Nøkkeltall
36,3 %
andel kvinner blant ledere (20-66 år)
2017 | 2018 | |
---|---|---|
1Det er brudd i tidsserien for arbeidsstyrkeindikatoren fra og med 2017 på grunn av nytt datagrunnlag. Se "om statistikken" for mer informasjon | ||
Andel barn 1-5 år i barnehage (prosent) | 91,3 | 91,7 |
Andel menn blant kommunestyrerepresentanter (prosent) | 61,0 | 61,0 |
Andel kvinner blant kommunestyrerepresentanter (prosent) | 39,0 | 39,0 |
Andel menn med høyere utdanning (prosent) | 29,5 | 30,0 |
Andel kvinner med høyere utdanning (prosent) | 37,2 | 38,0 |
Andel menn (20-66 år) i arbeidsstyrken (prosent) | 79,0 | 80,0 |
Andel kvinner (20-66 år) i arbeidsstyrken (prosent) | 74,6 | 75,4 |
Gjennomsnittlig bruttoinntekt, menn (kr) | 533 900 | 550 300 |
Gjennomsnittlig bruttoinntekt, kvinner (kr) | 369 600 | 382 000 |
Andel sysselsatte menn (20-66 år) som jobber deltid (prosent) | 19,6 | 18,8 |
Andel sysselsatte kvinner (20-66 år) som jobber deltid (prosent) | 42,7 | 41,3 |
Andel fedre som tar hele fedrekvoten eller mer av foreldrepengeperioden | 69,8 | 70,6 |
Grad av kjønnsbalansert næringsstuktur (skår) | 0,60 | 0,60 |
Andel menn blant sysselsatte (20-66 år) i offentlig sektor (prosent) | 29,9 | 29,9 |
Andel kvinner blant sysselsatte (20-66 år) i offentlig sektor (prosent) | 70,1 | 70,1 |
Andel menn blant sysselsatte (20-66 år) i privat sektor (prosent) | 63,4 | 63,2 |
Andel kvinner blant sysselsatte (20-66 år) i privat sektor (prosent) | 36,6 | 36,8 |
Andel menn blant ledere (20-66 år) (prosent) | 64,1 | 63,7 |
Andel kvinner blant ledere (20-66 år) (prosent) | 35,9 | 36,3 |
Grad av kjønnsbalanse i utdanningsprogram på videregående skole (skår) | 0,67 | 0,67 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Indikatorer for kjønnsliketilling. Skår per indikator, hele landet
Andel barn 1-5 år i barnehage | Kjønnsfordeling blant kommunestyrerepresentanter | Forholdet mellom kvinner og menn med høyere utdanning | Forholdet mellom kvinner og menn i arbeidsstyrken | Forholdet mellom menn og kvinners bruttoinntekt | Forholdet mellom menn og kvinners deltidsarbeid | Andel fedre som tar full fedrekvote, eller mer, av foreldrepengeperioden | Grad av kjønnsbalansert næringsstuktur | Kjønnsbalanse i offtentlig sektor | Kjønnsbalanse i privat sektor | Kjønnsfordeling blant ledere | Grad av kjønnsbalanserte utdanningsprogram i videregående skole | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 0,87 | 0,75 | 0,87 | 0,92 | 0,64 | 0,38 | 0,60 | 0,64 | 0,58 | 0,74 | 0,64 | 0,65 |
2009 | 0,89 | 0,75 | 0,86 | 0,92 | 0,66 | 0,39 | 0,61 | 0,62 | 0,59 | 0,74 | 0,66 | 0,66 |
2010 | 0,89 | 0,75 | 0,84 | 0,92 | 0,66 | 0,41 | 0,62 | 0,61 | 0,59 | 0,74 | 0,68 | 0,66 |
2011 | 0,90 | 0,76 | 0,83 | 0,93 | 0,66 | 0,39 | 0,65 | 0,61 | 0,59 | 0,74 | 0,69 | 0,66 |
2012 | 0,90 | 0,76 | 0,82 | 0,93 | 0,67 | 0,40 | 0,68 | 0,60 | 0,59 | 0,73 | 0,70 | 0,66 |
2013 | 0,90 | 0,76 | 0,81 | 0,93 | 0,67 | 0,40 | 0,68 | 0,60 | 0,59 | 0,73 | 0,71 | 0,67 |
2014 | 0,90 | 0,78 | 0,82 | 0,93 | 0,67 | 0,41 | 0,68 | 0,60 | 0,59 | 0,73 | 0,72 | 0,68 |
2015 | 0,91 | 0,78 | 0,81 | 0,93 | 0,67 | .. | 0,70 | 0,60 | 0,60 | 0,73 | 0,70 | 0,68 |
2016 | 0,91 | 0,78 | 0,80 | 0,93 | 0,69 | 0,47 | 0,70 | 0,60 | 0,60 | 0,73 | 0,71 | 0,68 |
2017 | 0,91 | 0,78 | 0,79 | 0,94 | 0,69 | 0,46 | 0,70 | 0,60 | 0,60 | 0,73 | 0,72 | 0,67 |
2018 | 0,92 | 0,78 | 0,79 | 0,94 | 0,69 | 0,46 | 0,71 | 0,60 | 0,60 | 0,74 | 0,73 | 0,67 |
Tabell 2
Andel menn og kvinner med høyere utdanning, hele landet.
