heller ikke fra yterens inntekt.
- Skattefrie leieinntekter som utleie av bolig når eieren har brukt minst halvparten av den til egen bolig, inngår heller ikke i inntektsstatistikken.
En del kommunale ytelser inngår heller ikke i inntektsbegrepet, som f.eks. kommunal bostøtte eller kommunal kontantstøtte. Det er heller ikke gjort fratrekk for kommunal eiendomsskatt
- Yrkestilknyttede
-
Husholdningstyper
følger standard klassifikasjon, se oversikt over husholdningstyper her:
https://www.ssb.no/a/metadata/conceptvariable/vardok/2016/nb
Administrative opplysninger
-
Seksjon for inntekts- og levekårsstatistikk
-
Nasjonalt nivå, fylkes- og kommunenivå samt bydeler for de fire største byene.
-
Årlig. Statistikken blir frigitt i 4. kvartal ett år etter det aktuelle inntektsåret.
-
Inntekts- og formuesstatistikk for husholdninger blir brukt i framstillingen av Eurostat sine strukturelle indikatorer over lavinntekt og inntektsfordeling (EU-Silc - Statistics on Income and Living Conditions). Mikrodata for utvalgte år inngår i tillegg i databasen Luxembourg Income Study (LIS). I tillegg inngår inntektsdata i den nordiske publikasjonen "Social trygghed i de nordiske lande" (Nordisk Socialstatistiske Komite), og i OECD sin Income Distribution Database.
-
Rådatafiler med inntektsdata som har gått i gjennom koplings- og estimeringsprogram blir lagret.
Bakgrunn
-
Formålet med statistikken er å gi tall for de økonomiske ressursene husholdningene har til sparing og forbruk. Dette gir grunnlaget for informasjon om helt sentrale forhold ved levekårs- og velferdsutviklingen i samfunnet, som bla.:
- hvilke typer inntekter husholdningene har og størrelsen på disse
- husholdningenes formue og gjeld – størrelser og hva de består i
- hvordan inntekt og formue er fordelt mellom husholdningene.
Dette gir mulighet til å måle økonomisk ulikhet, beregne omfanget av lavinntekt, gjeldsbelastning, yrkestilknytning og andre forhold og å se hvordan dette varierer mellom ulike husholdningstyper, befolkningsgrupper, regioner mm.
Inntekts- og formuesundersøkelsen for husholdninger var en representativ utvalgsundersøkelse som ble gjennomført årlig fra 1986 til 2004. Undersøkelsen benyttet opplysninger om husholdningenes sammensetning fra ulike utvalgsundersøkelser om levekår og forbruk. Inntekter ble innhentet på papir fra Skattedirektoratet frem til 1992. I tillegg ble en rekke skattefrie inntekter hentet inn elektronisk fra ulike etater som for eksempel NAV, Husbanken og Lånekassen. Fra 1993 har SSB kunnet motta alle inntekter elektronisk da også data fra skattemeldingen (tidligere selvangivelsen) ble tilgjengelig i elektronisk form. Fra 2005 har man også etablert husholdninger ved hjelp av registeropplysninger. Dette innebærer at det nå kan presenteres en heldekkende inntekts- og formuesstatistikk med husholdning som statistisk enhet.
-
De viktigste brukerne er Finansdepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet, Barne- og familiedepartementet, Helsedirektoratet, NAV, regionale og lokale myndigheter og forskningsmiljøene innen områdene husholdningsøkonomi, skatteforskning og levekår generelt.
Skattemodellen «LOTTE», som benyttes av Statistisk sentralbyrå og brukes til skattesimuleringer og skatteforskning, blir årlig oppdatert med data fra inntekts- og formuesstatistikken for husholdninger.
I tillegg er allmennheten og presse hyppige brukere av statistikken.
Datagrunnlaget er svært detaljert og gir dermed grunnlag for flere oppsett og fordelinger enn det som SSB selv publiserer.
-
Statistikken er gratis og tilgjengelig for alle ved at den legges ut på SSBs nettsider (www.ssb.no/ifhus). Ingen eksterne brukere har tilgang til denne statistikken før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er blant de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne
-
Skattestatistikk for personer er et viktig grunnlag for inntekts- og formuesstatistikk i Statistisk sentralbyrå. Skattestatistikken inneholder opplysninger fra alle postene i skattemeldingen for alle personer med et skatteforhold til Norge, samt fastsatte skatter. Statistikken ble først tilgjengelig som totaltelling fra register fra og med årgangen 1993.
-
Statistikkloven av 1989 §§2-1, 3-2 (adm. edb-systemer).
-
Ikke relevant.