Andel menn med høyere utdanning (prosent) | Andel kvinner med høyere utdanning (prosent) | |
---|---|---|
2008 | 23,7 | 27,3 |
2009 | 23,9 | 27,8 |
2010 | 24,0 | 28,4 |
2011 | 25,6 | 30,7 |
2012 | 26,0 | 31,6 |
2013 | 26,2 | 32,3 |
2014 | 28,1 | 34,3 |
2015 | 28,6 | 35,4 |
2016 | 29,1 | 36,3 |
2017 | 29,5 | 37,2 |
2018 | 30,0 | 38,0 |
Tabell 3
Andel fedre som tar full fedrekvote eller mer av foreldrepengeperioden, etter fylke
Andel fedre som tar hele fedrekvoten eller mer av foreldrepengeperioden | |
---|---|
Østfold | 65,7 |
Akershus | 73,9 |
Oslo | 68,9 |
Hedmark | 68,0 |
Oppland | 69,7 |
Buskerud | 70,4 |
Vestfold | 67,9 |
Telemark | 66,4 |
Aust-Agder | 67,3 |
Vest-Agder | 68,7 |
Rogaland | 72,4 |
Hordaland | 72,1 |
Sogn og Fjordane | 76,0 |
Møre og Romsdal | 73,0 |
Trøndelag | 74,4 |
Nordland | 66,5 |
Troms - Romsa | 71,2 |
Finnmark - Finnmárku | 64,4 |
Tabell 4
Andel barn (1-5 år) i barnehage, etter fylke og år
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Østfold | 83,5 | 85,3 | 86,1 | 86,9 | 87,7 | 87,5 | 88,2 | 88,6 | 89,1 | 89,6 | 89,9 |
Akershus | 89,4 | 90,7 | 91,1 | 91,0 | 91,4 | 91,3 | 91,8 | 91,8 | 92,4 | 92,6 | 92,5 |
Oslo | 81,3 | 83,4 | 84,7 | 84,8 | 85,3 | 85,0 | 85,7 | 86,5 | 87,8 | 88,2 | 89,2 |
Hedmark | 88,1 | 89,5 | 91,0 | 91,3 | 91,5 | 91,5 | 91,7 | 92,5 | 92,9 | 92,4 | 92,3 |
Oppland | 88,5 | 89,1 | 89,9 | 90,5 | 91,1 | 91,2 | 91,1 | 90,9 | 91,1 | 91,3 | 92,6 |
Buskerud | 87,5 | 88,4 | 89,0 | 89,5 | 89,7 | 89,6 | 90,1 | 89,8 | 90,5 | 90,7 | 90,8 |
Vestfold | 87,4 | 88,8 | 89,4 | 89,9 | 89,3 | 89,3 | 89,5 | 89,8 | 90,3 | 90,9 | 91,4 |
Telemark | 87,9 | 89,3 | 90,3 | 90,5 | 90,5 | 90,1 | 90,5 | 90,4 | 91,7 | 91,5 | 92,4 |
Aust-Agder | 84,7 | 86,5 | 88,4 | 88,3 | 89,2 | 90,3 | 90,5 | 91,0 | 91,6 | 90,9 | 91,8 |
Vest-Agder | 85,1 | 86,4 | 87,4 | 88,7 | 89,4 | 87,7 | 88,5 | 89,2 | 89,8 | 89,8 | 90,0 |
Rogaland | 85,9 | 87,2 | 87,8 | 88,2 | 88,7 | 88,8 | 88,5 | 89,1 | 90,0 | 89,8 | 90,0 |
Hordaland | 87,0 | 88,0 | 88,6 | 89,5 | 90,9 | 90,8 | 91,1 | 91,1 | 91,4 | 91,9 | 92,7 |
Sogn og Fjordane | 90,1 | 91,8 | 91,6 | 91,9 | 92,1 | 91,9 | 92,8 | 91,9 | 92,8 | 93,5 | 93,4 |
Møre og Romsdal | 89,2 | 91,0 | 91,7 | 92,2 | 92,5 | 92,6 | 92,5 | 92,6 | 92,6 | 92,4 | 93,2 |
Trøndelag | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | 94,4 |
Nordland | 90,2 | 91,0 | 92,4 | 92,5 | 91,6 | 92,0 | 91,7 | 92,5 | 92,4 | 93,3 | 93,4 |
Troms - Romsa | 90,9 | 92,0 | 92,7 | 92,9 | 94,0 | 94,2 | 93,4 | 93,4 | 93,5 | 94,4 | 94,9 |
Finnmark - Finnmárku | 87,2 | 88,6 | 88,6 | 90,3 | 90,3 | 91,3 | 90,1 | 90,0 | 90,3 | 90,4 | 90,9 |
Tabell 5
Indikatorer for kjønnslikestilling, etter fylke
Andel barn 1-5 år i barnehage (prosent) | Andel menn blant kommunestyrerepresentanter (prosent) | Andel kvinner blant kommunestyrerepresentanter (prosent) | Andel menn med høyere utdanning (prosent) | Andel kvinner med høyere utdanning (prosent) | Andel menn (20-66 år) i arbeidsstyrken (prosent) | Andel kvinner (20-66 år) i arbeidsstyrken (prosent) | Gjennomsnittlig bruttoinntekt, menn (kr) | Gjennomsnittlig bruttoinntekt, kvinner (kr) | Andel sysselsatte menn (20-66 år) som jobber deltid (prosent)1 | Andel sysselsatte kvinner (20-66 år) som jobber deltid (prosent)1 | Andel fedre som tar hele fedrekvoten eller mer av foreldrepengeperioden | Grad av kjønnsbalansert næringsstuktur (skår) | Andel menn blant sysselsatte (20-66 år) i offentlig sektor (prosent) | Andel kvinner blant sysselsatte (20-66 år) i offentlig sektor (prosent) | Andel menn blant sysselsatte (20-66 år) i privat sektor (prosent) | Andel kvinner blant sysselsatte (20-66 år) i privat sektor (prosent) | Andel menn blant ledere (20-66 år) (prosent) | Andel kvinner blant ledere (20-66 år) (prosent) | Grad av kjønnsbalanse i utdanningsprogram på videregående skole (skår) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | ||||||||||||||||||||
1Ny metode for beregning av stillingsprosent gjør at deltidsindikatoren er oppdatert med nye tall fra 2016-2018. Tidligere årganger er ikke direkte sammenlikbare | ||||||||||||||||||||
2Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag ble f.o.m. 1.1.2018 slått sammen til Trøndelag. De gamle og det nye fylkets resultater er derfor ikke direkte sammenliknbare, Tall for de gamle fylkene er å finne i statistikkbanken 2008-2018 | ||||||||||||||||||||
Østfold | 89,9 | 62,1 | 37,9 | 22,9 | 29,9 | 76,5 | 69,9 | 498 800 | 351 800 | 19,2 | 44,6 | 65,7 | 0,58 | 29,0 | 71,0 | 64,5 | 35,5 | 65,9 | 34,1 | 0,67 |
Akershus | 92,5 | 55,6 | 44,4 | 35,5 | 41,5 | 82,6 | 77,7 | 632 400 | 426 100 | 15,3 | 32,7 | 73,9 | 0,65 | 31,2 | 68,8 | 60,8 | 39,2 | 63,9 | 36,1 | 0,72 |
Oslo | 89,2 | 61,0 | 39,0 | 48,6 | 53,4 | 79,6 | 76,4 | 624 300 | 436 100 | 19,3 | 29,5 | 68,9 | 0,74 | 35,6 | 64,4 | 57,2 | 42,8 | 59,5 | 40,5 | 0,76 |
Hedmark | 92,3 | 59,6 | 40,4 | 21,6 | 31,0 | 78,8 | 72,8 | 476 900 | 353 300 | 21,8 | 48,4 | 68,0 | 0,56 | 30,6 | 69,4 | 66,1 | 33,9 | 63,0 | 37,0 | 0,65 |
Oppland | 92,6 | 60,1 | 39,9 | 21,5 | 31,2 | 80,8 | 75,4 | 486 900 | 357 100 | 21,8 | 50,3 | 69,7 | 0,55 | 28,5 | 71,5 | 65,6 | 34,4 | 64,2 | 35,8 | 0,64 |
Buskerud | 90,8 | 59,0 | 41,0 | 27,0 | 33,8 | 80,9 | 75,5 | 545 100 | 374 800 | 17,9 | 42,5 | 70,4 | 0,59 | 27,5 | 72,5 | 63,2 | 36,8 | 65,5 | 34,5 | 0,66 |
Vestfold | 91,4 | 60,3 | 39,7 | 27,2 | 34,1 | 78,5 | 72,4 | 527 600 | 360 400 | 19,4 | 45,4 | 67,9 | 0,59 | 27,8 | 72,2 | 64,0 | 36,0 | 68,1 | 31,9 | 0,68 |
Telemark | 92,4 | 64,9 | 35,1 | 22,7 | 31,3 | 77,2 | 72,0 | 501 700 | 349 200 | 19,7 | 49,6 | 66,4 | 0,55 | 26,5 | 73,5 | 66,1 | 33,9 | 65,2 | 34,8 | 0,66 |
Aust-Agder | 91,8 | 64,4 | 35,6 | 25,3 | 33,4 | 75,4 | 70,7 | 502 600 | 347 000 | 21,3 | 51,8 | 67,3 | 0,57 | 29,0 | 71,0 | 65,4 | 34,6 | 65,7 | 34,3 | 0,65 |
Vest-Agder | 90,0 | 64,0 | 36,0 | 26,2 | 34,3 | 77,6 | 72,4 | 512 500 | 341 900 | 21,5 | 51,8 | 68,7 | 0,56 | 27,6 | 72,4 | 65,1 | 34,9 | 67,2 | 32,8 | 0,65 |
Rogaland | 90,0 | 62,8 | 37,2 | 28,3 | 37,2 | 81,2 | 76,2 | 600 100 | 383 600 | 16,8 | 43,7 | 72,4 | 0,57 | 25,0 | 75,0 | 64,3 | 35,7 | 66,4 | 33,6 | 0,65 |
Hordaland | 92,7 | 62,6 | 37,4 | 30,5 | 39,2 | 80,8 | 77,0 | 553 700 | 375 100 | 18,5 | 42,6 | 72,1 | 0,59 | 30,1 | 69,9 | 62,8 | 37,2 | 64,5 | 35,5 | 0,66 |