Produksjon
-
Statistikken omfatter alle bosatte personer i landet og som også tilhørte en privathusholdning per 31.12. i inntektsåret. Det innebærer at personer som er registrert fast bosatt på institusjon ikke er inkludert. Fra og med 2013 er bosatte som studerer i utlandet også utelatt fra privathusholdningene.
Den registerbaserte inntekts- og formuesstatistikken er fra og med 2004 en totaltelling. Faktiske husholdninger er avledet fra formelle husholdninger, se statistikken "familier og husholdninger". Med faktisk husholdning menes de som til daglig bor sammen og har en felles økonomi. Med utgangspunkt i formell husholdning dannes faktisk husholdning ved at borteboende studenter skilles ut fra foreldrehusholdningen. Utvalgsundersøkelser tyder på at mindre enn 10 prosent av landets vel 200 000 studenter faktisk bor hjemme. I tillegg benyttes en del annen informasjon for å få flere samboere registrert i felles husholdning, og data fra NAV for å identifisere flere institusjonsbeboere.
-
Inntekts- og formuesopplysninger er fremkommet ved å koble ulike administrative og statistiske datakilder for hele befolkningen per. 31.12. i inntektsåret. Inntektsopplysninger og biografiske opplysninger er hentet inn fra følgende kilder:
- Opplysninger fra skattemeldingene (lønn, næringsinntekt, kapitalinntekter, pensjon, formue, eiendom, skatter med videre)
- Skatteoppgjørsregisteret A-meldingen (arbeidsledighetstrygd, diverse skattefrie overføringer)
- NAV (barnetrygd, grunn- og hjelpestønad, kontantstøtte med videre)
- KOSTRA (sosialhjelp)
- Lånekassen (studielån og studiestipend)
- Statistisk sentralbyrås utdanningsstatistikk (høyeste fullførte utdanning)
- Statistisk sentralbyrås husholdningsstatistikk (grunnlaget for husholdningsenhetene)
Representativ utvalgsundersøkelse i perioden 1986-2004. Fulltelling fra og med 2004.
-
Opplysninger blir innhentet fra ulike registre, jf. avnittet om Datakilder og utvalg.
Det blir foretatt konsistenskontroller ved å sammenligne opplysninger fra ulike kilder.
Den utvalgsbaserte statistikken ble veid ved hjelp av et kalibreringsprogram. Denne estimeringsmetoden gjør at utvalget viser de samme størrelser som en kjenner fra registerstatistikken (for populasjonen) for utvalgte variabler.
-
Ikke relevant
-
Bruk og lagring av innsamlede data fra oppgavegiverne skjer i samsvar med krav stilt i Statistikklovens bestemmelser for å sikre at konfidensiell informasjon ikke kommer på avveie.
Dersom en variabel er inndelt slik at det blir færre enn 11 observasjoner, publiseres ikke tall for denne inndelingen.
-
Gjennom tidene har det skjedd endringer i inntektsbegrepet som følge av endringer i skattesystemet og tilgang til nye inntektskomponenter fra registre.
En slik endring gjelder barnebidrag. I forbindelse med endringer i bidragsreglene fra og med 1. oktober 2003, ble denne inntektskomponenten skattefri. Etter denne endringen inneholder Inntektsstatistikk for husholdninger kun betalt barnebidrag underlagt offentlig avtale. Betalt barnebidrag gjennom private avtaler inngår ikke.
Fra og med inntektsåret 2006 er syke- og foreldrepenger skilt ut fra lønnsinntekt og næringsinntekt, og lagt til skattepliktige overføringer. Sykepengene omfatter utbetalinger fra folketrygden inklusive feriepenger på tidligere utbetalte sykepenger. Før 2006 inngår syke- og foreldrepenger i yrkesinntekt.
Det har også skjedd flere endringer i beregningen av husholdningenes formue. Fra og med 2010 har SSB for eksempel estimert markedsverdi av primær- og sekundærboliger, mens det tidligere bare ble gitt statistikk for den skattemessige verdien. Fra og med inntektsåret 2013 inkluderer også statistikken beregnet markedsverdi av næringseiendom, mens det fra og med 2017 også har blitt beregnet markedsverdi på skog- og gårdsbruk.
Før 2008 er det ligningsverdier som ligger til grunn for verdifastsettelsen av finanskapital.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
En del feil ved innsamling og bearbeiding av dataene er uunngåelig. Det kan være kodefeil, feil i it-behandlingen etc. Det er utført et omfattende arbeid for å minimalisere disse feilene, og vi anser disse feiltypene for å være relativt ubetydelige.
Etablering av faktiske husholdninger er omtalt i avsnittet Omfang. Det blir brukt registeropplysninger for å kartlegge husholdningssammensetning. Registeropplysningene vil i enkelte tilfeller avvike fra reell husholdningssammensetning.