Sogn og Fjordane | 93,4 | 61,0 | 39,0 | 22,5 | 34,4 | 82,9 | 79,7 | 509 000 | 364 200 | 20,1 | 46,0 | 76,0 | 0,51 | 25,4 | 74,6 | 68,5 | 31,5 | 60,8 | 39,2 | 0,63 |
Møre og Romsdal | 93,2 | 61,9 | 38,1 | 23,3 | 33,5 | 81,4 | 76,3 | 531 300 | 358 400 | 18,3 | 47,8 | 73,0 | 0,52 | 25,4 | 74,6 | 66,8 | 33,2 | 65,2 | 34,8 | 0,65 |
Trøndelag2 | 94,4 | .. | .. | 29,3 | 37,8 | 80,5 | 75,8 | 514 400 | 369 800 | 20,1 | 44,8 | 74,4 | 0,58 | 30,7 | 69,3 | 65,1 | 34,9 | 63,4 | 36,6 | 0,66 |
Nordland | 93,4 | 60,5 | 39,5 | 22,1 | 31,6 | 79,0 | 75,0 | 496 000 | 369 000 | 19,5 | 42,4 | 66,5 | 0,55 | 30,7 | 69,3 | 66,7 | 33,3 | 60,4 | 39,6 | 0,64 |
Troms - Romsa | 94,9 | 63,2 | 36,8 | 27,3 | 38,3 | 80,1 | 76,2 | 503 800 | 383 500 | 19,9 | 37,2 | 71,2 | 0,58 | 34,1 | 65,9 | 66,7 | 33,3 | 61,1 | 38,9 | 0,67 |
Finnmark - Finnmárku | 90,9 | 60,4 | 39,6 | 20,7 | 35,5 | 77,7 | 75,7 | 471 400 | 378 100 | 21,4 | 36,2 | 64,4 | 0,58 | 32,2 | 67,8 | 66,9 | 33,1 | 61,8 | 38,2 | 0,63 |
Tabell 6
Skår per likestillingsindikator, etter fylke
Andel barn 1-5 år i barnehage | Kjønnsfordeling blant kommunestyrerepresentanter | Forholdet mellom kvinner og menn med høyere utdanning | Forholdet mellom kvinner og menn i arbeidsstyrken | Forholdet mellom menn og kvinners bruttoinntekt | Forholdet mellom menn og kvinners deltidsarbeid1 | Andel fedre som tar hele fedrekvoten eller mer av foreldrepengeperioden | Grad av kjønnsbalansert næringsstuktur | Kjønnsbalanse i offtentlig sektor | Kjønnsbalanse i privat sektor | Kjønnsfordeling blant ledere | Grad av kjønnsbalanserte utdanningsprogram i videregående skole | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | ||||||||||||
1Ny metode for beregning av stillingsprosent gjør at deltidsindikatoren er oppdatert med nye tall fra 2016-2018. Tidligere årganger er ikke direkte sammenlikbare. | ||||||||||||
2Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag ble f.o.m. 1.1.2018 slått sammen til Trøndelag. De gamle og det nye fylkets resultater er derfor ikke direkte sammenliknbare. Tall for de gamle fylkene er å finne i statistikkbanken 2008-2017. | ||||||||||||
Tabelltittel ble endret 18. desember 2019 | ||||||||||||
Østfold | 0,90 | 0,76 | 0,76 | 0,91 | 0,71 | 0,43 | 0,66 | 0,58 | 0,58 | 0,71 | 0,68 | 0,67 |
Akershus | 0,93 | 0,89 | 0,85 | 0,94 | 0,67 | 0,47 | 0,74 | 0,65 | 0,62 | 0,78 | 0,72 | 0,72 |
Oslo | 0,89 | 0,78 | 0,91 | 0,96 | 0,70 | 0,65 | 0,69 | 0,74 | 0,71 | 0,86 | 0,81 | 0,76 |
Hedmark | 0,92 | 0,81 | 0,70 | 0,92 | 0,74 | 0,45 | 0,68 | 0,56 | 0,61 | 0,68 | 0,74 | 0,65 |
Oppland | 0,93 | 0,80 | 0,69 | 0,93 | 0,73 | 0,43 | 0,70 | 0,55 | 0,57 | 0,69 | 0,72 | 0,64 |
Buskerud | 0,91 | 0,82 | 0,80 | 0,93 | 0,69 | 0,42 | 0,70 | 0,59 | 0,55 | 0,74 | 0,69 | 0,66 |
Vestfold | 0,91 | 0,79 | 0,80 | 0,92 | 0,68 | 0,43 | 0,68 | 0,59 | 0,56 | 0,72 | 0,64 | 0,68 |
Telemark | 0,92 | 0,70 | 0,73 | 0,93 | 0,70 | 0,40 | 0,66 | 0,55 | 0,53 | 0,68 | 0,70 | 0,66 |
Aust-Agder | 0,92 | 0,71 | 0,76 | 0,94 | 0,69 | 0,41 | 0,67 | 0,57 | 0,58 | 0,69 | 0,69 | 0,65 |
Vest-Agder | 0,90 | 0,72 | 0,76 | 0,93 | 0,67 | 0,41 | 0,69 | 0,56 | 0,55 | 0,70 | 0,66 | 0,65 |
Rogaland | 0,90 | 0,74 | 0,76 | 0,94 | 0,64 | 0,39 | 0,72 | 0,57 | 0,50 | 0,71 | 0,67 | 0,65 |
Hordaland | 0,93 | 0,75 | 0,78 | 0,95 | 0,68 | 0,43 | 0,72 | 0,59 | 0,60 | 0,74 | 0,71 | 0,66 |
Sogn og Fjordane | 0,93 | 0,78 | 0,65 | 0,96 | 0,72 | 0,44 | 0,76 | 0,51 | 0,51 | 0,63 | 0,78 | 0,63 |
Møre og Romsdal | 0,93 | 0,76 | 0,70 | 0,94 | 0,67 | 0,38 | 0,73 | 0,52 | 0,51 | 0,66 | 0,70 | 0,65 |
Trøndelag2 | 0,94 | .. | 0,78 | 0,94 | 0,72 | 0,45 | 0,74 | 0,58 | 0,61 | 0,70 | 0,73 | 0,66 |
Nordland | 0,93 | 0,79 | 0,70 | 0,95 | 0,74 | 0,46 | 0,66 | 0,55 | 0,61 | 0,67 | 0,79 | 0,64 |
Troms - Romsa | 0,95 | 0,74 | 0,71 | 0,95 | 0,76 | 0,54 | 0,71 | 0,58 | 0,68 | 0,67 | 0,78 | 0,67 |
Finnmark - Finnmárku | 0,91 | 0,79 | 0,58 | 0,97 | 0,80 | 0,59 | 0,64 | 0,58 | 0,64 | 0,66 | 0,76 | 0,63 |
Om statistikken
Statistikken presenterer et sett med tolv indikatorer som er viktige og relevante for å beskrive graden av likestilling mellom kvinner og menn på lokalt og nasjonalt nivå. Indikatorene er basert på tilgjengelig registerstatistikk på kommunenivå.
Definisjoner
-
Arbeidsstyrken er summen av sysselsatte og arbeidsledige. Fra og med 2017 er arbeidsstyrken beregnet med utgangspunkt i ny datakilde (a-ordningen), og indikatoren er derfor ikke sammenlignbar med tidligere årganger.
Høyere utdanning defineres som universitets- og høyskoleutdanning på lavere eller høyere grad. Lavere grad innebærer: - alle som har fullført en universitets- og høgskoleutdanning av en varighet på inntil fire år fram til 1997/98. - alle som har fullført 120 studiepoeng eller mer i universitets- og høgskolesystemet fra og med 1998/99, men som ikke har fullført en høyere gradsutdanning. Høyere grad innebærer: - alle som har fullført en universitets- og høgskoleutdanning på mer enn 4 år. - alle som har fullført en forskerutdanning uansett periode. For mer informasjon, se Om statistikken, Utdanningsnivå http://www.ssb.no/emner/04/01/utniv/
Inntektsbegrepet består av alle skattepliktige inntekter som arbeidsinntekt, ulike pensjoner og kapitalinntekter. Det er viktig å være klar over at en sammenligning av bruttoinntekt mellom kvinner og menn ikke er helt uproblematisk. Mannen fører i større grad opp parets kapitalinntekter på sin selvangivelse selv om dette er felles inntekter. En sammenligning av gjennomsnittlig bruttoinntekt mellom kjønnene, spesielt i små kommuner, kan gi et skjevt bilde dersom enkeltpersoner i kommunen (oftest menn) har svært høye inntekter. Dersom menn i større grad fører kapitalinntekter på sin selvangivelse, sier dette likevel noe om hvem som har kontroll over pengene.
Deltid: Til og med 2014 definert som avtalt arbeidstid på mindre enn 30 timer i uka. Fra og med publisering i 2016 er deltid beregnet med bakgrunn i arbeidsgivers oppgitte stillingsprosent, og deltid er definert som stillingsprosent under 100. Indikatoren fra og med 2016 er ikke sammenlignbar med tidligere årganger.
Ledere er kodet som standard for yrkesklassifisering (her brukes et-siffernivå, 1. Lederyrker). Fra og med 2011 ligger ny yrkesstandard (STYRK-08) til grunn for indikatoren.