Feilkilder og usikkerhet før 2004
Fra og med inntektsåret 2004 er statistikken en totaltelling. For tidligere år med utvalgsbasert statistikk vil følgende gjelde:
Varians: Alle utvalgsundersøkelser er beheftet med en viss usikkerhet. Generelt blir resultatene mer usikre jo færre observasjoner de er basert på. Resultater som bygger på mindre enn 20 observasjoner blir derfor ikke publisert.
Grupper som er basert på relativt få observasjoner vil være meget sterkt influert av ekstreme observasjoner, dvs. observasjoner som avviker sterkt fra gjennomsnittet. I denne statistikken er ekstreme observasjoner i de fleste tilfeller tatt med, men utslagene til slike observasjoner er blitt forsøkt redusert ved justering (reduksjon) av husholdningsvektene. Et mål for variansen får vi ved å beregne størrelsen på standardfeilen på gjennomsnittet. Vi viser til NOS Inntekts- og formuesstatistikk for husholdninger for slike beregninger.
Skjevhet: Utvalgsskjevhet kan oppstå når fordelingen mellom visse grupper i utvalget ikke er den samme som den tilsvarende fordeling i totalpopulasjonen. En slik utvalgsskjevhet kan oppstå gjennom frafall. De fleste opplysningene til Inntekts- og formuesundersøkelsen er hentet fra administrative registre. Frafall er ikke noe problem for denne delen av materialet. Husholdningssammensetningen ble tidligere basert på intervju, og da var det frafall. Det ble imidlertid justert for frafallet ved å erstatte husholdningsopplysninger med opplysninger om familiesammensetning.
-
Ikke relevant
Analyser, artikler og publikasjoner

Inntektsnivået fremdeles lavere enn i 2015
Publisert 16. desember 2019Realinntektsnivået til norske husholdninger lå i 2018 på samme nivå som året før. Husholdningenes realinntekt lå dermed fremdeles 8 000 kroner lavere enn nivået i 2015.
Les artikkelen
Brems i formuesveksten
Publisert 14. januar 2020Norske husholdninger har hatt en sterk formuesvekst siden 2010. Fra 2017 til 2018 bremset utviklingen opp, samtidig som gjelden økte i samme takt som årene før.
Les artikkelen
Flere barn med vedvarende lave husholdningsinntekter
Publisert 18. februar 201910,7 prosent av alle barn tilhørte en husholdning med vedvarende lavinntekt i 2017, mot 10,3 prosent året før. Barn med innvandringsbakgrunn er i flertall, men de siste årene har det også blitt flere barn uten innvandrerbakgrunn i lavinntektsgruppen.
Les artikkelen
Flere kombinerer tidlig alderspensjon med yrkesinntekt
Publisert 14. november 2018Halvparten av menn med yrkesinntekt mellom 62 og 67 år mottok også alderspensjon fra folketrygden. Det samme gjaldt hver fjerde kvinne.
Les artikkelen
Mindre barnetrygd, mer i sosiale stønader
Publisert 29. november 2018Barnetrygd utgjør en stadig mindre andel av samlet inntekt for barnefamilier med lav inntekt. For både par og enslige med barn i denne gruppen har andre stønader som introduksjonsstønad, sosialhjelp og bostøtte blitt viktigere inntektskilder de seneste årene.
Les artikkelen
Formuesulikheten øker
Publisert 14. september 2018Data fra skattemeldingene og andre kilder viser at det er stor ulikhet både i fordelingen av boligformue og annen formue i Norge. Ulikheten har økt de siste årene; først og fremst fordi familiene med de største formuene har økt sin andel av totalformuen. Sammenligning av formuesutviklingen for ulike generasjoner tyder på at 68-generasjonen, født rundt 1950, har trukket vinnerloddet.
Les artikkelen
Aleneboende minstepensjonister har lite å rutte med
Publisert 6. desember 2019Andelen eldre i gruppen som har lavest inntekt, minker stadig. Noen eldre har likevel blitt hengende etter økonomisk, og det gjelder spesielt aleneboende alderspensjonister med minste pensjonsnivå. Mange har formue å tære på, men store deler av den er bundet opp i bolig.
Les artikkelen
Økonomi og levekår for lavinntektsgrupper 2019
Publisert 29. oktober 2019De fleste i Norge tilhører husholdninger med relativt god økonomi, selv om befolkningen som helhet opplevde en liten nedgang i realinntektene mellom 2014 og 2017. Samtidig har inntektsforskjellene vokst noe, og andelen i husholdninger med lavinntekt har økt.
Les publikasjonenKontakt
-
Jon Epland
-
Elisabeth Løyland Omholt
-
Christian Brovold
-
Lene Sandvik