Andel fedre med fedrekvote eller mer: Alle menn som ble fedre i løpet av en toårsperiode som tok ut full fedrekvote eller mer av foreldrepengeperioden i løpet av barnets tre første leveår, og ut i fra det gjeldende regelverket om fedrekvotens lengde på det tidspunktet barnet ble født. Uavhengig av om far har rett til foreldrepermisjon eller ikke.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for inntekts- og levekårsstatistikk
-
Fylke og kommunenivå
-
Årlig, i desember
-
Ikke relevant
-
Ikke relevant
Bakgrunn
-
Likestilling mellom kvinner og menn kan belyses på mange måter og ved hjelp av forskjellige typer statistikk. Indikatorene for kjønnslikestilling i kommunene er basert på tilgjengelig registerstatistikk som finnes på kommunenivå. Indikatorene tilsvarer indikatorer som brukes for likestilling internasjonalt, men er også tilpasset norske forhold. Indikatorene gir tolv mål på ulike aspekter av likestilling. De tolv indikatorene kan plasseres i to grupper langs, til dels overlappende, seks dimensjoner:
Institusjonelle og strukturelle rammer for lokal likestilling
1) Offentlig tilrettelegging for potensiell likestilling
- Andel barn 1-5 år i barnehage
2) Næringsstruktur og utdanningsmønster
- Andel sysselsatte i en kjønnsbalansert næring (næring på en-siffernivå)
- Forholdet mellom kvinner og menn i offentlig sektor
- Forholdet mellom kvinner og menn i privat sektor
- Andel elever i videregående skole i et kjønnsbalansert utdanningsprogram
Kvinners og menns lokale tilpasninger
3) Fordeling av tidsbruk, arbeid/omsorg
- Forholdet mellom andel kvinner og menn i arbeidsstyrken
- Forholdet mellom andel kvinner og menn i deltidsarbeid
- Andel fedre som tar hele fedrekvoten eller mer av foreldrepengeperioden innen barnet har fylt tre år.
4) Fordeling av individuelle ressurser/innflytelse
- Forholdet mellom andel kvinner og menn med høyre utdanning
- Kvinneandel blant ledere
5) Fordeling av politisk innflytelse
- Kvinneandel blant kommunestyrerepresentanter
6) Fordeling av penger
- Forholdet mellom kvinners og menns gjennomsnittlige bruttoinntekt
For hver indikator får kommunene en skår som kan variere fra 0, som indikerer maksimal forskjell/ulikhet mellom kjønnene, til 1 som indikerer full likestilling. Utgangspunktet er at der det er liten forskjell mellom kvinner og menn, tolkes dette som likestilling. Jo større forskjell, jo mindre likestilt. Les mer om metodene for utregning av skårer for hver indikator under «Datainnsamling, editering og beregninger».
Frem til 2008 ble statistikken publisert som "Likestillingsindeks for kommunene". Denne indeksen inneholdt seks indikatorer. Fra 2009-2010 ble den publisert som " Indeks for kjønnslikestilling i kommunene", og utvidet til tolv indikatorer. De tidligere publikasjonene av indikatorene for kjønnslikestilling ga en samlet skår for grad av likestilling i hver kommune,, i tillegg til kommunens skår på hver indikator.
På grunn av metodiske utfordringer med å sammenstille flere ulike indikatorer, ble det fra og med 2012 (med tall for 2010) ikke lenger publisert en samlet skår for grad av likestilling i hver kommune. De tolv indikatorene anses som viktige og relevante for å beskrive lokal likestilling hver for seg. Det er de samme tolv indikatorene som i den reviderte indeksen 2009-2010. For ytterligere informasjon om strukturen og metoden for de foregående indeksene, se under «Produksjon – datakilder og utvalg» og «Sammenlignbarhet over tid og sted» lenger ned.
For mer informasjon, se også Hvordan måle likestilling mellom kvinner og menn i kommunene? (Notater 2009/65).
-
Brukere er offentlig forvaltning, media, forskere og kommuner, offentligheten generelt
-
Ikke relevant
-
Se Datakilder og Utvalg for hvilke statistikker som inngår i indeksen
-
Ikke relevant
-
Ikke relevant
Produksjon
-
Observasjonsenhet er landet, kommuner og fylker
-
De tolv indikatorene bygger på offisiell statistikk fra følgende datakilder:
- Andel barn 1-5 år i barnehage. Kilde: KOSTRA. Tallene hentes fra tabell 12056 i statistikkbanken.
- Andel menn og kvinner blant kommunestyrerepresentanter. Kilde: Kommunestyre- og fylkestingsvalget.
- Andel menn og kvinner med høyere utdanning, 16 år og over. Kilde: Utdanningsstatistikk, utdanningsnivå. Tallene for utdanningsnivå hentes fra tabell 09429 i statistikkbanken. Tallene for antall personer 16 år og over i befolkningen hentes fra Befolkningsstatistikk (per 1.1. året etter utdanningsnivå).
- Andel menn og kvinner i arbeidsstyrken, 20-66 år. Kilde: Registerbasert sysselsettingsstatistikk.
- Gjennomsnittlig årlig bruttoinntekt, kvinner og menn. Kilde: Skattestatistikk for personer. Tallene hentes fra tabell 03068 i statistikkbanken.
- Andel kvinnelige og mannlige sysselsatte i deltid, 20-66 år. Kilde: Registerbasert sysselsettingsstatistikk.
- Fedrekvote. Andel fedre som tar hele fedrekvoten eller mer av foreldrepengeperioden innen barnet har fylt tre år. Kilde: FD-Trygd. Tallgrunnlag leveres fra NAV. Tilrettelagt spesielt for indikatorene for kjønnslikestilling i kommunene av seksjon fra levekårsstatistikk. Størrelsen på kvoten lovbestemt for far varierer.
- Kjønnsbalansert næringsstruktur. Kilde: Registerbasert sysselsettingsstatistikk. Tall for kvinner og menn fordelt etter næring i kommunene hentes fra tabell 07984 i statistikkbanken og tilrettelegges spesielt med indikatorene som formål
- Andel kvinner i offentlig forvaltning. Kilde: Registerbasert sysselsettingsstatistikk. Tallgrunnlag spesielt tilrettelagt for indikatorene for kjønnslikestilling i kommunene av seksjon for arbeidsmarkedsstatistikk.
- Andel sysselsatte kvinner og menn i privat sektor. Kilde: Registerbasert sysselsettingsstatistikk.
- Andel sysselsatte kvinner og menn blant ledere. Kilde: Registerbasert sysselsettingsstatistikk. Yrkesstandard STYRK-08 for årene 2011 og utover.
- Grad av kjønnsbalanse i valg av utdanningsprogram i videregående skole. Kilde: Utdanningsstatistikk, videregående opplæring. Tilrettelegges spesielt med indikatorene som formål.
-
For å si noe om forholdet mellom andelen menn og andelen kvinner beregnes en poengskår for hver indikator. Alle indikatorskårene kan plasseres på en skala fra 0 til 1. Verdien 0 indikerer minimal likestilling og verdien 1 indikerer maksimal likestilling. Skåren beregnes på følgende måte for de ulike indkatorene:
- Barnehage . Andel barn 1-5 år i barnehage ( p ). Vi antar minst likestilling dersom ingen barn er i barnehage ( p = 0) og mest likestilling dersom alle barn er i barnehage ( p = 1). Denne indikatoren trenger ikke skalering.
- Kommunestyre . Andel kvinner og menn blant kommunestyrerepresentanter ( p ). Det er minst likestilling når andelen er 0 eller 1, og mest likestilling når andelen er lik 0,5. Denne indikatoren skaleres
til:
- Utdanning . Forholdet mellom andel kvinner og andel menn med høyere utdanning:
Det er mest likestilling hvis de to andelene er like, dvs.:
For å sikre at indikatoren hele tiden ligger mellom 0 og 1, skaleres den til: - Arbeidsstyrke . Forholdet mellom andel kvinner og andel menn i arbeidsstyrken. Samme skalering som i punkt 3
- Inntekter . Forholdet mellom kvinners og menns gjennomsnittlige bruttoinntekt. Samme skalering som i punkt 3.
- Deltid . Forholdet mellom andel av yrkesaktive kvinner som jobber deltid og andel av yrkesaktive menn som jobber deltid. Samme skalering som i punkt 3.
- Fedrekvote . Andel av de som ble fedre i 2011 og 2012 som tar hele fedrekvoten eller mer av foreldrepengeperioden innen barnet har fylt tre år (perioden 2011-2014 for de som ble fedre i 2011 og perioden 2012-2015 for de som ble fedre i 2012). Trenger ikke skalering.
- Næring . Grad av kjønnsbalansert næringsstruktur. La n i være antall yrkesaktive og p i andel kvinner i næring i. Så lar vi graden av kjønnsbalansering for denne næringen være definert som:
Indikatoren blir:
k er antall næringer i kommunen. - Offentlig forvaltning . Andel menn og kvinner i offentlig sektor. Samme skalering som i punkt 2.
- Privat sektor . Andel menn og kvinner i privat sektor. Samme skalering som i punkt 2.
- Lederyrker . Andel menn og kvinner i lederyrker. Samme skalering som i punkt 2.
- Utdanningsprogram . I hvilken grad elever velger et kjønnsbalansert utdanning i videregående skole. Graden av kjønnsbalansering for et utdanningsprogram er beregnet ut fra tall for hele landet. For øvrig samme metode som i punkt 8.
Sammenstilling av indeksen 2009-2010
I den reviderte indeksen for 2009-2010 inngikk de samme indikatorene som i nåværende indikatorsett. I sammenveiingen til en samleindeks ble alle indikatorene gitt lik vekt, med unntak av tre indikatorer. Indikatorene næring, offentlig og privat sektor har alle å gjøre med næringsstrukturen i kommunen. For å unngå at dette fikk for stor innvirkning på totalindeksen, ble disse vektet ned. Deres totale vekt er lik vekten til hver enkelt av de andre indikatorene, samtidig som næring ble vektet dobbelt så mye som sektorindikatorene. Med lik vekt på de ni andre indikatorene ble indeksen beregnet på følgende måte:
-
Ikke relevant
-
Ikke relevant
-
Nytt datagrunnlag for arbeidslivsvariabler fra og med 2015
Registerbasert sysselsettingsstatistikk, som blant blir brukt til å beregne indikatoren for andelen menn og kvinner (20-66 år) som jobber deltid, andelen menn og kvinner (20-66 år) i arbeidsstyrken, grad av kjønnsbalansert næringsstruktur, andel menn og kvinner (20-66 år) i privat sektor og andel menn og kvinner (20-66 år) i offentlig sektor er fra og med 2015 basert på et nytt datagrunnlag for lønnstakere. Hovedkilden fram til og med 2014 var NAVs Arbeidstakerregister (Aa-registeret). I 2015 ble rapporteringen til NAV til dette registeret samordnet med rapportering av lønns- og personelldata til Skatteetaten og Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette felles rapporteringssystemet kalles a-ordningen.
Dette har betydning for indikatoren for menn og kvinner (20-66 år) som jobber deltid. Endringer i hva som rapporteres fra arbeidsgiver, stillingsprosent istedenfor arbeidstid per uke gjør at tallene før og etter 2015 ikke er sammenliknbare.
Fra og med 2017 er også indikatoren for andel menn og kvinner i arbeidsstyrken beregnet med utgangspunkt i registerbasert sysselsettningsstatistikk (a-ordningen) alene. Dette innebærer et brudd fra tidligere år. Andelen kvinner og menn i arbeidsstyrken er lavere enn tidligere fordi man ikke lenger bruker AKU til å vekte opp totaltallet for sysselsatte.
Les mer om endringen i tidsserien som følge av nytt datagrunnlag i artikkelen «Nærmere om forholdet mellom gammel og ny statistikk», «Ny beregning letter sammenligning» og "Hva viser de ulike sysselsettingsstatistikkene"
Ny yrkesstandard i 2011
Fra og med 2011 ligger ny yrkesstandard (STYRK-08) til grunn for indikatoren kjønnsfordeling blant ledere. Indikatoren er allikevel sammenlignbar over tid.
Revidering av indeksen fra og med 2009
Indeksen for kjønnslikestilling i kommunene ble vesentlig endret fra og med publisering i 2009, og er derfor ikke sammenlignbar med den tidligere likestillingsindeksen som er publisert mellom 1999-2008. Se Hvordan måle likestilling mellom kvinner og menn i kommunene? (Notater 2009/65) for mer utførlig informasjon om endringene og for dokumentasjon om indikatorer og metode i likestillingsindeksen 1999-2008.
Indikatorene for kjønnslikestilling gir hver kommune et skalert skår på hver indikator som varierer fra 0 til 1, dette gjør de ulike indikatorene sammenlignbare. En kommune kan sammenligne seg selv over tid, ved å se på endringer i skårene i indikatorene, og kan også sammenligne seg selv med andre kommuner. Indikatorene angis også med grunnlagstall for kommunene og fylkene, og kommuner og fylker kan således også sammenligne utviklingen i de reelle andelene og nivåene, som er utgangspunktet for de skalerte skårene.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Ikke relevant
-
Ikke relevant
Analyser, artikler og publikasjoner

Fedrekvoten forsetter å fenge
Publisert 5. desember 2019I løpet av de siste ti årene har andelen som tar ut fedrekvote, gått fra 60 til 71 prosent, og det har vært en økning i alle fylker. Uttak av fedrekvote er 1 av SSBs 12 likestillingsindikatorer.
Les artikkelen
Likestillingen i din kommune
Publisert 6. mars 2019Zoom inn til din kommune og se hvilke kommuner som skårer høyt og lavt på likestilling innen temaer som blant annet arbeid, utdanning, inntekt og ledere.
Les artikkelen
Dette er kvinner og menn i Norge 2018
Publisert 1. mars 2018"Dette er kvinner og menn i Norge" gir enkelte smakebiter på Statistisk sentralbyrås statistikk som på en eller annen måte belyser kvinners og menns situasjon i samfunnet.
Les publikasjonen
Utdanningsgapet bare øker
Publisert 8. januar 2019Forskjellen mellom menn og kvinners utdanningsnivå blir større år for år, og i mange norske kommuner er andelen høyt utdannede kvinner mer enn dobbelt så stor som andelen menn.
Les artikkelen
Fordelingen av økonomiske ressurser mellom kvinner og menn og kjønnsforskjeller i helse
Publisert 12. oktober 2017Denne rapporten er identisk med likestillingsvedlegget til St.prp.nr.1 (2017-2018) som Statistisk sentralbyrå (SSB) har utarbeidet på oppdrag for Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).
Les publikasjonen
Likestilling – avhengig av hvor vi bor
Publisert 11. juni 2013Hvordan står det til med likestillingen i norske kommuner og regioner? I SSBs indikatorer for kjønnslikestilling skårer Nord-Norge og Østlandet generelt høyt, mens Sørlandet, Vestlandet og Sør-Østlandet jevnt over kommer dårligere ut.
Les artikkelen
Kjønnsdelt arbeidsmarked tross kvinnenes utdanningsforsprang
Publisert 7. mars 2016De fleste likestillingsutfordringene i Norge skyldes mannsdominans, men når det gjelder utdanning, drar kvinnene fra. Kvinner har langt høyere utdanningsnivå enn menn. Men utdanningsdominansen har ennå ikke ført til et mindre kjønnsdelt arbeidsmarked.
Les artikkelen